Auto wil niet meer in achteruit en sleutel kan er dus ook niet uit.

1967-1980
Plaats reactie
KeesW
Geregistreerd lid

Auto wil niet meer in achteruit en sleutel kan er dus ook niet uit.

Bericht door KeesW » vr 10 okt, 2025 7:56

Wanneer ik de achteruit probeer in te schakelen en ik trek de pook dus iets uit hoor de een harde tik in de kolom en kan ik vervolgens de hendel zover naar mij toetrekken dat hij de ruitewisser hendel meeneemt in de beweging (hij komt er tegenaan). De auto staat dan niet in de achteruit maar gewoon in zijn 2e versnelling. Ik heb dat eerder gehad en toen ging het vanzelf over, maar iemand een idee hoe dit zou kunnen? En vooral hoe ik het op kan lossen 😊

Het betreft mijn Saab 96 uit 1980

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Auto wil niet meer in achteruit en sleutel kan er dus ook niet uit.

Bericht door Ronnes » vr 10 okt, 2025 11:20

Hoe is de staat van het pookgewricht? Door uitscheuring ten gevolge van een slechte afstelling wordt de achteruit vinden steeds moeilijker:

Afbeelding

Als dit nog OK is, dan kun je de pook afstellen door de twee schroeven onder het dashboard, waarmee de stuurkolom vast zit, een paar slagen losdraaien en dan door de gehele kolom naar je toe te trekken of in te duwen de juiste positie zoeken.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » vr 10 okt, 2025 20:27

Ik had iets gelijkaardigs na lange tijd stilstand (maanden). Het raakte opgelost door bij draaiende motor heel wat keren het ontkoppelingspedaal in te duwen (pompen).
Eerst zat de versnellingspook heel los alsof hij zijn versnellingen niet vond. Maar na een tijdje was er weer ‘grip’ en kreeg ik hem ook in achteruit.

KeesW
Geregistreerd lid

Bericht door KeesW » zo 12 okt, 2025 19:05

dank jullie wel, ik ga ht komend weekend proberen. Eerst nog wat (veel) laswerk te doen :D

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 11 nov, 2025 20:21

Nu wil bij mijn 96 V4 de pook niet meer uit zijn achteruit.

Een maand geleden wou hij niet in achteruit. Nu er niet meer uit.

Het reservoirtje is goed gevuld met DOT4, dus ik denk dat dit wel oké is.

De auto heeft lange tijd stilgestaan. Moet ik nog ergens olie bijvullen voor de versnellingsbak?

Wat ook niet meer werkt is dat hendeltje van de vrijloop. Dat zit vast in uitgetrokken toestand.

Hopelijk is er een eenvoudige oplossing en is de bak niet naar de vaantjes.

Als iemand raad weet, dan graag.

Plaats reactie