Halogeen H$ vervangen door led
-
menner
- Donateur

Halogeen H$ vervangen door led
Ik lees wat verwarrende verhalen over het vervangen van halogeen H4 door led H4. Het schijnt officieel niet te mogen? Weet iemand dit (zeker? En waar kan ik de evt. regelgeving op dit onderwerp vinden?
Dank!
met groet,
Tom
Dank!
met groet,
Tom
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Halogeen H$ vervangen door led
Het mag inderdaad officieel niet, maar omdat we in NL bij de APK alleen naar het lichtbeeld kijken en niet naar de bron waar dat lichtbeeld vandaan komt is er een soort grijs gebied ontstaan waarin een LED ombouw niet per sé een APK probleem oplevert (mits het lichtbeeld APK waardig is).
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
En zo overkwam mij enkele weken geleden het bizarre dat ik twee jaar lang bij zelfde garage, vlekkeloos door apk ging, zelfs met steekproef voorzien van LED.
Nu in derde jaar werd APK gedaan door een andere monteur die LED lichtbronnen verwijderde en halogeen terugplaatste. APK in orde na vervangen 2 voorbanden.
Geen boeh of bah over lichtbronnen vernomen....
Op terugweg werd het donker en ik zag 'ander' licht waarbij tevens voorliggers hun binnenspiegel wegdraaiden. OOK na mijn koplampen maximaal laag draaien?
Gestopt op parkeerplaats en jawel.... andere lichtbronnen.
Garage dicht en volgende dag gebeld. "Om mogelijke problemen bij een steekproef te voorkomen heeft monteur lichtbronnen gewisseld. Doen we wel vaker maar plaatsen dan LED terug of vertellen aan klant die dan LED zelf terug kan plaatsen naar keuze. Dat is helaas deze keer misgegaan."
In het grijze gebied gaat men kennelijk creatief om met wet/regelgeving.
Met garage zaken naar tevredenheid afgehandeld overigens.
Nu in derde jaar werd APK gedaan door een andere monteur die LED lichtbronnen verwijderde en halogeen terugplaatste. APK in orde na vervangen 2 voorbanden.
Geen boeh of bah over lichtbronnen vernomen....
Op terugweg werd het donker en ik zag 'ander' licht waarbij tevens voorliggers hun binnenspiegel wegdraaiden. OOK na mijn koplampen maximaal laag draaien?
Gestopt op parkeerplaats en jawel.... andere lichtbronnen.
Garage dicht en volgende dag gebeld. "Om mogelijke problemen bij een steekproef te voorkomen heeft monteur lichtbronnen gewisseld. Doen we wel vaker maar plaatsen dan LED terug of vertellen aan klant die dan LED zelf terug kan plaatsen naar keuze. Dat is helaas deze keer misgegaan."
In het grijze gebied gaat men kennelijk creatief om met wet/regelgeving.
Met garage zaken naar tevredenheid afgehandeld overigens.
-
menner
- Donateur

Dank beiden voor jullie antwoord. Mag ik er dan vanuit gaan dat als ik de halogeenlampen vervang door led, het lichtbeeld (spreiding?) hetzelfde is als bij de halogeen? Immers, reflector en stand van de koplamp veranderd niet ?
-
LarsJanse
- Donateur

Als je een goede ledlamp hebt,zou het lichtbeeld niet moeten veranderen.menner schreef: ↑di 02 dec, 2025 20:05Dank beiden voor jullie antwoord. Mag ik er dan vanuit gaan dat als ik de halogeenlampen vervang door led, het lichtbeeld (spreiding?) hetzelfde is als bij de halogeen? Immers, reflector en stand van de koplamp veranderd niet ?
Deze discussie doet me een beetje denken aan het opnieuw polijsten en spuiten van koplampen, of dat wel of niet is toegestaan voor de apk…
Je koplampen mogen niet gespoten zijn voor de apk, maar je mag van de rdw wel vergeelde koplampen herstellen in oude staat, oftewel, schuren, polijsten en voorzien van een nieuwe blanke laklaag. In alle gevallen zolang het lichtbeeld maar goed is.
-
menner
- Donateur

Dank allebei!. Meer licht in de duisternis, daar ga ik voor
met groet,
Tom
met groet,
Tom
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Meer licht en mits goed laag afgesteld (prijzige LED bronnen) een strakke streep licht voor je auto in plaats van bomen / borden en binnenspiegels.
Maar kijk uit met groot licht seinen. Dat is voor tegenliggers echt niet prettig.Instant las-ogen
Maar kijk uit met groot licht seinen. Dat is voor tegenliggers echt niet prettig.Instant las-ogen
-
menner
- Donateur

Dank Wilniks, goeie tip om mee te nemen!WilNiks schreef: ↑di 02 dec, 2025 22:13Meer licht en mits goed laag afgesteld (prijzige LED bronnen) een strakke streep licht voor je auto in plaats van bomen / borden en binnenspiegels.
Maar kijk uit met groot licht seinen. Dat is voor tegenliggers echt niet prettig.Instant las-ogen![]()