Dashboard: standaard vs sport

1947-1967
Plaats reactie
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Dashboard: standaard vs sport

Bericht door Ronnes » za 21 jan, 2017 17:15

Iemand heeft me gevraagd om de bedrading van een '64 dashboard over te zetten op een Sport-dashboard.
Afbeelding
Kan iemand mij vertellen waar die twee kleine controlelampjes voor dienen? De bovenste rij kan ik zo overzetten (RAW links - Groot Licht - Laadstroom - RAW rechts). Bij de onderste veronderstel ik dat er eentje dient als reserve-indicator voor de benzine, maar die andere? Ze zijn beiden rood.

Afbeelding
Tweede vraag: Op de foto zie je dat ik de dimmer en de ruitenwisserschakelaar van plaats heb gewisseld. Ik kon dit niet anders omdat er op de originele plaats geen ruimte is voor de schakelaar zelf omdat de toerenteller dan wel de ventilatorschakelaar in de weg zit. Hoe zit dat bij een Sport. Hebben die een electrische ruitensproeier ipv het handpompje?

Derde vraag: bij een '64-er zit de lichtschakelaar op de stuurkolom, zit die daar bij een Sport ook?

Willem13
Geregistreerd lid

Re: Dashboard: standaard vs sport

Bericht door Willem13 » zo 22 jan, 2017 13:51

Die omzetting heb ik twee maal gedaan: bij een korte neus uit '64 en een lange neus uit '67. Is goed te doen, maar is - als je het netjes wilt doen (met bedrading in de juiste kleur) - wel even een klusje. Ik adviseer je het bedradingsschema van een Sport te leggen naast dat van een standaard 96 en de verschillen tussen beide in kaart te brengen. Het rode lampje rechts van RAW links is niet van het groot licht, maar van het relais van de oliepomp van een Sport/MC-blok. Dat lampje vervalt bij een standaardblok. Van de twee kleine lampjes links en rechts van de tankmeter hoort de linker rood te zijn (reservetank) en de rechter blauw (groot licht). De lichtschakelaar zit bij een standaard en een sport op de stuurkolom. De Sport is voorzien van een elektrische ruitensproeier (in die van mij van een after market merk). Succes ermee!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 22 jan, 2017 21:29

Ik adviseer je het bedradingsschema van een Sport te leggen naast dat van een standaard 96 en de verschillen tussen beide in kaart te brengen... Succes ermee!
Ik heb beide schema's hier liggen, dat gaat me wel lukken.
Ik moet nog enkel bedrading bij leggen voor de toerenteller, eentje voor de temperatuurmeter (nu electrisch, voorheen mechanisch), een enkel dashboardlampje en de stroomtoevoor voor de sigarenaansteker.
Het rode lampje rechts van RAW links is niet van het groot licht, maar van het relais van de oliepomp van een Sport/MC-blok.
Bij geen van beide dashboards zit in de bovenrij een rood controlelampje. Buitenste zijn groen, binnenste blauw en oranje, bij de Sport zaten deze omgekeerd. Die heb ik dan van plaats gewisseld om de bedrading beter te laten uitkomen.
Van de twee kleine lampjes links en rechts van de tankmeter hoort de linker rood te zijn (reservetank) en de rechter blauw (groot licht).
Deze zijn hier allebei rood. Reservetank en olierelais? Verschillen in jaargangen? 5.65 staat op de meters, komt dus uit een '65-er. Dat ene rode lampje kan ik dan later gebruiken voor evenueel extra verstralers oid.

Dank voor je antwoorden, hier kan ik verder mee!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 22 jan, 2017 22:11

Er zijn blijkbaar kleine verschillen in uitvoeringen:
1962 - Sport: geen dimmer dashboardverlichting:

Afbeelding

1966 - Monte Carlo 850: knipperlichtschakelaar links van het cluster, geen dimmer dashboardverlichting + 2 enkelvoudige schakelaars aan weerszijden van het klokje:
Afbeelding

1967 - Monte Carlo V4: 2 enkelvoudige schakelaars links van het cluster, geen dimmer dashboardverlichting en geen choke + 2 enkelvoudige schakelaars aan weerszijden van het klokje:

Afbeelding

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » ma 23 jan, 2017 16:57

Die verschillen in uitvoering kloppen inderdaad. Ik realiseer mij nu dat de stuurkolom van mijn korte neus tweetakt '64 afkomstig is uit een lange neus (in verband met montage vierbak).
Het lampje rechts van RAW links hoort bij een Sport/MC tweetakt voor zover ik weet toch echt rood te zijn en niet blauw (al maakt het voor de werking natuurlijk niets uit).
Nog één tip/waarschuwing: de elektrische temperatuurmeter van de Sport/MC werkt alleen indien aangesloten op een Sportspecifieke VDO-sensor in het blok. Die sensor past ook in een standaardblok, maar zo'n sensor ligt niet voor het oprapen.... Succes ermee!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 23 jan, 2017 21:14

Ik heb geen idee of de eigenaar van de dashboards een sensor heeft liggen. Maar een tijdje geleden heb ik voor mijn eigen projectje een 60 mm VDO temperatuurmeter met sensor gekocht. Die sensor past in een standaard tweetaktblok en daarop staat 801/1/42 , 6 - 24V en max 120°. Google leert me dat deze in een Mercedes W116 en W123 heeft gezeten. Draad is M14 x 1,5.
Ze worden tweedehands op ebay aangeboden voor € 25 + verzenden. Maar als ik nog verder zoek kom ik ze nieuw tegen voor € 10,92. :D

Afbeelding

Ik maak me meer zorgen over de tankmeter: gaat die meter wel corresponderen met het standaard tankelement?

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » ma 23 jan, 2017 21:46

Over de tankmeter zou ik me geen zorgen maken. Wel over de temperatuursensor. Ik durf bijna te garanderen (op basis van eigen ervaring) dat de sensoren die je noemt niet gaan werken. Informeer eens bij classicsaabparts. Dat levert een goed werkende imitatie voor, ik meen, een kleine 100 euro. Met heel veel mazzel weet je een originele gebruikte te scoren op ebay. Een nieuwe originele kun je (helaas) vergeten.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 23 jan, 2017 23:24

Onno Kempink levert deze:

Afbeelding

Behalve misschien de lengte van de stift, zie ik geen verschil. Is die lengte dan zo belangrijk?
Zelf heb ik ooit de meter van een '71-er V4 in het dashboard van mijn '61-er gefabriekt. Ik had de tankmeter uit het combi-instrument van de V4 gehaald en in het oude dashboard geplaatst, op de plaats van de originele temp-meter. De bijhorende (ook korte) sensor had ik middels een zelfgemaakte adaptor in de cilinderkop gemonteerd. Dat werkte toen toch ook, ik zie niet goed in waarom het nu niet zou werken? Of hebben de 50 mm VDO-meters een andere weerstand nodig dan die van 60 mm?

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » di 24 jan, 2017 10:09

Die van Onno Kempink past en werkt goed. Het gaat om de juiste weerstand, en niet alleen om de juiste vorm.

hightower
Geregistreerd lid

Bericht door hightower » di 24 jan, 2017 20:03

[]Kan ik bevestigen, ze passen prima en super fraai stukje huisvlijt van Onno, welke ze zelf maakt.
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie