Solex 3 carburateurs ombouw

1947-1967
dirk7942
Geregistreerd lid

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door dirk7942 » vr 01 mei, 2020 6:31

Wat een leuk topic. Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaring na 2 jaar. In combinatie met de door Tom Donney ontwikkelde hybride krukas zou dit wel eens een zeer interessant alternatief kunnen zijn voor het sport blok. Ik rij nu 2 jaar met deze krukas maar ook daar louter positieve ervaringen (eigenlijk beter dan het sportblok)
Jan ik hoop dat je reageert.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 01 mei, 2020 8:16

dirk7942 schreef:
vr 01 mei, 2020 6:31
... In combinatie met de hybride krukas ...
Dit is exact wat ik van plan ben :D : een standaard blokje met ietwat aangepaste poorten, een hybride krukas en 3 carburateurs set-up. Ik hoop zo op ongeveer evenveel pk's uit te komen als een sportblok.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 mei, 2020 11:08

wat houdt een hybride krukas in ?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 mei, 2020 11:10

Ronnes schreef:
do 30 apr, 2020 20:48
Maakt het een verschil om in de adapterplaat een lange gleuf te maken die correspondeert met het motorblok of drie gaten die corresponderen met het inlaatspruitstuk?
als de plaat zo dik is als op de foto, dan kun je aan de ene kant toch pas maken op motorblok en de andere kant op de carburateurs ?

En als ik de foto zo eens bekijk, lijkt het erop dat je net als bij de bromfiets vroeger oldskool vijl/frees tuningswerk kunt toepassen. :mrgreen:

Het lijkt erop dat het nog iets meer vanaf kan en mooier aansluitend maken,
misschien heeft sonett003 wel een paar mooie foto's van bewerkte in en uitlaatpoorten,

Als ik mijn (vroegere) ervaring met mijn opgevoerde zundapp er nog eens bij haal, ik denk dat een stukje buis tussen carburateur en luchtfilter ook verbetering geeft
(en dan moet je in dat buisje een gaatje boren van ca 5 tot 6 mm, had ik ooit eens gedaan voor politiecontrole met een dopje erin die ik er dan uit kon trekken als ik aangehouden werd, maar met dopje eruit liep hij een stuk beter en harder :D
overigens dat aanzuigprincipe met gaatje(s) bedenksel in de aanzuigbuis van mij passen we al jaren toe bij miljoenen cv ketels :| ik had er alleen geld voor moeten vragen ;-(+

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 01 mei, 2020 13:02

turbopilot schreef:
vr 01 mei, 2020 11:08
wat houdt een hybride krukas in ?
Een krukas van een sportblok heeft "volle" wangen, die bij een hoog toerental de spoelpoorten als het ware gaan afsluiten, waardoor het vermogen wegvalt. De krukas van een standaard blok heeft "uitgespaarde" wangen. Tom Donney is op het geniale idee gekomen om krukassen te maken met - per drijfstang - een "volle" en een "uitgespaarde" wang. Het resultaat zou een soepeler blok zijn met meer koppel en vermogen.

http://www.tomdonneymotors.com/2015/06/ ... rankshaft/

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 mei, 2020 14:03

leuk, bij het lezen en zien van al dat lekkers zou je toch direct een TT kopen :wow:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 01 mei, 2020 14:29

Dat zeg je nu al zo lang. Deze staat al lang op jouw te wachten, een '60 93F, precies op je lijf geschreven :wink:

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 mei, 2020 15:41

krijg ik ruzie met de directie, maar dat lijkt mij ex wel, een 93F verkocht aan Leo Borsboom begin jaren 80 ('83/'84) of zo

ik had met kenteken BG 83 76 die bestaat nog steeds volgens de rdw met apk en verzekering
Toevallig plaatste vanochtend mijn oude kameraad een kaal geschuurde op FB :wow:

voorlopig even niks dit jaar, eerst de schuur/"museum" op orde voor mijn eigen gemoedsrust , dan een aantal saabjes opruimen en er staat nog wat aan werk in .
maar ik had paar jaar geleden die dinky van PP moeten kopen :fight_headbang:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 01 mei, 2020 19:34

turbopilot schreef:
vr 01 mei, 2020 11:10
Ronnes schreef:
do 30 apr, 2020 20:48
Maakt het een verschil om in de adapterplaat een lange gleuf te maken die correspondeert met het motorblok of drie gaten die corresponderen met het inlaatspruitstuk?
als de plaat zo dik is als op de foto, dan kun je aan de ene kant toch pas maken op motorblok en de andere kant op de carburateurs ?
Dat is ook de bedoeling, maar mijn vraag is eigenlijk of de tussenschotten er wel of niet uitmoeten? In het spruitstuk zitten ze, in het motorblok niet.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 mei, 2020 20:20

kort kanaal = voor hoge toerentallen, lang kanaal is normaal meer koppel onderin ,

