Koelslang koelwaterpomp

1967-1980
Plaats reactie
Marcel_V4
Geregistreerd lid

Koelslang koelwaterpomp

Bericht door Marcel_V4 » za 07 feb, 2026 18:23

Het dikke stuk slang tussen de koelwaterpomp saab 96 v4 en de stalen koelwaterbuizen moet vervangen worden. Wat is de slimste manier om dit te doen.
Ik heb gekeken of dit gemakkelijk los is te krijgen maar er zitten 3 slangen aan en het is erg krap. Is hier een handigheidje voor?
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Koelslang koelwaterpomp

Bericht door 72sonett3 » za 07 feb, 2026 21:42

Standaard rechte rubber slang. Ga er mee naar Brezan en ze knippen een meter af met dezelfde binnendiameter.

Als je ook de 2 klemmen op de achterkant van het blok losmaakt, trek je zo die buis los.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 07 feb, 2026 23:17

Idd, standaard waterslang van Brezan of andere automaterialenhandel. Een beetje mechanisatiebedrijf kan ook helpen. Klemmen los aan de achterkant van de motor en de waterpijp even losmaken. Dynamo uitbouwen is ook prettig heb ik gemerkt. Geen moeilijke klus.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » ma 09 feb, 2026 9:30

Origineel hoort hier een licht gebogen slang op. Onno Kempink verkoopt deze. Bij montage rechte slang, wat wel mogelijk is, zie ik regelmatig een uitstulping ontstaan in het rubber van de rechte slang.

Marcel_V4
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel_V4 » ma 09 feb, 2026 19:58

Bedankt, dat is precies de reden om een gebogen slang te willen monteren. De huidige slang is wat ingedrukt, alles blijft op temperatuur maar ik wil het origineel hebben. Wij gaan het meemaken.

Plaats reactie