Saab 96 V4 1978 project auto

1967-1980
ivantje
Donateur
Donateur

Saab 96 V4 1978 project auto

Bericht door ivantje » wo 20 nov, 2024 21:27

langzaam maar zeker ben ik een begin aan het maken aan mijn mega project, de auto heeft stilgestaan sinds 1991 dus er is aardig wat werk te verrichten...

Afbeelding
Afbeelding

ik heb m al een tijdje, echter is sinds kort mijn huis klaar en hoop ik op korte termijn wat meer vrije tijd te hebben voor deze hobby!

word vervolgd

Funky Dude
In memoriam †

Re: Saab 96 V4 1978 project auto

Bericht door Funky Dude » do 21 nov, 2024 0:09

Bekijk eerst de onderkant goed en de plek waar de achterschokbrekers bovenaan bevestigd zijn: is dat nog overal goed hard? Carrosserie ziet er op de foto's goed geconserveerd uit.
Makkelijk en goedkoop klusje: de knipperlichtglaasjes krijg je weer op kleur met glasverf (a.d. binnenkant)
Je kunt in een verloren uurtje sowieso al de rubberen strips/afdichtingen even dik in de vaseline zetten.

Leuke 96!

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » do 21 nov, 2024 19:47

bedankt! De koets kent wel wat roest plekken hoor, bij de achterkant is het nog te redden maar ik denk wel een krik punt of bodemplaat deel waar gelast moet worden en sowieso de sponning van de achterruit.
Het hoofd doel voor nu is zorgen dat ik een rondje kan rijden, dat wil zeggen: remmen, koppeling en banden. Daarna is kijken hoe alles voelt en klinkt.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de distributie niet goed is, hoewel de cilinderkoppen wel gereviseerd zijn wat dan wel een plus punt is.

maar snel een lijstje bij maken, kijken of het rendabel lijkt

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 21 nov, 2024 23:26

Zitten de bougiekabels wel in de juiste volgorde?
Het correct afregelen van de motor wordt door mensen die hier geen ervaring mee hebben niet altijd juist gedaan, ze proberen 'm dan te gladjes te laten lopen waardoor 'ie te heet loopt. De V4 hoort juist wat rauwer te lopen dan een 4-in-lijn.

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » ma 25 nov, 2024 18:31

ja de bougiekabels zitten wel goed maar de poelie draait niet waardoor er niks rond gaat zoals een dynamo...
ik heb op internet een mooie donor gevonden, even zien wat ik daar van kan scoren

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » ma 25 nov, 2024 18:39

Distributie tandwiel (en) icm met uitgelopen balansaslagers.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 nov, 2024 20:06

ivantje schreef:
do 21 nov, 2024 19:47
... lijstje bij maken, kijken of het rendabel lijkt
Dat is het waarschijnlijk niet, zeker als je alles moet laten doen. 8)

Als de dynamo en waterpomp etc niet draaien met lopende motor dan is het balansastandwiel zijn tanden kwijt... Bekende kwaal van de V4 motor.
Afbeelding

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 26 nov, 2024 13:30

Met als oorzaak normaliter uitgeslagen balansas lagers.

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » ma 02 dec, 2024 19:42

ik heb de roest plekken van de auto allemaal in kaart en het valt best mee. 3 krik punten (/bodem) en de achter ruit sponning. zie plaatjes!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik ga morgenavond wat onderdelen ophalen zoals bijvoorbeeld een distributie set. ook een donor koets gevonden waar ik stukken uit mag slijpen dus ook dat ga ik doen, dat last wat makkelijker dan zelf iets maken

als de temperaturen goed zijn ga ik de motor maar een keer demonteren, misschien gelijk een aantal zaken preventief aanpakken

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 02 dec, 2024 23:08

Zo, dat is is een lekkere bodem! 20 jaar geleden gingen ze hierom naar de sloop. En nu wordt het gerestaureerd, hulde!
Die banden zien er er erg oud uit, tegen de tijd dat ie rijdbaar is, eerst - ik herhaal :eerst- nieuwe banden erop als ze ouder zijn dan een paar jaar. Dat rubber kan nog wel een hoop profiel hebben, maar is droog en hard en daardoor levensgevaarlijk. Bovendien dikke kans dat de banden een afschuwelijk lawaai maken en nul rijcomfort geven. Maar het is vooral levensgevaarlijk....

