Het motorke trilt..

1947-1967
Plaats reactie
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Het motorke trilt..

Bericht door Andrys Posthuma » zo 15 mei, 2016 15:53

Nu ik wat meer heen en weer rij met de SAAB valt me op dat er een trilling in het blok zit. Met freewheelen valt die trilling met het motortoerental terug. Hierdoor rammelt de stuurkolom een beetje. Hoort dat? Of hoort een SAAB driecilinder net zo zijdezacht te lopen als een Jaguar zespitter? (tweetakt-viertakt-maar dan de helft van de cilinders, affijn, dat is de gedachte)

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: Het motorke trilt..

Bericht door Andrys Posthuma » wo 18 mei, 2016 10:04

...is er nu niemand die zijn eigen rij-ervaring kan delen...? Is mijn vraag niet duidelijk genoeg?

schimmjc
Geregistreerd lid

Bericht door schimmjc » wo 18 mei, 2016 13:40

Hi Andrys,

Veel activiteit is er inderdaad niet (meer) op het TT gedeelte. Ik vraag me ook af of de afsplitsing van de 96V4 groep een paar jaar terug nog wel gerechtvaardigd is.

Maar on topic:
Mijn motortje heeft ook een resonantie rond een bepaald toerental, iets boven stationair. Altijd al geweest, motorrevisie of niet. Mijn stuurkolom trilt overigens niet. Wel trilt er iets mee onder het dashboard, links van het stuur. Zal wel een los kabeltje o.i.d. zijn.

Groet, Jeroen

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 18 mei, 2016 13:52

En een tweetakt kan heel mooi lopen, maar zijdezacht als een jaguar zescilinder lijkt me een illusie.. Een driecilinder heeft per definitie enige onbalans en vaak ook een wat onregelmatige loop. Maar zo vanaf een forumbericht geluiden, trillingen en rammeltjes duiden is heel lastig...

flandriaking
Geregistreerd lid

Bericht door flandriaking » wo 18 mei, 2016 18:43

Hallo heb mijne 96 van '64 al een tijdje en rij er af en toe mee, en om heel eerlijk te zijn rammelt mijn stuurkolom ook net boven het stationair toerental hij blijft daar zelfs een aantal seconden hangen om dan terug te vallen op een lager toerental. Waarschijnlijk is de carburator geen 100 % meer maar ik heb wel nog een normaal verbruik ong 8 lit op 100 km. bij normale snelheid maar vooral ik vind dit heerlijk om dit te zien en maak me zeker geen zorgen omtrend de motor zoals gezegd een 3 cilinder kan niet draaien zoals een 6-cilinder is gewoon nostalgie en neem ik met liefde erbij.

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » di 24 mei, 2016 17:06

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee. Kennelijk schudt een tweetaktje een beetje. Ik vind dat niet zo erg, mits dat zo hoort en er niks kapot is (een kromme koppelingsplaat ofzo - ik noem maar wat).

Gr.Andrys

Plaats reactie