normaal zou ik bij het passtuk voor 3 poorts gaan, maar als je goed kijkt lijkt het erop dat saab de 3 carburateurs onderling ook al met elkaar heeft verbonden door er kanaaltjes tussen aan te brengen
als je nu voor 3 kanalen gaat weet ik niet of er "rare" dingen gaan gebeuren

ik zou eerst voor de eenvoudige uitvoering gaan, alles netjes maken en daarna een andere versie maken en proberen welke het beste bevalt.
ik denk dat er je ook nog kunt spelen met de dikte

of beide gelijktijdig maken, meeste werk is in eerste instantie het uitmeten van motorblok en carburateur zijde,
dus als je een (stalen) boormal maakt is een nieuwe (of een serie) maken niet zo heel veel werk meer

voor de V4 heb ik destijds ook malletjes gemaakt ook gemakkelijk om de pakking op maat te maken :wink:

Afbeelding

en toch volgende week eens proberen te achterhalen hoe het met dit project is afgelopen :-S+
turbopilot schreef:
vr 04 mei, 2018 8:51
Moet eens even 1 van mijn 400.000 collega's aan de jas. Die heeft in een projectgroep gezeten voor een betaalbaar injectiesysteem voor TT motoren ( daar rijden er heel veel van in Aziatische landen).
Lijkt mij ook wel een leuk project, per cylinder zo'n systeem. Zou er een TT voor aanschaffen :D
WWWWiinnnngggggg ding ding ding ding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » za 02 mei, 2020 13:41

Toevallig een link naar de 93 op FB?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » za 02 mei, 2020 14:29

V4liefhebber schreef:
za 02 mei, 2020 13:41
Welke bedoel je?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 02 mei, 2020 16:39

V4liefhebber schreef:
za 02 mei, 2020 13:41
Nee , zie hem niet meer, maar het was er 1 totaal ontdaan van de verf, en een 93 geen F volgens mij, het deurhandvat zat aan de voorzijde

Jan Fassaert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Fassaert » zo 03 mei, 2020 20:29

Ja hallo, inderdaad weeral 2 jaar geleden . Ik heb nog maar weinig gereden met de Saab. Misschien 500 km. (heb 4 oldtimers, en dat is teveel ). Na de eerder genoemde problemen , die later opgelost zijn, zoals slecht sluitende gaskleppen , en teveel lucht, heb ik geen enkel probleem meer gehad. Aanslaan gaat snel, benzineverbruik weet ik niet. Maar zal wel 1/10 zijn denk ik. Ik smeer trouwens al jaren 1/40 met scooterolie. Rookt niet meer als hij warm is. Voor 2-takt scooters wordt er 1/50 voorgeschreven, dus 1/40 zal zeker goed zijn.Scooters maken wel 2 maal zoveel toeren. De Saab trekt erg goed op, maar de topsnelheid is volgens mij toch gelijk gebleven. Niet gemeten . 120 km/uur. Het tussenstuk heb ik toen gemaakt van een massief stuk aluminium met een dikte van 3 cm. Deze 3 cm had ik toch wel nodig om het verschil in breedte weg te werken van spruitstuk naar motorblok. Daarom links en rechts schuin weggevijld. De gaten voor aansluiting van de bouten is ook anders, daarom de dubbele rij gaten. Te zien op de foto's van 2018. Enkele gaten moesten worden verdiept, en daar inbusbouten gebruikt, omdat deze bouten onder de flens van het inlaatspruitstuk vallen. Ook aan de kant van de stroomverdeler materiaal weggevijld van het adaptorstuk, want anders komt deze tegen de stroomverdeler.Een breed gat is makkelijker te maken dan 3 gaten; tenslotte komt het mengsel na 3 cm toch in de brede ruimte van het motorblok. Tussenstuk kost je dus maar enkele euro's aan materiaal. Vele leuke uren kosten je niets. Het geluid met die luchtfilters is fenomenaal !! Wel wat luidruchtiger, maar mooi ! Daarom heb ik maar een nieuwe standaard demper gemonteerd. De sportdemper staat nog steeds te koop op Marktplaats. Deze sportdemper is nog als nieuw. Ook het aangezicht onder de motorkap doet vele gezichten glunderen. Aan de krukas ga ik niets laten veranderen. Tenslotte heb ik nog een mooie zoeklamp op het dak gemonteerd.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 03 mei, 2020 21:19

Dank je, Jan! Dat is duidelijk. Topsnelheid kan alleen maar hoger als je hoger in toeren gaat of je moet een andere versnellingsbak plaatsen met een langere eindverhouding. Ik heb voor mijn 93 een bak van een V4 klaar liggen, die heeft net dezelfde verhoudingen als de versnellingsbak van een Saab Sport of Monte Carlo.
Waar heb jij de luchtfilters vandaan?

Plaats reactie