Brandstof systeem reinigen voor 1e opstart na stilstand

1967-1980
Plaats reactie
RPoldtimer
Geregistreerd lid

Brandstof systeem reinigen voor 1e opstart na stilstand

Bericht door RPoldtimer » zo 06 apr, 2025 9:29

Als beginneling met een oldtimer (SAAB 96 V4 1973) wil ik motorisch beginnen met het reinigen van het brandstof-systeem en het vervangen van de mechanische brandstofpomp door een electrische.

Twee vragen so far:

Waar vind ik een goede tutorial, handleiding of tips om het brandstof-systeem goed te reinigen?

Heeft u een tip waar welke electronische brandstofpomp aan te schaffen?

MvR
Geregistreerd lid

Re: Brandstof systeem reinigen voor 1e opstart na stilstand

Bericht door MvR » zo 06 apr, 2025 9:42

Waarom zou je een elektrische brandstofpomp willen gebruiken? De normale is altijd prima. Een elektrische pomp moet gekoppeld worden aan een drukregulator (weet je hoeveel de mechanische pomp nu levert?). En je moet een 'inertia-schakelaar' plaatsen om te voorkomen dat de pomp blijft werken na een aanrijding. Ik ken 1 V4-blok met een elektrische pomp. Maar dat is een getuned blok met een dikke carburateur. En tijdens de restauratie is dat vanaf '0' opgebouwd. (Foto is niet van mijn auto)

Afbeelding

Je maakt het volgens mij onnodig ingewikkeld.

Reinigen? De tank is het belangrijkst: voordat er benzine in gaat, eerst maar eens bestuderen of er roest in de tank zit. Als dat zo is, moet je een besluit nemen hoe je daar van af wilt komen. Mijn oplossing was/is altijd rigoureus - ik weet het. Laat een aluminium tank maken. Maar als de tank er van binnen goed uit ziet, is het een kwestie van leiding doorblazen van twee kanten en brandstoffilters plaatsen. Mijn auto heeft er twee: eentje net na de uitgang van de tank en eentje vlak voor de carburateur.

Succes!

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 06 apr, 2025 9:50

De wedervraag is, loopt de auto nu (goed)?

Er is geen standaard handleiding voor het schoonmaken denk ik, kijk waar het probleem zit, is er überhaupt een probleem?

Ik sluit me aan bij MvR, neem gewoon een mechanische pomp, check de tank op (veel en losse) roest, en brandstoffiltertjes.

Ik zou eerst eens beginnen met te kijken of de pomp werkt, en de brandstof in een flesje pompen om te zien of deze erg vervuild is.
Je kunt de brandstofpomp waarschijnlijk ook openmaken en kijken of daar veel troep in zit, schoonmaken en weer terug plaatsen met een filter ervoor en erna.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 06 apr, 2025 11:35

Ik zie net dat een nieuwe mechanische pomp tussen de 45 en 70 euro kost, afhankelijk van de leverancier(?) Als je een elektrische pomp wilt gebruiken, moet je de oude pomp wegnemen en een passend, niet lekkend plaatje monteren.

Ik blijf TeamMechanisch.

RPoldtimer
Geregistreerd lid

Bericht door RPoldtimer » zo 06 apr, 2025 13:57

redmervand schreef:
zo 06 apr, 2025 9:50
De wedervraag is, loopt de auto nu (goed)?

Er is geen standaard handleiding voor het schoonmaken denk ik, kijk waar het probleem zit, is er überhaupt een probleem?

Ik sluit me aan bij MvR, neem gewoon een mechanische pomp, check de tank op (veel en losse) roest, en brandstoffiltertjes.

Ik zou eerst eens beginnen met te kijken of de pomp werkt, en de brandstof in een flesje pompen om te zien of deze erg vervuild is.
Je kunt de brandstofpomp waarschijnlijk ook openmaken en kijken of daar veel troep in zit, schoonmaken en weer terug plaatsen met een filter ervoor en erna.
Brandstofpomp heroverwegen dus...

Inspecteren vd tank... met zo'n cameratje erin? Of tank demonteren en met een goedje erin reinigen?

Momenteel start de motor als ik benzine in de carburateur doe... maar hij lijkt niet genoeg toevoer te krijgen... slaat af.

Aangezien het een lange stilstand betreft wil pas verder met de motor testen als ik zeker weet dat er geen rotzooi/vertroebeling in t brandstofsysteem zit.
Vandaar mijn vraag of er niet een filmpje of tutorial is dat ik stap voor stap kan volgen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 06 apr, 2025 14:08

Ikzelf heb slechte ervaringen met tankreinigers en coatings. Maar, eerlijkheidshalve, dat waren producten van 20+ jaar geleden. Vandaar dat ik altijd naar de alu tanks grijp. Zo'n endoscoop-cameraatje is wel een goede. Vaak hebben bevriende garagisten wel zo'n ding waarmee je op een zaterdagmorgen in de werkplaats mag spelen.

Slecht lopen: probeer het eens met een los benzinetankje: slang naar het pompje en vandaar naar de carb. Je kunt conclusies trekken wanneer de motor anders loopt dan dat hij nu doet wanneer je met een los tankje en een paar liter benzine aan de slag gaat. Wel met een schoon filter tussen het pompje en de carb.

Probeer het tankje en de toevoerleiding ongeveer op gelijke hoogte te houden als de originele tank en leiding. Je moet de aanzuigroute van de pomp kopiëren, zeg maar. Tank voor de bijrijdersstoel zetten zou bijv een idee zijn.

Maar voordat je dat doet: haal de vuldop eens los. Probeer het dan nog eens. Het kan ook zo zijn dat er een soort vacuum ontstaat wanneer je gas wilt geven (en benzine 'vraagt'). Als dat niet uit maakt, bovenstaande 'tankje-methode' proberen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 06 apr, 2025 15:56

Zorg er eerst voor dat de olie goed rondgepompt wordt, je wilt niet dat je blok vast slaat.

Starten van de V4: eerst een aantal keer het gaspedaal vol intrappen, pompend om de brandstof op gang te brengen en dan starten.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 06 apr, 2025 16:40

Oliedruk: goed punt. Een kabel van de bobine afnemen en de motor gedurende 30 sec of iets meer op de startmotor ronddraaien. Op die manier wordt er brandstof naar voren gepompt (of beter: aangezogen) en bouwt de oliedruk op. Kabeltje op de bobine weer aansluiten en dan voor 'het echie' starten.

Oude brandstof is niet fijn. Motoren houden er niet zo van. Dat kan ook van invloed zijn op de slechte loop van de motor. Maar misschien deed je dat wel niet met als je de carb aan het voeren was met benzine (was dat wel verse peut).

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 06 apr, 2025 16:42

Tank kun je controleren door de vlotter te verwijderen.

Geen idee hoelang de 96 heeft stilgestaan, maar benzine verouderd vrij snel. Voor het verwijderen van de benzine zou ik niet de aftapplug van de tank gebruiken. Wordt een bende, of je moet een brug hebben.

Nieuwe olie en filter. Bobine los maken en starten tot het olie lampje uitgaat. Vervolgens normaal starten.

Plaats reactie