4-cilinder in 92

1947-1967
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: 4-cilinder in 92

Bericht door 72sonett3 » zo 17 feb, 2013 11:51

sb153b schreef:Dat idee van die elektrische aandrijving is trouwens zo gek nog niet (hoe zit dat eigenlijk met de kentekenkeuring?) ... Klinkt duur, zo'n elektrieke aandrijving .
En dat is het ook...
Basic DIY kit = 6000 euro (144 V/35 kW motor, lader, controller etc. de oorspronkelijke 92 had een ca 30 kW motor)
12 accu's = 1400
inbouw door Rebl = 3000
RDW keuring (Rebl) = 1750
Totaal (minimaal) 12150 euro... maar dan heb je ook wat.

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » zo 17 feb, 2013 12:04

72sonett3 schreef:
sb153b schreef:Totaal (minimaal) 12150 euro... maar dan heb je ook wat.
Actieradius bekend?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 17 feb, 2013 12:12

Ik had de prijzen al bekeken op de site maar dit kan gezien de wensen en mogelijkheden nog wel eens de betaalbaarste oplossing zijn.
Als je minimaal een mille of 30 totaal achterop bent dan heb je ook wat.
Moet je wel wekelijks alles doorsmeren (wordt je vast handig in :P ) en jaarlijks de -niet meer verkrijgbare!- veringsbussen vervangen en genoegen nemen met andere tekortkomingen.
Je bent nog steeds serieus? Heb je dat geld beschikbaar dan zou je de leverancier kunnen vragen om de actieradius.
Overigens had de 92 standaard geen 30 kW (you wish :wink: ) maar 25 of 28 pk, vermogen zou dus bijna verdubbelen en dat zal de prestaties ten goede komen.
Hoe zit dat tegenwoordig met de ooit door de rdw voorgeschreven aanpassing aan remmen bij toename van het motorvermogen met meer dan 40% oid?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 17 feb, 2013 13:45

JeroenS schreef:Actieradius bekend?
Niet relevant.
Waar wil je met een 92 (twee- of viertakt benzine, of elektrisch) helemaal heenrijden? Noordkaap? Zuid- Spanje?
De actieradius is groot genoeg om op een zonnige zondagmiddag aan een oldtimerrit mee te doen.
Overigens had de 92 standaard geen 30 kW ... maar 25 of 28 pk,
Klopt, 92b; 28 pk (21 kW)

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » zo 17 feb, 2013 14:38

sb153b schreef:Moet je wel wekelijks alles doorsmeren (wordt je vast handig in :P ) en jaarlijks de -niet meer verkrijgbare!- veringsbussen vervangen en genoegen nemen met andere tekortkomingen.
Ik proef dat je met de 93 gewoon een slimmere keuze maakt. Maar 'n 92-motorkap op 'n 93... En dan 30d euro verder zijn?

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » zo 17 feb, 2013 14:44

sb153b schreef:Koop dan "gewoon" een 93 van de eerste serie, bij voorkeur uitgevoerd met een 850 motor en een in NL noodzakelijke 4 bak. ... Met een standaard uitlaatsysteem klinkt ie bovendien erg geciviliseerd en met een werkende vrijloop is ie deels semi-automatisch te schakelen.
Wat voor budget nodig voor deze optie voor 'n niet gemodificeerd (dus 2-takt 3-cilinder) onberispelijk exemplaar?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 17 feb, 2013 15:50

JeroenS schreef:
sb153b schreef:Koop dan "gewoon" een 93 van de eerste serie, bij voorkeur uitgevoerd met een 850 motor en een in NL noodzakelijke 4 bak. ... Met een standaard uitlaatsysteem klinkt ie bovendien erg geciviliseerd en met een werkende vrijloop is ie deels semi-automatisch te schakelen.
Wat voor budget nodig voor deze optie voor 'n niet gemodificeerd (dus 2-takt 3-cilinder) onberispelijk exemplaar?
Onberispelijk is mits voorhanden ook meteen schieronbetaalbaar.
Persoonlijk twijfel ik of je beseft hoe zeldzaam ook een 93 en daarbij nog een vroege serie is :!:
Zoals ik enige posts terug al schreef; met een 10000 euro moet je -met wat geduld en zoekwerk én voor een aardig exemplaar in behoorlijke optische en technische staat- al een eind kunnen komen. Nog wat aanpassingen als bijv een gordel en een goede passende stoel evenals aanvullende wensen komen daar nog bij.
In principe is zo'n auto in goede technische staat bij goede verzorging in staat om veel redelijke probleemloze km's te maken.
Het volgende is een extra dus vaak niet inclusief bij aankoop: Bij voorkeur start je met een frisse motor en bak, starter en dynamo die bij aanvang en periodiek optimaal geserviced worden met vloeistoffen/smeermiddelen van de juiste kwaliteit. Een elektronische ontsteking kan een pre zijn en natuurlijk zijn eersteklas remmateriaal/schokdempers en banden een must.
Benzineverbruik zal bij een juiste afstelling zo'n 1 op 10-12 bedragen en een goede mengolie (bij voorkeur iets van een Castrol 2 takt volsyntheet) dien je 3% bij te mengen. Dat betekent een liter olie per 33 liter E95 brandstof. en daar kom je dus zo'n 360 km ver mee, een liter olie kost gunstig en groot ingekocht ruim een tientje per liter.

