Uitlaatspruitstuk lekt met nieuwe pakkingen

1947-1967
WIS
Geregistreerd lid

Uitlaatspruitstuk lekt met nieuwe pakkingen

Bericht door WIS » ma 14 okt, 2013 10:12

Voordat ik m'n motorblokje eruit haalde was alles klaar om te rijden, nou ja behalve de koppeling. :?
Heb toen wel het motortje even kunnen laten draaien en ondanks dat ik nieuwe pakkingen tussen het blokje en het uitlaatspruitstuk had gemonteerd lekte de middelste toch behoorlijk. :-S+
Hoe strak kun je de uitlaatstukbouten vast draaien. Heb nog geen moment waarde hiervoor kunnen vinden?
Hoe precies moet de pakking gepositioneerd zitten?
Heb de vlakken wel goed schoon en vlak gemaakt

gws
Geregistreerd lid

Re: Uitlaatspruitstuk lekt met nieuwe pakkingen

Bericht door gws » ma 14 okt, 2013 10:47

Wanneer de pasvlakken goed zijn en de pakkingen liggen goed dan zou er geen lekkage mogen zijn .
minimaal oneffenheid kan je wel met het aandraaien van de schroeven/moeren elimineren maar doe dat wel met mate , als er bouten afbreken ben je nog verder van huis .
Blijf je lekkage houden kan je de pasvlakken het beste (laten) vlakken op de vlakbank .

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » ma 14 okt, 2013 11:06

Blijft de lekkage ook wanneer het spruitstuk warm is
Mocht je toch achter het aanhaal moment komen van het spruitstuk gebruik dan nieuwe tapeinden

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 14 okt, 2013 14:00

Hoe heet wordt het uitlaatspruitsukt eigenlijk :?:
Zat te denken om loctite 5923 toe te passen, dat kan tot 204 graden

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » ma 14 okt, 2013 14:49

Het uitlaatspruitstuk wordt behoorlijk veel heter dus een afdichting met vloeibare pakking lijkt me lastig .

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 14 okt, 2013 15:49

Waarom geen uitlaatmontagekit?

Afbeelding

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 14 okt, 2013 16:52

72sonett3 schreef:Waarom geen uitlaatmontagekit?

Afbeelding

Ja, dat is het ! De oplossing. Heb daar dezelfde lekkage mee verholpen. Eenvoudig, goedkoop, gasdicht.

Ga alstublieft niet proberen de lekkage te verhelpen met het (heel) stevig vastdraaien van het spruitstuk. Zal namelijk niet helpen. Wat wel kan gebeuren is dat het uitlaatspruitstuk en/of cilinder en/of schroefdraad het begeeft, vervormd, scheurt, afknapt.
Dan niet eenvoudig meer op te lossen, daarbij duur en lastig (zie maar weer aan het goede onderdeel te komen).

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 14 okt, 2013 20:41

Wordt deze muffler cement dan gebruikt samen met de pakkingen of in plaats van?

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » ma 14 okt, 2013 21:07

Deze cement is eigenlijk bedoeld om een uitlaatpijp die een beetje lekt op een aansluiting dicht te maken , voor het spruitstuk weet ik niet of het blijft zitten , dat heb ik zelf nog niet geprobeerd .
Zijn de pakkingen wel even dik ?

thales
Geregistreerd lid

Bericht door thales » ma 14 okt, 2013 21:16

Ik zou bij een tweetakt geen uitlaat-cement gebruiken vanwege het gevaar dat het spul dat door de warmte opdroogt en korrelig wordt in de motor terecht komt, ik denk eerder bij een tweetakt, en dan ben je verder van huis. Ik heb er zelf aan gedacht omdat het iets lekt bij een uitlaatpoort maar durfde het om deze reden niet aan.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 14 okt, 2013 21:28

gws schreef:...................
Zijn de pakkingen wel even dik ?
Dat kan serieus problemen geven. Zijn die pakkingen wel de juiste ? Is het niet verkocht met de uitsmijter: past altijd ! Aftermarket in een plastic zakske gestoken.

