Toerenteller

1947-1967
Plaats reactie
frans1950
Geregistreerd lid

Toerenteller

Bericht door frans1950 » vr 25 aug, 2017 12:56

Ik wil graag een toerenteller op mijn 3 cylinder TT zetten. Wat is een goede? En waar te krijgen? Is die net als bij een 4 cylinder aan te sluiten op de - van de bobine? Ik heb op mijn nwe wisselstroom dynamo een W aansluiting zodat ik dacht aan een van een diesel alleen gaan die meestal maar tot 4-of 6000 toeren. Is dat genoeg? Wat draaien die TT maximaal?
Mijn voorkeur gaat uit naar een niet te grote: 50 mm. Graag wat adviezen.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Toerenteller

Bericht door Ronnes » vr 25 aug, 2017 22:39

Originele tweetakt toerentellers gaan tot 7000 toeren. Een vier cyl viertakt-teller kan je niet zomaar zomaar gebruiken in een drie cyl TT. Je moet op zoek gaan naar een universele teller die je achteraan kan instellen of eentje van een 6 cyl viertakt.

Deze bijvoorbeeld: https://www.cargoods.nl/shop/instrument ... black.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Toerenteller, 0~8.000RPM - Youngtimer Black
Diameter 52mm
Zwart uitgevoerd
Met gekleurde LED verlichting
incl. bevestiging ring en installatie kit
Geschikt voor 2, 3, 4, 5, 6 , 8-cilinder en 4-takt motoren

Afbeelding

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » vr 25 aug, 2017 23:07

Geeft een 6 cilinder 4takt dezelfde waarden aan op een 3 cilinder 2 takt? Ik heb nl nog een oude 6 cilinder toerenteller.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 26 aug, 2017 20:56

Een 4 takt vonkt eenmaal per twee omwentelingen. 6 cilinder zijn dus 6 vonken per twee omwentelingen is dus 3 vonken per omwenteling.
Een twee takt vonkt eenmaal per omwenteling. Een drie cilinder vonkt driemaal per omwenteling, dus drie vonken per omwenteling. ( gelijk de 6 cilinder viertakt).

Dit is het principe en uit gaande van een bobine met verdeler.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 26 aug, 2017 21:31

Bedankt, Luud! Ik had het niet beter kunnen uitleggen. :D

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 26 aug, 2017 21:45

Eigenlijk heel logisch, alleen je denkt er nooit zo bij na, totdat je dit leest :thumbup2:

900Caab
Geregistreerd lid

Bericht door 900Caab » vr 08 sep, 2017 19:19

Een orginele toerenteller uit een monte carlo scoren is natuurlijk de beste optie!

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » vr 08 sep, 2017 21:39

Ik heb er een gevonden bij Conrad, geschikt voor 1-tot 12 cylinders, vier-en tweetakt, 50 mm doorsnede, diverse aansluit
mogelijkheden en regelbaar. Ik heb hem aangesloten op de W aansluiting van de wisselstroomdynamo en werkt goed.
een 6-cylinder toerenteller heb ik ook nog, uit een Rover p5 maar deze is 110 mm dus veel te groot.

Plaats reactie