72sonett3 schreef:Ik zie het nut van een voorschakelweerstand ook niet echt...
Het 'nut' is/was beter starten bij (ijs)koud weer. De bobine die bij een voorschakelweerstand gebruikt wordt is een 9 volts bobine, geen 12 V. Bij ijskoud weer kan je accu niet zoveel vermogen leveren (een accu is gewoon een chemische reactie en die verloopt bij kou trager). De startmotor trekt dan zoveel Ampere dat je accu zijn voltage niet meer haalt. Om nu bij een lager voltage toch een sterke vonk te hebben pas je een bobine van een lager voltage toe... En om ervoor te zorgen dat deze niet opfikt als de boel draait pas je een voorschakelweerstand toe.
Tot zover de theorie... moderne accu's lachen om onze ouwe startmotortjes, zoveel vermogen hebben ze. Verder wordt het in dit land natuurlijk nooit koud. En last but not least slapen ouwe SAABjes tegenwoordig binnen...

Daarom kun je probleemloos starten op een 12V bobine.