Het is weer lente....maar..
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Het is weer lente....maar..
Geen cavitatie maar oxidatie.
Cavitatie treedt op bij lage drukken in een vloeistof, bij pompwaaiers en scheepsschroeven e.d. Wat je hier ziet is oxidatie (idd ''pitting'') door vocht (condensatie uit de remvloeistof) in de remcilinder.
Cavitatie treedt op bij lage drukken in een vloeistof, bij pompwaaiers en scheepsschroeven e.d. Wat je hier ziet is oxidatie (idd ''pitting'') door vocht (condensatie uit de remvloeistof) in de remcilinder.
-
WIS
- Geregistreerd lid
tijd voor een update.
Druk geweest voor m'n werk, vakantie gevierd en m'n Saabje weer op orde gemaakt, op een klein maar essentieel onderdeeltje na.
Ratel (of waar het allemaal mee begon)
In de motor ruimte heb ik toch het onbrekende onderste klemmetje van het druk lager gevonden, onbeschadigd, dus niet de oorzaak van m'n ratel probleem. Ik geef het op, het zal nooit duidelijk worden.
Wat ik allemaal wel gedaan heb:
Alle (6) remcilinders vervangen
Alle (8) remvoeringen vervangen
Alle (3) remslangen vervangen
Nieuwe handremgaffelrubbers L&R
Remanker plaaten allemaal opnieuw gespoten
Hoofdremcilinder gereviseerd
Koppelingsplaat vervangen
Keerring prise as vervangen
Druklager vervangen
Waterpomp vervangen
Nieuwe lagers dynamo
Motor eruit en motor erin
Nieuwe koplampen gemonteerd
Motor zit er weer in, alles weer aangesloten, koelvloeistof (blauw) erin. Wel handig als je dan eerst de onderste aftap dicht draait anders gaat er wel 25 liter in
Alles klaar starten maar!
Brak het draadje van de condensator af, ff solderen dacht ik, dan is ie weer ok.
Nou niet dus. geen vonk te bekennen.
Zaterdagmiddag half drie en geen condensator in de omgeving te vinden.
Dus nog niet rijden
, terwijl mijn planning juist perfect liep; rijden vandaag.
Maandag heb ik er één, dan gaat het loos
Nog een paar details
DOT 5
Dat zal de tongen misschien wel los maken, want het wordt niet zoveel toepast als ik het " internet" mag geloven.
Hoewel daar veel, veel meer napraters zitten dan echte ervarings verhalen, en....geen enkel verhaal gevonden met negatieve ervaring met DOT 5, behalve wat theoretisch geleuter over vrij water, maar niks van iemand die daar wel eens last van gehad heeft.
Maar gezien de perfecte eigenschap voor een oldtimer, nl. dat de remcilinders niet meer kunnen corroderen en ik toch een beetje een trauma heb van remcilinders samen met het feit dat behalve een paar remleidingen, alles vervangen is, is er totaal geen argument meer om geen DOT 5 te gebruiken.
[Zal hier nog een foto plaatsen van de gebruikte DOT 5]
Hoofdremcilinder
Allereerst bedankt voor alle adviezen, alles bijelkaar heb ik de hoofdremcilinder opnieuw gebruikt.
Heb de plaats van de pitting nog eens bekeken en de pitting zit voornamelijk aan de onderkant. Dat duidt dus denk ik op concentratie van water/hoger concentratie water onderin het eind van de hoofdremcilinder
Overigens zat het rubbertje links onder (wat er voor zorgt dat de remcilinders geen lucht aanzuigen vlg de kenner) niet in mijn oude hoofdremcilinder

Glij remcilinders achter
Het is dus echt zo, achter zitten glij remcilinders én ze zitten aan vaste leidingen.
Nadat alles gemonteerd was en ik de accu weer aansloot, brandde de remlichten. ? Zou de schakelaar kapot zijn ? Nee bleek dat ik het pedaal te strak had afgesteld. Scheelt weer een hoop geklieder.
Hoe het eruitzag:

en nu gemonteerd:

