Zweeds avontuur

1947-1967
chef
Geregistreerd lid

Zweeds avontuur

Bericht door chef » za 21 nov, 2015 5:15

Vorig jaar is het er niet van gekomen, maar nu dus wel. viewtopic.php?f=114&t=143168
Saab 96 gekocht van bouwjaar '60. Recht uit Zweden, ongezien (op enkele summiere foto's na) op transport laten zetten en voor de deur laten afleveren :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn huis is zo goed als af, dus een nieuw projectje kan stilaan. Kwestie van niet in een zwart gat te vallen :wink:
Ik zal wel mijn las-skills moeten aanscherpen zo te zien ...
Redelijk krokant op de gekende plekken, en goed gefotografeerd door de verkoper (lees : niet gefotografeerd)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Motor start direct en draait mooi rond (voor zover een TT mooi rond kan draaien ...)

Afbeelding

De remmen moest ik wel eerst nakijken zei de verkoper, dat zal wel. Hoofdremcilinder = afwezig. Mijn eerste voorzichtige stapjes op Tradera zijn al gemaakt. Niet zo eenvoudig te vinden, dat ding en nieuw redelijk aan de prijs !

Afbeelding

Zit blijkbaar origineel Saab-imperiaal op en originele ver-en breedtestraler. In originele rat-look 8)
Ik heb er "gratis" een extra motorblok bij kunnen onderhandelen... Weet nooit of het nog van pas komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Zweedse Saabclubwebshop ook al ontdekt. Goed adresje blijkbaar voor vervangend bodemplaatmateriaal etc? Wel een beetje lastig om het juiste vervangpaneel op te snorren. Google translate begon al wat te roken :wow:
Enfin, gelukkig zit hier een hoop Saabkennis verzameld in een taal die ik versta :D
Het zal nodig zijn !

Paul Viking
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Zweeds avontuur

Bericht door Paul Viking » za 21 nov, 2015 8:48

Hoi chef, de foto's zijn niet zichtbaar er is iets mis gegaan met plaatsen.
Ik ben er erg benieuwd naar.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 21 nov, 2015 12:41

Dropbox werkt niet, of heeeel langzaam. ;-|+

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » za 21 nov, 2015 15:52

man, man was da nu weer ?
op mijn pc zie ik de foto's gewoon staan in het bericht,maar op mijn telefoon bvb niet ???

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 21 nov, 2015 16:56

Heb je op Dropbox de instellingen voor het delen van je foto's wel goed staan?

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » za 21 nov, 2015 17:03

Het zou goed moeten zijn nu, dropbox gecancelled en picasa gelanceerd, victory :!:

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » zo 22 nov, 2015 16:19

Gebruikte hoofdremcylinder heb ik wel voor je liggen. Hele vroege 96, zo te zien helemaal origineel.
Je zult nog wel wat uurtjes nodig hebben voordat ze RDW waardig is, maar dan kun je genieten van je TT :O:

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » zo 22 nov, 2015 18:29

Jawel, vroege vogel. Eerste ingebruikname 6 juni 1960. Laatste maal gekeurd in 1981 :shock:

Ik ga beginnen met het nodige plaatwerk aan bodem en binnenschermen te vervangen en de remmerij in orde proberen te krijgen.
De rest volgt vanzelf :twisted:

Weet er iemand nog een adres voor vervangend plaatwerk buiten de Svenska Saabclubben ?

Thega
Geregistreerd lid

Bericht door Thega » zo 22 nov, 2015 19:01

Leuk ding ! Respect voor de nieuwe eigenaar zou ik niet durven/kunnen in deze toestand . Maar ik ben ook geen sleutelaar. Koop wel al sinds 2 jaar ongezien ( foto's uiteraard wel) wagens in de VS en valt niet tegen als je ervan uitgaat dat de foto's de daadwerkelijke technische staat niet weergeven. Goedkoop is het ook niet maar vind het toch leuker om iets in VS te kopen dan in Nederland op Marktplaats of België op Kapaza.
Groet, Vincent

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » ma 23 nov, 2015 10:36

Zeer cool! Wat een fraaie wagen zeg, gefeliciteerd!

Ziehier mijn oplossing voor een nieuwe hoofdremcilinder: https://saab93b.wordpress.com/2014/11/1 ... is-de-dag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tip: trek niet alles in 1 keer uit elkaar, maar reviseer de remmerij en ga dan eerst maar eens wat rijden. :O:

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » ma 23 nov, 2015 18:15

Bedankt voor de tip :bluethumb: ik ben echter ingegaan op het aanbod van sonett003.
Origineel beginnen en later eventueel nog "out of the box" verdergaan...

Ik heb het ook overwogen hoor, een rolling restoration, maar ik denk dat ik met bodem in "flintstonemobielstijl" niet ver ga geraken op de technische keuring :roll:

Er zal toch eerst gelast moeten worden mijns inziens, en nog geen beetje ook 8)

De remmerij moet sowieso eerst in orde, ik ben van mijn huis naar een tijdelijke opslagplaats gereden zonder remmen. Dat was gelukkig niet ver...maar niet voor herhaling vatbaar :shock:

Heeft er trouwens iemand een gaspedaal op overschot ?
Die zit er niet op, enkel de stang is aanwezig. Niet ideaal om gedoseerd gas te geven ...

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » ma 23 nov, 2015 19:13

chef schreef:De remmerij moet sowieso eerst in orde, ik ben van mijn huis naar een tijdelijke opslagplaats gereden zonder remmen.
Ja... dat heb ik ook wel eens gedaan en leverde me een prachtig deukje op in het pas gespoten neusje van de Jag :oops: . Zo'n handrem remt niet hard genoeg hoor! Nooit meer doen kerel :nono:

De wagens werden, getuige ouwe brochures, wel vaker zonder gaspedaal geleverd. Er moet dus mee te rijden zijn? Hou Tradera en Blocket in de gaten zou ik zeggen, maar ik ben ook niet zo bekend in het wereldje hoor.

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » ma 23 nov, 2015 20:56

Zo'n handrem remt niet hard genoeg hoor!
Valt wel mee, remmen plakken een beetje :roll:
De wagens werden, getuige ouwe brochures, wel vaker zonder gaspedaal geleverd
:-S+ :-S+

Wie levert er nu een auto af zonder gaspedaal ? Wel zinnig argument is daarvoor te verzinnen ?

Ik denk eerder dat het pedaal eraf gehaald is omdat de bodem eronder zo slecht is...

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 23 nov, 2015 22:41

Ha, een "nieuwe" tweetakt in België! Gefeliciteerd!

Ik heb in mijn 96 het staande gaspedaal vervangen door eentje uit een V4:

Afbeelding

Originele moet hier nog wel ergens liggen. Een hoofdremcilinder heb ik ook nog wel.

chef
Geregistreerd lid

Bericht door chef » ma 23 nov, 2015 23:17

O kijk, Saabs werden blijkbaar ook afgeleverd zonder voorstoelen, dan heb ik nog geluk dat bij mij enkel het gaspedaal ontbreekt :wink:

Als je de tijd ziet om eens te kijken of je dat gaspedaal kan opdiepen, graag :!:
Als je nog ook een hoofdremcilinder hebt, ideaal.
Dan hoeft sonett003 de zijne niet speciaal te laten overvliegen uit Nederland 8)

Plaats reactie