De juiste ? :idea:

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 14 okt, 2013 22:16

Zal de pakkingen van de week even gaan meten als ik langs m'n garage kom.
Leverancier is naar mijn idee betrouwbaar, geen ebay oid maar een goed bekend staande uit Nederland

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » di 15 okt, 2013 11:28

thales schreef:Ik zou bij een tweetakt geen uitlaat-cement gebruiken vanwege het gevaar dat het spul dat door de warmte opdroogt en korrelig wordt in de motor terecht komt, ik denk eerder bij een tweetakt, en dan ben je verder van huis. .....................
Dat uitlaat-cement wordt zo korrelig als een kokoskoekje. In ieder geval aan de buitenzijde. Binnenkant zal niet veel anders zijn - met daarbij nog de veel hogere thermische belasting - dus flinke kans dat het niet blijft vastzitten.

In de cilinder, bij de cilinderwand en in de verbrandingskamer mag hoogstens brandstofmengsel en ontstekingsvonk, benzinemotor, komen alsmede buiten de verbrandingskamer een oliesmeerfilm. En niets anders, geen kokoskoekje, nog geen zandkorrel. Een kras op de cilinderwand :cry:

Als er een markt voor was......waarom bestaat er dan totaal geen spruitstukcement :?: Omdat het er niet is, zal op andere wijze voor afdichting gezorgd moeten worden. Met pakkingen. Aangebracht, bij voorkeur maar dat is de meest ideale situatie, op goed passende pasvlakken.

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » di 15 okt, 2013 11:35

Voor hoge thermische belaste materiaal lekkages zou ik vloeibare teflon gebruiken

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 15 okt, 2013 19:02

Vloebare teflon :-S+ Gevaarlijk? Waar hebben we het nu helemaal over :?:
Waarom zou je geen uitlaatcementachtig spul op die plek kunnen gebruiken?! Hoewel een uitlaatpakking eigenlijk zelf goed af dient te dichten kan het zijn dat tussen de flens en de pakking toch wat ruimte zit waardoor deze toch lekt. Lekkage is hier niet toegestaan, is APK afkeur en mogelijk gevaarlijk omdat er uitlaatgassen in de aanzuig van het inerieur kunnen komen.
Omdat ik eea niet graag extra los neem smeer ik op iedere pakking en flens een dun laagje uitlaatcement, in mijn geval het liefst Gungum uit zo'n plat potje, daar zit ook langere glasvezel door de pasta/bindmiddel en dat geeft de meest stabiele afdichting op die plek. Afgelopen week nog bij de uitlaatgasspruitstukken/flenzen/pakkingen van de 900 classic van sb129h gedaan, geloof me ik ben blij dat ik rond ben aan die auto, zou geen enkel risico nemen.
De plaats van smeren is in het hele uitlaattrajekt vanaf de uitlaatflens op de kop geen enkel probleem, hoe hard en/of bros het ook zal worden. De gasbeweging is -zolang je de motor niet de andere kant op start/laat lopen :wow:- nl altijd de pijp uit als de uitlaatpoort open staat en ff stilstaand als de poort dicht is maar dan nog bewegen de expanderende gassen richting de uitgang. Nix dus wat in de cilinder of tegen de zuiger kan aankomen. Het werkt alleen bij een heel dun laagje want anders komt het idd in de uitlaatgasstroom te zitten. Niet dat het daar last van heeft want bij die temperaturen blijft het gewoon in takt. Het enige nadeel is dan ook dat de flow gehinderd zou worden wat uiteindelijk in hogere toerenregionen tot vermogensverlies zou leiden.
Dus gewoon smeren met goed/beproefd spul dus, gemak dient de mens!

Bij de weg, je had toch eerst geen lekkage op die plek? Maw wat is er veranderd? (gescheurd/krom getrokken oid?)

Ps1 Het spul is niet in staat om meer dan een paar tienden te vullen want anders wordt het bij starten gewoon weggeblazen voordat het goed uit kan harden, vlakken van de gezamelijke flensoppervlakken is een goed alternatief
Ps2 De middelste flens het eerst aantrekken helpt, net als bij het aantrekken van cilinderkoppen is dat de juiste volgorde (bij aantrekken van binnen naar buiten werken en bij loshalen van buiten naar binnen)

Plaats reactie