Waterpomp
Hiervoor heb ik een gereviseed exemplaar van Jan van Ommeren gebruikt
De oude onderdelen:

De nieuwe:

Remvoering
Dit had nog wat voeten in de aarde omdat het juiste exaemplaar uiteindelijk door mij zelf is aangepast
Zo zat het, dus niet goed:

De remvoering die de halve maantjes het laatste stukje blokkeerde:

De door mij aangepaste versie: zie je het verschil??:

Keerring prise as
De lekkage had wel degelijk een oorzaak: de oude keerring vertoonde verschillende scheurtjes

De nieuwe in place

Verder nog wat fotoos van de voor bereidingen:

Nou ja heb er nog veel meer, wil je iets speciaals zien laat het even weten dan kijk ik of ik er wat van heb
Druk geweest voor m'n werk, vakantie gevierd en m'n Saabje weer op orde gemaakt, op een klein maar essentieel onderdeeltje na.
Ratel (of waar het allemaal mee begon)
In de motor ruimte heb ik toch het onbrekende onderste klemmetje van het druk lager gevonden, onbeschadigd, dus niet de oorzaak van m'n ratel probleem. Ik geef het op, het zal nooit duidelijk worden.
Wat ik allemaal wel gedaan heb:
Alle (6) remcilinders vervangen
Alle (8) remvoeringen vervangen
Alle (3) remslangen vervangen
Nieuwe handremgaffelrubbers L&R
Remanker plaaten allemaal opnieuw gespoten
Hoofdremcilinder gereviseerd
Koppelingsplaat vervangen
Keerring prise as vervangen
Druklager vervangen
Waterpomp vervangen
Nieuwe lagers dynamo
Motor eruit en motor erin
Nieuwe koplampen gemonteerd
Motor zit er weer in, alles weer aangesloten, koelvloeistof (blauw) erin. Wel handig als je dan eerst de onderste aftap dicht draait anders gaat er wel 25 liter in
Alles klaar starten maar!
Brak het draadje van de condensator af, ff solderen dacht ik, dan is ie weer ok.
Nou niet dus. geen vonk te bekennen.
Zaterdagmiddag half drie en geen condensator in de omgeving te vinden.
Dus nog niet rijden
Maandag heb ik er één, dan gaat het loos
Nog een paar details
DOT 5
Dat zal de tongen misschien wel los maken, want het wordt niet zoveel toepast als ik het " internet" mag geloven.
Hoewel daar veel, veel meer napraters zitten dan echte ervarings verhalen, en....geen enkel verhaal gevonden met negatieve ervaring met DOT 5, behalve wat theoretisch geleuter over vrij water, maar niks van iemand die daar wel eens last van gehad heeft.
Maar gezien de perfecte eigenschap voor een oldtimer, nl. dat de remcilinders niet meer kunnen corroderen en ik toch een beetje een trauma heb van remcilinders samen met het feit dat behalve een paar remleidingen, alles vervangen is, is er totaal geen argument meer om geen DOT 5 te gebruiken.
[Zal hier nog een foto plaatsen van de gebruikte DOT 5]
Hoofdremcilinder
Allereerst bedankt voor alle adviezen, alles bijelkaar heb ik de hoofdremcilinder opnieuw gebruikt.
Heb de plaats van de pitting nog eens bekeken en de pitting zit voornamelijk aan de onderkant. Dat duidt dus denk ik op concentratie van water/hoger concentratie water onderin het eind van de hoofdremcilinder
Overigens zat het rubbertje links onder (wat er voor zorgt dat de remcilinders geen lucht aanzuigen vlg de kenner) niet in mijn oude hoofdremcilinder

Glij remcilinders achter
Het is dus echt zo, achter zitten glij remcilinders én ze zitten aan vaste leidingen.
Nadat alles gemonteerd was en ik de accu weer aansloot, brandde de remlichten. ? Zou de schakelaar kapot zijn ? Nee bleek dat ik het pedaal te strak had afgesteld. Scheelt weer een hoop geklieder.
Hoe het eruitzag:

en nu gemonteerd:

