Vervangcarrosserie bij total loss?

1947-1967
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vervangcarrosserie bij total loss?

Bericht door Ronnes » vr 19 jun, 2026 15:20

Naar aanleiding van de tegenstrijdigheid van het chassisnummerr en bijhorende carrosserie van deze 93B ben ik in mijn foto's gedoken:

B-stijl van een 93 '56 (split window), plaatwerk bij de scharnierpunten ligt op de gehele hoogte dieper:

Afbeelding

B-stijl van mijn 93B '58 (#49772), plaatwerk bij de scharnierpunten ligt op de gehele hoogte dieper:

Afbeelding

B-stijl van de 93B '59 (# 55396) van een vriend, hier zijn enkel de scharnierpunten zelf verzonken:

Afbeelding

B-stijl van de aangeboden 93B '57 (#32994), enkel scharnieren verzonken:

Afbeelding

Van '56 t/m '58 ligt het volledige plaatwerk dieper, van '59 enkel de scharnierpunten. Dit is dus duidelijk een '59 carrosserie. Dan rijst de vraag: "hoe komt een 93B met een '59-carrosserie aan een chassisnummer uit '57?" Bij één van de commentaren op BaT, waar de auto eerst is aangeboden, wordt dit als mogelijke uitleg gegeven:

"Back in the day you could buy a complete replacement body shell for a crashed Saab. But the car model still had to be in production, they would just pull the painted body shell off of the assembly line and put it in a crate and ship it to your local dealer (Europe only, as shipping was kind of pricey) ."
Vrij vertaald: vroeger kon je rechtstreeks van de Saabfabriek een gespoten carrosserie kopen om je gecrashte auto te vervangen. Ik vind dit een interessant verhaal. Weet iemand hier meer over te vertellen?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Vervangcarrosserie bij totall loss?

Bericht door turbopilot » vr 19 jun, 2026 16:57

Geen idee, nog nooit iets van gehoord.

Maar wat ook kon, van horen zeggen, mijn broer reed rallycross met Saab .
Volgens mij was het toen ook mogelijk om een carrosserie via de band mee te laten lopen voor kale oplevering.
Iets meer door gelast, minder kit en wat al niet meer aan voordelen

Maar was volgens mij niet goedkoop.
Hij heeft toen een Nederlandse met kenteken gepakt, maar tjonge wat een werk om hem kaal te krijgen

Morgen op onderdelen dag of zondag bij de koffie klets , daar lopen vast nog wel oudjes die het weten :D
(Ben benieuwd)

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vervangcarrosserie bij total loss?

Bericht door Ronnes » za 20 jun, 2026 23:01

Ook weer een mooi verhaal! :) Over welke jaren hebben we het dan? Zit ook een beetje in het straatje van het verhaal van de Sport T. Als dit allemaal klopt, kunnen we er wel van uit gaan dat er bij Saab "mogelijkheden" waren. :) Of je er ook gespoten carrosserieën kon kopen is eigenlijk ook aannemelijk: chassisnummers werden pas ingeslagen vanaf 1962, als ik mij niet vergis. Het plaatje in de motorruimte is zo overgezet...

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Vervangcarrosserie bij total loss?

Bericht door turbopilot » zo 21 jun, 2026 16:24

99 turbo was in 78 ( het speciale motorblok en bak zijn achterin een bmw illegaal naar Nederland gehaald)
Gisteren op onderdelen dag waren er wel wat die ook wel verhalen wisten.
Een verhaal van een kaal 900 chassis zonder chassis nummer kwam ook voorbij :D

Maar wat mij ook helaas ook opviel, de oudjes die het kunnen bevestigen raken ook op . :shock:

Plaats reactie