brandstof 96 tweetakt

1947-1967
jorisvdb56
Geregistreerd lid
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 jun, 2026 11:09
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

brandstof 96 tweetakt

Bericht door jorisvdb56 » ma 01 jun, 2026 11:25

afgelopen weekend met mijn vader een saan 96 tweetakt gekocht. kregen te horen dat er sowieso 98 in moet maar dat we zelfs moesten kijken van welke benzine station we het moeten halen. dat de ene 98 beter is dan de ander. heeft iemand een tip welke tank stations het beste zijn? het merk dus?

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: brandstof 96 tweetakt

Bericht door phanot » ma 01 jun, 2026 13:38

Leuk, zo een 96 tweetakt. Proficiat met de aankoop.
Ik had ooit begrepen (toen ik mijn Vespa PX150 nog had) dat organische tweetaktolie door de ethanol in de benzine redelijk snel afgebroken wordt; synthetische tweetaktolie zou hier minder last van hebben.
Sowieso zou ik altijd voor een benzine met zo weinig mogelijk ethanolgehalte kiezen. Het octaangehalte speelt niet zo een grote rol.

Ik heb nog twee keramische behandelingsporties staan die ik niet meer gebruik (geen tweetakt motoren meer in huis).
Het is een product dat je bij warme motor moet toevoegen en dat een langdurige keramische bescherming van de cilinderwanden, krukas en zuigers geeft tegen slijtage en zorgt voor minder wrijving in de motor.

Deze mag je (bij interesse) gratis komen ophalen in Zaandam

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: brandstof 96 tweetakt

Bericht door Luud » ma 01 jun, 2026 13:47

Dag Joris, Welkom en Veel Fun met de tweetakt......
Tsja, het beste zijn...dit kan al een hele discussie opleveren. Zelf hoor ik eea over Euro 98 octaan 100 benzine. Deze is ethanol vrij. Hier kan je bij Dr. Google eens op zoeken. Kom je uit bij bijvoorbeeld:
https://www.tanqyou.com/over-tanqyou/ni ... 02-tanken/
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: brandstof 96 tweetakt

Bericht door MvR » ma 01 jun, 2026 14:34

Dit. https://www.ecomaxx.nl/producten/motore ... ke-fuel-2/

Check de mengverhouding. Voordeel van dit product is dat het niet veroudert in de tank, zoals de benzine die je uit de pomp haalt.

Is het duur? Ja. Maar wel superieur. Ik denk ook dat het vrijwel reuk- en rookloze product er ook voor zorgt dat niet iedereen uit zijn plaat gaat wanneer een 'smerige tweetakt' voorbij komt. (Terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik mijn 2takt buitenboordmotor ook maar van dit sap ga voorzien).
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: brandstof 96 tweetakt

Bericht door el-barro » ma 01 jun, 2026 15:44

Geen Saab 2t, wel veel 2t oldtimerervaring.
Als je zeker weet dat je een hele tank leeg rijdt kun je er prima e5 indoen, vrijwel ieder premium merk is 0% ethanol. Lokale tankstations soms ook, als voorbeeld; ik heb de Haan in Zoetermeer aangeschreven en ze hebben me keurig laten weten dat zij 0% ethanol in hun e5 hebben.
Met moderne synthetische tweetaktolie zit je dan goed met een mengverhouding van 1:50 maar 1:40 geeft voldoende zekerheid.

als je zoals ik met mijn motoren nog geen tank per jaar leeg maakt, zou ik Ecomaxx Bike Fuel 2 adviseren, Aspen kan ook, maar dan heb je door de volledige afwezigheid van aromaten kans op lekkage van rubberen afdichtingen. Ecomaxx heeft minder aromaten dan pompbenzine, maar genoeg om de rubberen afdichtingen niet te laten slinken.

Zelfs na jaren stilstand starten ze daarmee alsof je net getankt hebt.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58