Waterpomp
Hiervoor heb ik een gereviseed exemplaar van Jan van Ommeren gebruikt
De oude onderdelen:

De nieuwe:

Remvoering
Dit had nog wat voeten in de aarde omdat het juiste exaemplaar uiteindelijk door mij zelf is aangepast
Zo zat het, dus niet goed:

De remvoering die de halve maantjes het laatste stukje blokkeerde:

De door mij aangepaste versie: zie je het verschil??:

Keerring prise as
De lekkage had wel degelijk een oorzaak: de oude keerring vertoonde verschillende scheurtjes

De nieuwe in place

Verder nog wat fotoos van de voor bereidingen:

Nou ja heb er nog veel meer, wil je iets speciaals zien laat het even weten dan kijk ik of ik er wat van heb
-
WIS
- Geregistreerd lid
Nieuw condensatortje, starten,...gelijk lopen
Oh ja nog even de koppeling afstellen, Stelschroef in, stel schroef uit, koppeling komt niet vrij
Uiteindelijk geprobeerd de koppeling ' handmatig' vrij te zetten door maximale uitslag druk lager, vette pech
lukt niet
Mijn special tool brengt hier ook weer uitkomst:

de uitslag van het druklager:

Iemand een ander idee dan de motor eruit en de drukgroep bekijken?
Oh ja nog even de koppeling afstellen, Stelschroef in, stel schroef uit, koppeling komt niet vrij
Uiteindelijk geprobeerd de koppeling ' handmatig' vrij te zetten door maximale uitslag druk lager, vette pech
Mijn special tool brengt hier ook weer uitkomst:

de uitslag van het druklager:

Iemand een ander idee dan de motor eruit en de drukgroep bekijken?
-
WIS
- Geregistreerd lid
Wat hulp kan ik wel gebruiken.
Ben de motor eruit aan het halen inclusief de versnellingsbak.
Allemaal geen probleem, behalve het loskrijgen van de versnellings koppeling

Heb al flink tegen de onderkant geslagen maar d'r zit geen beweging in.
Is hiervoor soms een special tool?
Ben de motor eruit aan het halen inclusief de versnellingsbak.
Allemaal geen probleem, behalve het loskrijgen van de versnellings koppeling

Heb al flink tegen de onderkant geslagen maar d'r zit geen beweging in.
Is hiervoor soms een special tool?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Niet op slaan
Moertje op de andere kant draaien, dan trekt het pennetje zichzelf er uit (als hij niet gaat meedraaien).
Aan de andere kant van die koppeling zit nog zo een pennetje - 2e kans.
Moertje op de andere kant draaien, dan trekt het pennetje zichzelf er uit (als hij niet gaat meedraaien).
Aan de andere kant van die koppeling zit nog zo een pennetje - 2e kans.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Thnx, als het het week-end niet regent ga ik het gelijk proberen 
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Die conische pennen kunnen anders prima tegen water
...
-
WIS
- Geregistreerd lid
-
WIS
- Geregistreerd lid
Nou gelukkig was het gisteren droog.
Moest 2 dingen doen: versnellingshandel koppeling losmaken en de motor eruit, alle twee gelukt.
Allereerst het losmaken van de versnellingshandle koppeling, een zit er aan de as op de bak en een zit er aan de stang van de stuur handel.
Dat lukt voor beide vorige keer niet, adviezen die ik kreeg en vond waren moertje verder vast draaien en mbv een lijmklem de pin eruit drukken.
Natuurlijk het makkelijkste eerst, moertje verder aandraaien en je raad het al moertje met een stuk draadeind finaal erafgedraaid
. dat was bij de bovenste.
De onderste zit wat dieper, dus dan ook de radiator maar eruit en met de lijmklem truc, schoot de pin eruit. Moest de klem toch wel behoorlijk stevig aandraaien.
Toen de motor, die zat natuurlijk vast in de conische punt.
Had nog nooit een motor uit een auto gehaald maar hier bewijst het forum z'n kwaliteit want met de forum kennis was het alsof ik het voor de zoveelste keer deed
Met een touw onder de twee voorste motor steunen aan de ene kant en de trekhaak van m'n andere auto met een spanband en ratelen maar.
Maar omdat ik de handrem nog niet kon aftellen (nog geen 7/16 pijpsleutel gevonden) trok ik de Saab alleen maar dichter naar m'n andere auto.
Toen met een stuk hout het touw spannen door te draaien maar ook dat was niet voldoende.
Uit eindelijk heb ik m'n Saab maar aan een hek vast gesnoerd en met het touw tussen het motorblok en de trekhaak voorzichtig met m'n auto naar voren gereden, beetje wiebelen en schoot de motor los en bleef keurig 5cm verder uit m'n Saabje staan. Had wel wat blokjes onder de motor steunen gelegd zodat deze niet de voorrand zou beschadigen als de motor losschoot.
Was zo lekker bezig dat ik er niet aan dacht wat foto's te nemen en heb er maar twee achter af genomen toen ik de motor al uit de auto getild had:

