bobine met voorschakelweerstand monteren

1947-1967
Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » wo 26 sep, 2012 21:20

Ik ga in Dinky een bosch bobine met voorschakelweerstand monteren.
Nu kom ik er alleen niet helemaal uit hoe ik die weerstand moet monteren.
Is het een kwestie van t ding tussen de plusdraad zetten en dan nog een draad trekken naar de starter? Of zit ik dan verkeerd.
Heb wel een plaatje uit t boek maar als ik naar de starter kijk loopt daar ook al een rode plus draad. Moet ik die dan hebben?

Dit is t plaatje. Alvast dank
Afbeelding

Gebruikersavatar
maup
Donateur
Donateur

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door maup » wo 26 sep, 2012 21:47

De bedoeling is dat de bobine alleen tijdens starten accuspanning krijgt (dus via de startmotor) en tijdens het lopen van de motor(dus als de motor op contact staat) een lagere spanning (via de weerstand).

Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door Willem13 » wo 26 sep, 2012 21:53

Bij mijn tweetakt zit die weerstand tussen de plus van de bobine en de witte draad die standaard aan de plus van de bobine zit.

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » wo 26 sep, 2012 21:54

Dat snap ik tot zover. Maar weet nog steeds niet hoe t nu aan te sluiten.
Is het dan de bedoeling dat ik de weerstand op de dikker rode draad van de startmotor plaats en vervolgens nog een draadje trek van de weerstand naar de bobine??

Gebruikersavatar
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door Andrys Posthuma » wo 26 sep, 2012 21:57

Die schakelaar is de 'on' stand van je startslot. De normale plusdraad vanaf het startslot naar de bobine krijgt de weerstand ertussen. Om ervoor te zorgen dat je tijdens het starten de weerstand omzeilt haal je een tweede plusdraad van de startmotor af naar de bobine.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door 72sonett3 » wo 26 sep, 2012 22:01

De witte draad van het contactslot komt op de ene kant van de weerstand, de andere kant van de weerstand komt op de + aansluiting van de bobine (15). Je kunt inderdaad een extra draad van de + van de bobine/weerstand (15) trekken naar het contact 15a van het startrelais (dus niet op de dikke rode draad! - die voert altijd spanning want zit rechtstreeks op de accu).

Het nut hiervan is dat op het moment dat je de motor start en de accuspanning inzakt (door de hoge startstroom) de bobine toch nog een wat hogere spanning krijgt dan via de voorschakelweerstand, zodat je toch een vonk krijgt. Op het moment dat de motor loopt en je de sleutel loslaat, heeft contact 15a (en de bobine) geen 12 V spanning meer maar alleen nog de lagere spanning via de weerstand. Zo lang de startmotor draait, doet de weerstand dus niets.

Gebruikersavatar
maup
Donateur
Donateur

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door maup » wo 26 sep, 2012 22:06

Precies, dat zeg ik :wink:

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door 72sonett3 » wo 26 sep, 2012 22:10

Dus....

Op het plaatje hieronder staat bij het startrelaiscontact "15a (16)" aangegeven, niet "50" waar de gele draad op zit.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door 72sonett3 » wo 26 sep, 2012 22:17

willeme 1 schreef:sommige startmotoren hebben er speciaal een aparte aansluiting voor
Ja, ik geloof de 96 (Bosch) startrelais ook, een rond pennetje naast de platte waar de gele kabel op zit.
Wie kan even op een losse startmotor kijken?

Gebruikersavatar
maup
Donateur
Donateur

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door maup » wo 26 sep, 2012 22:28

Aah, dus daar is dat ronde pennetje voor, die zit ook op mijn startmotor.Bij mijn 924 zitten 2 weerstanden om dit probleem te voorkomen maar snap niet helemaal hoe dit werkt :?

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door 72sonett3 » wo 26 sep, 2012 23:00

Zoiets, contact 15a krijgt spanning als het startrelais aangetrokken is;
Afbeelding
willeme 1 schreef:zelf trouwens meer een liefhebber van 12/14 volt constant
Ik zie het nut van een voorschakelweerstand ook niet echt...

Gebruikersavatar
maup
Donateur
Donateur

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door maup » wo 26 sep, 2012 23:12

Ja die van mij start al 10 jaar perfect zonder voorschakelweerstand (wel met electronische ontsteking) bij -20 of +35.

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » do 27 sep, 2012 9:54

Dank voor de vele reacties mensen. Ik geloof dat ik er wel aardig uit ga komen nu.
Aangezien ik geen witte draad heb op de bobine, mijne heeft alleen rood en zwart en eentje voor de toerenteller, ga ik de weerstand op de rode zetten, van contact naar bobine.
Vervolgens zet ik er dan nog een draadje bij naar de startmotor, dus niet op de 50 maar t aparte pinnetje.
Ik kreeg zowel uit Zweden als hier in NL de tip om deze setup te monteren dus wil dat dan wel eens uitproberen.
Mijn bobine is al oud en met de racecarb wil ik dit toch graag fris hebben. Over de blauwe las ik matige recensies dus vandaar deze keuze.

Gebruikersavatar
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door Andrys Posthuma » do 27 sep, 2012 11:21

72sonett3 schreef:Ik zie het nut van een voorschakelweerstand ook niet echt...
Het 'nut' is/was beter starten bij (ijs)koud weer. De bobine die bij een voorschakelweerstand gebruikt wordt is een 9 volts bobine, geen 12 V. Bij ijskoud weer kan je accu niet zoveel vermogen leveren (een accu is gewoon een chemische reactie en die verloopt bij kou trager). De startmotor trekt dan zoveel Ampere dat je accu zijn voltage niet meer haalt. Om nu bij een lager voltage toch een sterke vonk te hebben pas je een bobine van een lager voltage toe... En om ervoor te zorgen dat deze niet opfikt als de boel draait pas je een voorschakelweerstand toe.

Tot zover de theorie... moderne accu's lachen om onze ouwe startmotortjes, zoveel vermogen hebben ze. Verder wordt het in dit land natuurlijk nooit koud. En last but not least slapen ouwe SAABjes tegenwoordig binnen... :wink: Daarom kun je probleemloos starten op een 12V bobine.

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » do 27 sep, 2012 12:47

Hmm. Dat pennetje,15a aansluiting, zit er bij mijn startmotor niet op. Wel de aansluiting voor de gele draad. Als ik het dus goed begrijp moet ik hem dus met een relais aansturen. Dan gaat ie wel op de 50.

Plaats reactie