Remklauwen

1967-1980
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Remklauwen

Bericht door V4liefhebber » za 28 mar, 2009 22:39

Volgens het Engelse forum zou je remtangen van een V4 kunnen vervangen door remtangen van een MGB.

Iemand dit al geprobeerd?

Dit zou volgens mij een aantal voordelen kunnen bieden:
- onderdelen zijn goedkoper
- onderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 29 mar, 2009 15:12

Diameter zuigers zijn gelijk?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 29 mar, 2009 18:48

Volgens het Engelse forum zou je remtangen van een V4 kunnen vervangen door remtangen van een MGB.
Een tijdje geleden hebben een ander Forumlid en ik het al een onderzocht voor de achterremmen van 96. Hoewel de remschoenen ogenschijnlijk gelijk zijn, zit het verschil in de diameter! Ze passen dus nooit.

Dat de voorremmen overeenkomen, heb ik nog nooit gehoord. Maar, om eerlijk te zijn: kijk eens hier: http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... IndexID=24 en kijk eens hier http://www.saabnl.nl/techniek/s1283klauw.jpg

Ik zie weinig overeenkomsten...

Je zou met je 96 remklauw in de hand eens moeten vergelijken: bij jou in de buurt (Wolvega!) zit Gerard Kramer. Hij verkoopt verschillende klassiekers en er zal allicht wel eens een MGB bij hem over de vloer zijn geweest. Verder: Hofman in Leek. Bekend en berucht, 't is maar hoe je ervaringen zijn. Ze hebben in ieder geval plenty onderdelen!

Menno

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 29 mar, 2009 21:00

Een tijdje geleden hebben een ander Forumlid en ik het al een onderzocht voor de achterremmen van 96. Hoewel de remschoenen ogenschijnlijk gelijk zijn, zit het verschil in de diameter! Ze passen dus nooit.
Klopt. Maar de remschoenen van een Triumph TR7 4 speed hebben wel de zelfde afmetingen.
Dat de voorremmen overeenkomen, heb ik nog nooit gehoord. Maar, om eerlijk te zijn: kijk eens hier: http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... IndexID=24 en kijk eens hier http://www.saabnl.nl/techniek/s1283klauw.jpg

Ik zie weinig overeenkomsten...

Echt waar? :wink:

Ik denk dat het niet belangrijk is of ze wel of niet gelijk zijn. Belangrijker is of de remklauwen passen of niet. Belangrijk hiervoor is:
- afstand van de bouten om de remklauw te bevestigen. Deze is overigens gelijk omdat ik de borgplaatjes gebruik
- mogelijke maximale diameter van de schijf zonder dat aanloopt
- afstand hart schijf tov bevestigingspunt zodat de schijven niet aan de zijkant aanlopen.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 31 mar, 2009 17:17

Lijken mij remklauwen van een MGB:

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 31 mar, 2009 18:20

Mooi werk! En dat opent hele nieuwe deuren! Voor MGBs (en andere Britse klassiekers) zijn er heel veel rem-upgrades te koop! Gaat je 96 nog beter van remmen!

Menno

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 31 mar, 2009 18:37

En dat opent hele nieuwe deuren
:lol:

Komende winter maar eens verder naar kijken. Staan eerst nog andere dingen op de planning!

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Remklauwen

Bericht door Alex B » za 01 mei, 2010 10:44

Hieronder de link naar de desbetreffende auto:

http://www.garaget.org/?car=2378

Het past prima, zolang je maar Monte Carlonaven en remschijven hebt. De andere simpele zielen, zoals de meesten van ons, kunnen het slechts op de buik schrijven.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 01 mei, 2010 11:44

melle z schreef:Ik heb met spoed een set nieuwe klauwen nodig,....
Nieuwe of andere? Skandix heeft nieuw gerenoveerde voor 125 euro, op inruilbasis. Andere zijn 'overal' nog wel te vinden.

thomkins
Geregistreerd lid

Bericht door thomkins » za 01 mei, 2010 12:58

heb, op inruil basis, een nieuwe gereviseerde set voor je liggen

Veefour
Geregistreerd lid

Bericht door Veefour » za 29 mei, 2010 8:16

Ik heb enige tijd geleden op Tradera een setje geventileerde schijven + klauwen gekocht die op de 96 moeten passen (nog geen tijd gehad om ook te monteren :( ). Deze set zou afkomstig zijn van een Audi 100 bouwjaar 1979. Aangepast is de montage van de schijf op de naaf, 5 gaats ipv 4 gaats zoals bij de Audi kennelijk standaard is.

Als ik praktijk ervaring heb opgedaan zal ik het forum daarvan verwittigen............ :O:

Veefour

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » ma 21 okt, 2013 18:49

Veefour schreef:?.... setje geventileerde schijven + klauwen gekocht die op de 96 moeten passen.... Deze set zou afkomstig zijn van een Audi 100 bouwjaar 1979...... Als ik praktijk ervaring heb opgedaan zal ik het forum daarvan verwittigen............
Veefour
Ben benieuwd of dit een geslaagde upgrade is geworden?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 21 okt, 2013 19:05

ik ook wel, als dat "standaard" past, ik ga toch over op 4 gaats en bredere banden

op de 96 TT van sonett003 zit ook een hele speciale set

aan de andere kant, zaterdag kwam ik niks te kort met remmen, meer aan grip,
remmen, je kunt ook gewoon door de struiken :wow:

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 21 okt, 2013 20:11

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » ma 21 okt, 2013 20:39

Topic had ik al gezien, maar ik was benieuwd naar in hoeverre het past. De schijf moet worden omgeboord van 4 naar 5 gats. Is de klauw ook simpel over te zetten of moet je daar gaan werken met shims, etc. En past het geheel goed in de velg.

Als je een remtang vindt die 1:1 past, dan zou je ook alleen een remtang upgrade kunnen doen. Dus dan is er de mogelijkheid voor meer keus uit 'fast road brake pads'.

Plaats reactie