ook een begin gemaakt om de 'ravage' in de motorruimte wat te fatsoeneren

Vandaag regent het enigszins dus eerst maar eens met de motor/koppeling aan de slag.
Heb maar uit m'n hoofd gezet dat ik nog rijden wordt dit jaar, maar ga gewoon verder met wat er te doen valt om weer te rijden.
In december zijn er altijd schitterende zonnig dagen, dus

Moest 2 dingen doen: versnellingshandel koppeling losmaken en de motor eruit, alle twee gelukt.
Allereerst het losmaken van de versnellingshandle koppeling, een zit er aan de as op de bak en een zit er aan de stang van de stuur handel.
Dat lukt voor beide vorige keer niet, adviezen die ik kreeg en vond waren moertje verder vast draaien en mbv een lijmklem de pin eruit drukken.
Natuurlijk het makkelijkste eerst, moertje verder aandraaien en je raad het al moertje met een stuk draadeind finaal erafgedraaid
De onderste zit wat dieper, dus dan ook de radiator maar eruit en met de lijmklem truc, schoot de pin eruit. Moest de klem toch wel behoorlijk stevig aandraaien.
Toen de motor, die zat natuurlijk vast in de conische punt.
Had nog nooit een motor uit een auto gehaald maar hier bewijst het forum z'n kwaliteit want met de forum kennis was het alsof ik het voor de zoveelste keer deed
Met een touw onder de twee voorste motor steunen aan de ene kant en de trekhaak van m'n andere auto met een spanband en ratelen maar.
Maar omdat ik de handrem nog niet kon aftellen (nog geen 7/16 pijpsleutel gevonden) trok ik de Saab alleen maar dichter naar m'n andere auto.
Toen met een stuk hout het touw spannen door te draaien maar ook dat was niet voldoende.
Uit eindelijk heb ik m'n Saab maar aan een hek vast gesnoerd en met het touw tussen het motorblok en de trekhaak voorzichtig met m'n auto naar voren gereden, beetje wiebelen en schoot de motor los en bleef keurig 5cm verder uit m'n Saabje staan. Had wel wat blokjes onder de motor steunen gelegd zodat deze niet de voorrand zou beschadigen als de motor losschoot.
Was zo lekker bezig dat ik er niet aan dacht wat foto's te nemen en heb er maar twee achter af genomen toen ik de motor al uit de auto getild had:

