Aandraaimoment wielbouten
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Aandraaimoment wielbouten
Wat is het aandraaimoment van de wielbouten van een tweetakt korte neus? Tot op heden doe ik dat allemaal ‘op gevoel’, maar hoe heurt het eigenlijk?
-
93paul
- Geregistreerd lid
Re: Aandraaimoment wielbouten
In het instructieboekje vind ik er niets over terug en op de smeerkaart ook niet.
Was schijnbaar niet zo'n dingetje in die tijd ...
Was schijnbaar niet zo'n dingetje in die tijd ...
-
yellow-sonett
- Geregistreerd lid
Volgens het werkplaatshandboek 1967 : 8-10 kgm - 58-72 ft-lb
Bij stalen velgen niet zo belangrijk.
Bij stalen velgen niet zo belangrijk.
-
Funky Dude
- In memoriam †
... totdat ze je voorbij komen...yellow-sonett schreef: ↑ma 30 mar, 2020 11:14Bij stalen velgen niet zo belangrijk.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

vooral de oudere versie met ovalen gaatjes
8-10 kgm = ca 100 Nm, dit lijkt mij wel goed,
LET OP; als je de velgen gespoten hebt, trek die dingen na een stukje rijden nog een keer na.
@funky, jij hebt toch zo'n lijst waar dat in staat
8-10 kgm = ca 100 Nm, dit lijkt mij wel goed,
LET OP; als je de velgen gespoten hebt, trek die dingen na een stukje rijden nog een keer na.
@funky, jij hebt toch zo'n lijst waar dat in staat
-
Funky Dude
- In memoriam †
Die lijst meldt 80-100 Nm voor de wielen maar is voor V4, is verder voor de 2T niet erg bruikbaar.
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Engelstalig Werkplaatsboek voor de 93 uit 1957 geeft ook 8-10 kgm
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik gebruik de L vormige Saab wielsleutel en daar ga ik op staan. De sleutel is 30 cm lang en ik weeg ca 85 kg dus dat is 0,3 x 85 = ca 25 kgm... Dat is dus ruim 2x teveel... 
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Dank voor het meedenken! Ik houd het op 8-10 kgm.
Monteren van andere velgen - viergaats in dit geval - is de laatste stap van het ombouwen van mijn 96 uit 1964 van trommelremmen naar schijfremmen, van een Sport. Binnenkort volgt montage van een Sportblok. Leuk winterproject....
Monteren van andere velgen - viergaats in dit geval - is de laatste stap van het ombouwen van mijn 96 uit 1964 van trommelremmen naar schijfremmen, van een Sport. Binnenkort volgt montage van een Sportblok. Leuk winterproject....
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Er op STAAN bij aandraaien72sonett3 schreef: ↑ma 30 mar, 2020 18:55Ik gebruik de L vormige Saab wielsleutel en daar ga ik op staan. De sleutel is 30 cm lang en ik weeg ca 85 kg dus dat is 0,3 x 85 = ca 25 kgm... Dat is dus ruim 2x teveel...![]()
Eentje moest ik uitboren, ik heb hem alleen ff 2 uren laten zweten door hem wijs te maken dat ik zijn 16” aerovelg met de slijpstalen edit slijptol/haakse slijper moest gaan verwijderen en dat 1 dag voordat hij op vakantie zou gaan naar Frankrijk ,
Tjonge wat was ie ziek
@ funky, velgen van TT en V4 zijn hetzelfde en de bouten ook
-
turbopilot
- Donateur (7x)

hij wilde zijn remklauwen nog ff mooi rood hebben en ik had hem nog zo gewaarschuwd,
GA de laatste 2 weken voordat je op vakantie gaat NIET meer aan je auto klooien.
maar ja jeugd en luisteren naar ervaring
GA de laatste 2 weken voordat je op vakantie gaat NIET meer aan je auto klooien.
maar ja jeugd en luisteren naar ervaring