Vacuumvervroeger 850 TT
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Vacuumvervroeger 850 TT
Op mijn 96 TT uit 1960 zit een ontsteking met vacuumvervroegerpotje. Deze is echter niet aangesloten op de carburateur, ik zie ook nergens een buisje om hem daarop aan te sluiten. Hij loopt prima zowel stationair als met accelereren. Is die vervroeging noodzakelijk of beter? Zo ja waar zou ik hem dan moeten aansluiten op de carburateur?
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Re: Vacuumvervroeger 850 TT
Vacuumvervroeging is een verfijning ten opzichte van een verdeler zonder. maar het is geen must.
Denk bijv aan rustig toeren met constante snelheid. Je gasklep staat dan maar een klein stukje open want de motor hoeft niet zwaar te trekken. Je verbruik is ook laag.
Het mengsel is dan dus arm en verbrandt wat langzamer dan een rijker mengsel
Door de kleine gasklep opening is het vacuum in de aanzuigbuis van de carburateur hoog.
Door dit te gebruiken en de ontsteking dus wat extra te vervroegen, compenseer je voor de langzamere verbranding van een arm mengsel.
Maar tot vroeg in de 60 er jaren reden de TT Saabs 93 en 95/96 zonder vacuumvervroeging, en dat kan prima.
Waarschijnlijk heeft iemand ooit de verdeler in je auto vervangen door het latere type met vacuumvervroeging, die past ook gewoon. Dat is op onze 93, model 1958, ook gebeurd.
Dat verklaart dan waarom je nergens op carburateur of inlaatspruitstuk een vacuum aansluiting vindt.
Wil je precies weten welke verdeler er op je auto hoorde ga dan naar de volgende website
http://www.bosch-classic.com/de/interne ... tpage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet je registreren, dat is gratis en dan kan je voor elke auto lijsten opvragen van de Bosch onderdelen die er in verbouwd waren.
Dan weet je zeker of er een verdeler met of zonder vaccuum in thuishoorde
Bert
Denk bijv aan rustig toeren met constante snelheid. Je gasklep staat dan maar een klein stukje open want de motor hoeft niet zwaar te trekken. Je verbruik is ook laag.
Het mengsel is dan dus arm en verbrandt wat langzamer dan een rijker mengsel
Door de kleine gasklep opening is het vacuum in de aanzuigbuis van de carburateur hoog.
Door dit te gebruiken en de ontsteking dus wat extra te vervroegen, compenseer je voor de langzamere verbranding van een arm mengsel.
Maar tot vroeg in de 60 er jaren reden de TT Saabs 93 en 95/96 zonder vacuumvervroeging, en dat kan prima.
Waarschijnlijk heeft iemand ooit de verdeler in je auto vervangen door het latere type met vacuumvervroeging, die past ook gewoon. Dat is op onze 93, model 1958, ook gebeurd.
Dat verklaart dan waarom je nergens op carburateur of inlaatspruitstuk een vacuum aansluiting vindt.
Wil je precies weten welke verdeler er op je auto hoorde ga dan naar de volgende website
http://www.bosch-classic.com/de/interne ... tpage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet je registreren, dat is gratis en dan kan je voor elke auto lijsten opvragen van de Bosch onderdelen die er in verbouwd waren.
Dan weet je zeker of er een verdeler met of zonder vaccuum in thuishoorde
Bert
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de uitleg. Bij bosch kom ik er niet in. Blijf lekker rijden zoals hij nu is want hij loopt perfekt. Ik denk inderdaad dat er ooit een andere ontsteking op gezet is.
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

wanneer je op de link in mijn eerdere bericht klikt, opent de homepage van Bosch
Klik daar op de afbeelding "Technisches Archiv"
op de pagina die dan opent kun je je via het rode vak linksonder registreren.
Dan kun je je Saab opzoeken en je krijgt uitgebreide info over wat er van Bosch in de auto zat.
Vaak handig, want als je die info (met de nrs ) hebt, kun je via andere lijsten op de site referentietabellen vinden om latere Bosch produkten die ook passen terug te vinden.
En...... als hij lekker loopt, inderdaad gewoon blijven doorrijden zoals hij is.
Klik daar op de afbeelding "Technisches Archiv"
op de pagina die dan opent kun je je via het rode vak linksonder registreren.
Dan kun je je Saab opzoeken en je krijgt uitgebreide info over wat er van Bosch in de auto zat.
Vaak handig, want als je die info (met de nrs ) hebt, kun je via andere lijsten op de site referentietabellen vinden om latere Bosch produkten die ook passen terug te vinden.
En...... als hij lekker loopt, inderdaad gewoon blijven doorrijden zoals hij is.
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Bedankt, het is gelukt! Leuke, interessante site.