Technische controle

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Technische controle

Bericht door protteke » za 16 feb, 2019 11:32

Zijn er Belgische leden die al met een 2 takt naar de technische controle geweest zijn ? En hoe is dat verlopen - uitlaat ed
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2356
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » zo 17 feb, 2019 11:06

Zoals ik het begrijp moeten we onze auto aanbieden voor de verjaardag van de eerste inschrijving, in 2020. De eerste inschrijving van mijn 96 is 21 januari '61. Ik moet dus naar de keuring voor 21 januari 2020, ik heb dus nog even de tijd.
Wat betreft de uitlaatgassen: ik weet van een 93F die ingeschreven was (is nu geëxporteerd naar Nederland) als auto voor dagelijks gebruik en dus jaarlijks naar de keuring moest. Uitlaatgaskeuring leverde geen problemen op. Hier in het dorp rijdt een Trabant, ook met gewone nummerplaat, moet dus ook elk jaar naar de keuring... Ik denk dat je je over de uitlaatgassen geen zorgen over hoeft te maken.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door protteke » di 19 feb, 2019 19:10

Bedankt voor de reactie; de mijne is ook van '61
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2356
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » ma 23 dec, 2019 15:31

Ik heb vandaag de 96 laten keuren. De keurmeester vreesde ook voor de uitlaatgassen, maar CO kwam op 0,13%. :D Verder werd er gecontroleerd zoals bij een gewone auto, maar alles was over de gehele lijn in orde. Volgende keurdatum is 20/02/2025. Ik kan er weer vijf jaar tegen.

Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Technische controle

Bericht door protteke » ma 23 dec, 2019 17:44

:O: :applause:
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13672
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische controle

Bericht door turbopilot » di 24 dec, 2019 8:21

Wat een vreemde opmerking over de banden?
Of rij je met diagonaal banden
Of oudere dot code?

Ik heb in de nl nog nooit van zoiets gehoord

Mooi dat hij weer voor 5 jaar goed gekeurd is.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2356
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 24 dec, 2019 9:40

Opmerking gaat niet over de staat van de banden. Zitten Vredestein 165 R 15 80 S onder. Omdat er geen gelijkvormigheidsattest is (kwam er pas in 1968) kunnen ze op de keuring ook niet nakijken welke banden er op de auto horen. En omdat er dus banden met een - relatief - lage laad- en snelheidsindex opliggen, zetten ze die waarschuwing erbij. Banden zijn ruim voldoende voor het lichte tweetaktje. :)
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13672
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische controle

Bericht door turbopilot » di 24 dec, 2019 12:13

Eigenlijk wel logisch, ik heb wel eens het idee dat het in Nederland minder streng is als in België of Duitsland

Ouder als 1960 is bijvoorbeeld apk vrij en dan zou je er in principe ook dagelijks mee mogen rijden.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2356
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Technische controle

Bericht door Ronnes » di 24 dec, 2019 15:33

Ik heb ook de indruk dat de APK in Nederland soepeler is als hier. Een nederlandse kennis heeft een 96V4 met rolkooi, verstralers, kuipstoelen, Simons uitlaat, enz... Daar kom je hier niet mee weg. Een beetje idioot: ik zou met dezelfde auto niet door de keuring raken en als het zou lukken mag ik de auto niet gebruiken voor woon-werkverkeer, want oldtimer. Maar stel dat hij een collega van mij is, dan mag hij wel met diezefde auto naar het werk komen... Een beetje absurd. Zulke zaken zouden europees moeten geregeld worden. Autoveiligheid stopt niet aan de grenzen.

En dan is er hier nog een verschil voor oldtimers tussen de gewesten:
Tussen 25-30 moeten ze overal jaarlijks gekeurd worden.
Tussen 30-50 jaar overal tweejaarlijks, maar auto's met een "historisch karakter" worden vrijgesteld in Wallonië.
Ouder dan 50 worden in Wallonië vrijgesteld en in het Brussels Gewest en Vlaanderen moeten ze om de 5 jaar gekeurd worden.

Er zijn nu Vlamingen die, om een vrijstelling te krijgen, hun auto laten keuren in Wallonië. Of dit juridisch allemaal kan, wordt nu onderzocht.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie