Ik heb een driebak in mijn saab. Ik heb ook nog een vierbak liggen. Ha! 1 en 1 is twee, laat ik die vierbak eens in mijn saabje knutselen. Aldus mijn gedachten een week of drie geleden.
- Motor eruit, bak d'r af. Geen enkel probleem.
- Probleempje: de steekassen die in het diff gaan zijn bij de drie bak 24 mm (op de splines). Die van de 4-bak zijn 25 mm. Het werkplaatshandboek vermeld expliciet deze niet door elkaar te halen (excessive wear and noise, stel je voor!).
- Okee. De steekassen van de driebak moeten dus nu in de vierbak. Proefondervindelijk het volgende vastgesteld: De bakken hebben verschillende diff huizen (gedeeld / uit 1 stuk). De tandwieltjes van beide diffs (waar die steekassen in gaan) zijn niet uitwisselbaar (vlak / bol glijvlak). De tandkrans is ook niet uitwisselbaar (andere steekcirkel van de gaten). De pignon is ook niet uitwisselbaar want die zit p 1 as met verschillende tandwielen (3 / 4 bak dus!).
Getver, wat nu? Ik heb nu zo ongeveer bedacht dat de "makkelijkste" manier wel eens het in 2-en snijden van de steekassen zou kunnen zijn, en dan de juiste eindjes weer aan elkaar (laten) lassen.
Ideeen?