ook een begin gemaakt om de 'ravage' in de motorruimte wat te fatsoeneren

Vandaag regent het enigszins dus eerst maar eens met de motor/koppeling aan de slag.
Heb maar uit m'n hoofd gezet dat ik nog rijden wordt dit jaar, maar ga gewoon verder met wat er te doen valt om weer te rijden.
In december zijn er altijd schitterende zonnig dagen, dus
-
WIS
- Geregistreerd lid
Probleem is opgelost!
Het probleem was dat de nieuwe koppelings plaat niet over de prise as schoof en zo strak erop zat dat de prise as de koppelings plaat tegen het vliegwiel duwde. Dan kun je de druk groep indrukken of niet maar vindt er geen ontkoppeling plaats.
Van af nu zal ik dat zeker controleren, maar zal zo vaak niet voorkomen denk ik, zo'n plaat toch wel 50.000 km mee schat ik.
Omdat nu de motor met bak eruit is ben ik nog wat aan het schoonmaken in de motor ruimte etc.
Heb ook niet meer dan een paar uurtjes per week end dus als ik weer wat te melden heb schrijf ik weer een update.
Het probleem was dat de nieuwe koppelings plaat niet over de prise as schoof en zo strak erop zat dat de prise as de koppelings plaat tegen het vliegwiel duwde. Dan kun je de druk groep indrukken of niet maar vindt er geen ontkoppeling plaats.
Van af nu zal ik dat zeker controleren, maar zal zo vaak niet voorkomen denk ik, zo'n plaat toch wel 50.000 km mee schat ik.
Omdat nu de motor met bak eruit is ben ik nog wat aan het schoonmaken in de motor ruimte etc.
Heb ook niet meer dan een paar uurtjes per week end dus als ik weer wat te melden heb schrijf ik weer een update.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Er zat geen vet op de prise as maar de passing van de koppelingsplaats was te krap. Die is met wat vijlen iets geruimd zodat de plaat weer soepel of de as schuift.
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Cool, goed bezig. Nu moet je me toch eens uitleggen hoe die lepel in je motorruimte komt... 
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Er is speciaal vet voor op de splines van de prise-as om de plaat makkelijker over de as te laten schuiven en slijtage en inslaan te voorkomen.
Heb daar zelf van die handige mini tubetjes voor, meen van Borg & Beck, heb ook wel eens kleine knijpzakjes vet in koppelingsets aangetroffen (Valeo/QH/AP
)
Overigens spoot men een aantal jaar terug bij de Saabdealer bij m'n 9000 wat keramisch vet op de prise-as omdat men vond dat de koppeling wat zwaar ging.
Goed dat je het bepaald niet voor de hand liggende probleem gevonden hebt, hopen dat je weer snel kan
!
Heb daar zelf van die handige mini tubetjes voor, meen van Borg & Beck, heb ook wel eens kleine knijpzakjes vet in koppelingsets aangetroffen (Valeo/QH/AP
Overigens spoot men een aantal jaar terug bij de Saabdealer bij m'n 9000 wat keramisch vet op de prise-as omdat men vond dat de koppeling wat zwaar ging.
Goed dat je het bepaald niet voor de hand liggende probleem gevonden hebt, hopen dat je weer snel kan
-
WIS
- Geregistreerd lid
Er lag zoveel troep en had niet zo'n zin om dat met m'n handen eruit te graaien dus bedacht ik dat je met een lepel kan schrapen en lepelen.
Had eerst een plan om bij een was straat de ruimte schoon te spuiten, maar m''n hulp kreeg de Saab niet tegen de steile helling van de dijk op, dus moet ik het zonder spuit doen
@ sb153b
Heb wel hulp gehad van een deskundige, maar het was idd een niet voor de hand liggend probleem
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Als het pennetje bij het losdraaien van de moer al mee gaat draaien krijg je het moertje er niet meer (makkelijk) af.The Devil's Own V4 schreef:Dan zit hij al los en kun je er van de andere kant een tik op geven.72sonett3 schreef:(als hij niet gaat meedraaien)
Ja, dwz eerst moertje er af draaien en dan op de andere kant van het pennetje weer vast draaien.WIS schreef:... adviezen die ik kreeg en vond waren moertje verder vast draaien