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » wo 04 dec, 2024 20:39

Gisteravond richting de donor Saab gereden en wat onderdelen kunnen scoren. Zo heb ik nu een werkelijk smetteloze brandstof tank, goede uitlaat, distributie en nog wat andere randzaken. Alleen nog een mooi passagiers portier vinden t.z.t. ik heb uit de donor koets nog heel veel mooie stukken mogen slijpen en dat maakt voor mij het lassen wat eenvoudiger.

Wat betreft de banden, deze zullen inderdaad vervangen worden als de auto rijdbaar is. Hij staat nu op dezelfde plek en dat zal nog wel ff duren.
Ik denk dat het handigste is om de motor maar eens te demonteren en de distributie in orde te maken en uiteraard de balans as lagers. Ik denk dat ik gelijk de moeite neem om alles netjes te maken in het motor ruim.

Zijn er nog aanraders om sowieso mee te pakken als ik bezig ga? Ik weet van een 900 dat je bijvoorbeeld beter gelijk de draagarm rubbers kunt mee pakken als die nog niet gedaan zijn.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 04 dec, 2024 22:11

Oh dat is snel! Ja het was grijs en niet rood. Combinatie 'E''

Afbeelding

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » do 12 dec, 2024 21:42

Ondanks de kou toch mijn garage getrotseerd en na een half uur martelen ging zelfs mijn dikke jas nog uit. Je krijgt het blijkbaar toch warm van zo'n ouwe Saab!
Ik heb de brandstof tank gedemonteerd en daar kwam echt enorm gore oude stinkende benzine uit met de kleur van afgewerkte olie... die tank is van binnen helemaal bruin van de roest en ellende.
De eerstvolgende sleutel avond heb ik de motor er uit gesleuteld, dit ging niet zonder slag of stoot en met beperkt gereedschap waren sommige dingen nogal een uitdaging :wow:
Ik zal nu even een aantal plaatjes delen:

wat een ruimte zonder brandstof tank
Afbeelding

hier een foto van de gedemonteerde tank met daarboven op het bijbehorende vlotter, zo ziet ook de tank eruit van binnen....
Afbeelding

de benzine... het brand vast nog maar dit gaat niet meer in de tank
Afbeelding

met gedemonteerde motorkap kan je wel mooie foto's maken!
Afbeelding

en hier het laatste fotootje met gedemonteerde motor/bak combinatie
Afbeelding

Ik heb uiteindelijk 1 fusee stuk los gehaald zodat ik de as uit de bak kon trekken, was wel beetje zenuwachtig dat de veer weg zou springen maar ik had geen andere optie en ik wilde perse die motor eruit hebben :oops:
De spie van de schakelstang zat ook goed vast gerot maar die heb ik los kunnen krijgen met een mini kangoo :-P+ je had het moeten zien :wow: maar het is wel gelukt en daar gaat het om!

Nu is het tijd om mijn distributie te repareren en kijken hoe de koppeling er aan toe is. Word vervolgd...

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » do 12 dec, 2024 21:54

Goed bezig, fusee was niet nodig geweest.
Maar als je de onderste losmaakt, dan kan er met de veer niets gebeuren.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 12 dec, 2024 22:01

Je hoeft alleen de onderste fuseekogel los te maken. De bovenste lukt alleen als je de veer indrukt (maar dat losmaken is helemaal niet nodig).

De spie van de schakelstang kun je (in theorie) losmaken door het moertje op het andere uiteinde te draaien.

Plaats reactie