Saab 92 brandstoftank solderen?

1947-1967
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid

Saab 92 brandstoftank solderen?

Bericht door RedArrow90 » vr 20 okt, 2017 12:08

Ik ben in het gelukkige bezit van 3 brandstoftanks voor de Saab 92, maar allemaal zijn ze aan de onderzijde aangetast door roest. Aan de binnenzijde valt het trouwens reuze mee, lang leve de 2-takt!

Tenzij dat iemand nog een goed exemplaar ergens weet te liggen zal ik met ik met 2-componenten spul aan de slag gaan om de binnenzijde te sealen. Maar ik wil eerst de buitenzijde aanpakken om de kans op doorroesten in de komende 50 jaar te beperken. Nu heb ik de tip gekregen de slechte stukken eruit te knippen en daar koperen platen op te solderen. Heb al wat gegoogled, maar ben nog niet overtuigd over hoe dit het beste aan te pakken. Wie wil zijn ervaringen hierover op dit forum delen?

Funky Dude
In memoriam †

Re: Saab 92 brandstoftank solderen?

Bericht door Funky Dude » vr 20 okt, 2017 13:10

Als je toch gaat knippen, zou ik er nieuwe plaat in (laten) lassen. Ik weet niet hoe het met de combinatie staal/koper zit, maar over het algemeen levert de combinatie van 2 verschillende metalen een verhoogde roestactiviteit op.

sonett003
Geregistreerd lid

Re: Saab 92 brandstoftank solderen?

Bericht door sonett003 » vr 20 okt, 2017 16:42

Pas op met lassen aan een 92 tank. Vooropgesteld: ik weet redelijk wat van de oude Saabjes, maar heb geen intensieve kennis van de 92.

Wat ik wel weet is het feit dat het overgrote deel van de 93's een (plaatstalen) gesoldeerde tank hebben. Het lijkt me daarom voor de hand liggen
dat de 92 tank ook gesoldeerd is.
Als je gaat lassen aan een (gesoldeerde) tank breng je een behoorlijke hoeveelheid warmte in.......gevolg: de soldeernaad in de buurt bezwijkt....
nog meer lekkage.
Het slimste lijkt mij een dunne plaat over het slechte stuk te solderen (dat procédé staat bekend als "dubbelen") of het slechte stuk met een knabbelschaar
eruit knippen en een iets overmaat normale dikte plaat erop solderen.

Koper kun je ook goed gebruiken, voor spanningscorrosie hoef niet erg benauwd te zijn.

******LET OP******
Voordat je gaat lassen, snijden of solderen aan een brandstoftank, de tank goed spoelen met een water/zeep mengsel en vullen met argon of CO2 (uit je
MIG lasapparaat gasfles)!!!!!!!

Plaats reactie