Al met al een luxe die ik me niet zou kunnen veroorloven.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 17 feb, 2013 15:51

Voor dat geld heb je uitgebreide keuze uit een aanbod van leuke, modernere, comfortabelere, veiligere, ..., auto's.
Ik weet niet in welke branche je zit maar als je bijvoorbeeld met een nette 96 voor komt rijden bij een klant dan heb je ook je breek-het-ijs-openingsbabbel.

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » zo 17 feb, 2013 17:44

Is met zo'n 'vroege' 93 wel probleemloos te rijden? Wat voor kruissnelheid kan zo'n 2-takt gemakkelijk aan en hoe zit het met de koeling van de motor?

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » zo 17 feb, 2013 17:56

sb129h schreef:?.. als je bijvoorbeeld met een nette 96 voor komt rijden bij een klant dan heb je ook je breek-het-ijs-openingsbabbel.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het altijd leuk wanneer ik 'n 96 voorbij zie komen, maar persoonlijk vind ik 'n 96 nogal oubollig. Een 92 of 'vroege' 93 heeft in mijn optiek meer flair en ligt qua vormgeving dichter bij de Ursaab. En de suïcide doors zijn natuurlijk bijzonder apart.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 17 feb, 2013 20:40

Met een kruissnelheid van 100 km/u zit je wel vrij aardig denk ik, veel sneller moet je niet willen om diverse redenen. Plus als je geen MC of Sport smeersysteem er op laat bouwen is het niet heel comfortabel rijden op de snelweg. Een tweetakt motor haalt z'n smering namelijk uit de brandstof dus dat betekent motor belasten = motor smeren maar ook motor belasten = hogere EGT's. Cruisen op de snelweg = hoge toeren maar weinig smering = snel warmlopen. Dus het is steeds gasgeven, uitrollen, etc. Kijk dit filmpje van Tom Donney (een fenomeen in Saab 2T's) maar eens. Met jouw doel voor ogen kan je toch beter voor een viercilinder viertakt gaan denk ik zo...

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 17 feb, 2013 21:43

Zoekt de ts eigenlijk niet gewoon een:
Afbeelding

of voor zakelijk gebruik:
Afbeelding

:naughty:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 17 feb, 2013 22:23

Probleemloos bestaat niet, het blijft techniek, alles staat of valt bij de technische staat en de zorg, onderhoud en smering die je eraan bereid bent te geven. De juiste afstelling luistert nauw en is essentieel, itt de huidige gecompliceerde systemen die van alles bijregelen bepaal je dus voortdurend zelf voor een groot gedeelte hoe betrouwbaar de auto is en blijft. Verslapping daarin zal waarschijnlijk tot schade leiden, dan benodigde technieken en materialen zijn lastig en dus duur te betrekken.
Voor regulier onderhoud etc is een groot voordeel is dat het bromfietstechniek in macrouitvoering is, dwz uitermate ongecompliceerd en te visualiseren, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.
Zoals Sapphire al aangeeft vergt het rijden aanpassing van de bestuurder aan het karakter van de techniek van toen. Tom Donney en een enkele andere gaan daar ver in, rijden adv uitlaatgastemp is wel een aanrader al kan iets rijker zetten de noodzaak tot gaswissel verminderen.

Je wens voor een zo vroege Saab zorgt ervoor dat je qua betrouwbaarheid en drivability concessies moet doen, you can't have it all.

Wil je meer weten over de aandachtspunten van de 93:
http://www.saabklubben.se/sv/node/76" onclick="window.open(this.href);return false;

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 17 feb, 2013 23:36

Funky Dude schreef:Zoekt de ts eigenlijk niet gewoon een
Reed van de week achter een Trabant 2 cilinder 2 takt, ook leuk! Begin steeds meer zin te krijgen in een 96 2T langneus (in tegenstelling tot de meesten geloof ik).

Afbeelding

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 18 feb, 2013 20:53

Tsja, ik vind de looks van een kortneus het meest vertederend maar vind alleen de vroege en heel late dashes mooi.
Ik denk dat je als je een 96 uit de vroege (tweetakt) lichting wil rijden dat je idd het best af bent met een -ondergewaardeerde!- langneus, daar zijn alle innovaties en modificaties al aan doorgevoerd.
Maar da's allemaal off-topic, denk dat het idee van dit topic door de topicschrijver inmiddels niet meer uitgevoerd gaat worden..

Plaats reactie