Mijn blogje weer bijgewerkt

1947-1967
Plaats reactie
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Mijn blogje weer bijgewerkt

Bericht door Andrys Posthuma » za 22 okt, 2016 23:08

In navolging van een aanbeveling om meer op het forum te melden - zie een nieuwe episode in het wel en wee van mijn SAAB 93B op https://saab93b.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik heb het plan opgevat om een expansieuitlaat te bouwen voor deze wagen, aan de hand van de XP tuning manual (http://www.classicsaabracing.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Met wat hangen en wurgen is dat gelukt en het klinkt geweldig vind ik zelf :D

Volgende week zondag kun je hem zien in Eemnes :O:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Mijn blogje weer bijgewerkt

Bericht door Ronnes » zo 23 okt, 2016 13:42

Mooi werk, Andrys! Ik had er zondag graag bij geweest om dit van dichtbij te zien, maar ik heb andere verplichtingen. Ik zou wel graag willen weten wat de vermogenswinst van de XP-uitlaat is tegenover de dubbele sportuitlaat die onder mijn 96 zit.

peterpaul heeft ooit ook zo een uitlaat gemaakt (jammer dat de foto's verdwenen zijn)

schimmjc
Geregistreerd lid

Re: Mijn blogje weer bijgewerkt

Bericht door schimmjc » wo 26 okt, 2016 10:57

Ha Andrys, dat was een mooie MG die je niet hebt gekocht! (ik begrijp je wel een beetje).
Uit eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is met een 840 cc toch een snelle auto te hebben, ook boven de 100 km/h.
Wel met een triple carburateur en vergrote spoelpoorten maar nog zonder expansieuitlaat.
Na revisie is mijn Saab niet zo snel meer. Moet ik nog eens naar gaan kijken.

Een probleem is inderdaad dat tuning van een 2T niet zo eenvoudig is: heel veel parameters zijn afhankelijk van elkaar. Interactie met de uitlaat bv. is zo'n lastig te meten iets.
Soms krijg ook ik de indruk dat empirisch behaalde tuning resultaten suboptimaal zijn.
Als ik er nog eens voor zou gaan, zou ik voor een standaard Sport blok gaan. Dan weet je tenminste dat het door Saab ingenieurs is bedacht, uitgewerkt en getest.
En anders inderdaad nauwgezet de instructies van de XP tuning manual opvolgen (hoewel ik die niet ken en niet weet hoe betrouwbaar en bewezen de resultaten zijn).

Misschien kom ik zondag ook nog wel even kijken. Ik ben wel benieuwd naar het geluid met je expansiepijp.

Plaats reactie