Motorruimte beschermen
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Motorruimte beschermen
Ik heb het vooronder grondig schoongemaakt (met allerlei ontvetters (Dasty, maguires engine spray, Comma ontvetter …), prut wegehaald en ook oude tectyl verwijderd, want die kwam los.
Wat raden jullie aan als volgende stap?
Roest wegschuren en dan?
Kan bijvoorbeeld hollow body product in de hele motorruimte vernevelen?
Bestaan er andere producten die je kan verstuiven tegen roest?
Bepaalde delen zijn moeilijk bereikbaar want lopen tot onder het dashboard.
Wat raden jullie aan als volgende stap?
Roest wegschuren en dan?
Kan bijvoorbeeld hollow body product in de hele motorruimte vernevelen?
Bestaan er andere producten die je kan verstuiven tegen roest?
Bepaalde delen zijn moeilijk bereikbaar want lopen tot onder het dashboard.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Motorruimte beschermen
Als je de motor er niet uit wilt halen zou ik gaan voor Brunox! Gewoon verkrijgbaar in spuitbussen en het kan gebruikt worden op vliegroest.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Eens met SIl!
Als je de motor (en bak) en WEL uit wilt halen... dan alles zo goed mogelijk schuren/borstelen, in de zinkspray zetten, dan (epoxy) primer en lak er op.
Als je de motor (en bak) en WEL uit wilt halen... dan alles zo goed mogelijk schuren/borstelen, in de zinkspray zetten, dan (epoxy) primer en lak er op.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Motorruimte beschermen
De motor zal er niet uitgaan.
Dus ik ga voor Brunox in spuitbussen.
Vervangt zinkspray de brunox of komt die erna?
Ik probeer ook nog zoveel mogelijk te schuren en weg te borstelen.
Wat ik ontdekte en niet wist, is dat die motorruimte nog helemaal diep doorloopt. Vooral op die plaatsen zat er veel vieze prut.
Dus ik ga voor Brunox in spuitbussen.
Vervangt zinkspray de brunox of komt die erna?
Ik probeer ook nog zoveel mogelijk te schuren en weg te borstelen.
Wat ik ontdekte en niet wist, is dat die motorruimte nog helemaal diep doorloopt. Vooral op die plaatsen zat er veel vieze prut.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, in die ruimte achter de achterste motorsteun verzamelt zich veel troep. De aansluiting daar met het brandschot wil ook nog wel eens doorroesten.davidvb schreef: ↑zo 04 aug, 2024 10:27... die motorruimte nog helemaal diep doorloopt. Vooral op die plaatsen zat er veel vieze prut.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Ik had daar geen idee van. Nu is het een hele klus om alle prut eruit te krijgen.
Maar eens dat gedaan, kan ik aan de slag met roestomvormer en beschermingslaag.
Maar eens dat gedaan, kan ik aan de slag met roestomvormer en beschermingslaag.
-
MvR
- Geregistreerd lid
72sonett3 schreef: ↑zo 04 aug, 2024 10:38Ja, in die ruimte achter de achterste motorsteun verzamelt zich veel troep. De aansluiting daar met het brandschot wil ook nog wel eens doorroesten.
Dat is inderdaad niet Saabs beste detail-ontwerp. Ik ken iemand die tijdens de restauratie van de motorruimte twee vrij grote gaten heeft geboord en die met een soort van 'vriesdop' afgeplagd heeft. De gaten zijn groot genoeg om er wat doorheen te wurmen om het daar schoon te maken.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Ik koter erin met borstels met een lange steel.
Ga ook nog eens met hogedrukspuit uitspuiten.
Vervelende is dat je niet ziet wat je doet.
Ga ook nog eens met hogedrukspuit uitspuiten.
Vervelende is dat je niet ziet wat je doet.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Ja, waarom Saab dit veranderd heeft, is me nog altijd niet duidelijk. Vroeger, voor de komst van de hangende pedalen, was het schutbord gewoon recht. Die pedalen konden ook met het rechte schutbord hangend geplaatst worden. Bijkomend voordeel was/is dat je het achterste ophangingrubber kunt vervangen met de versnellingsbak op zijn plaats.MvR schreef: ↑zo 04 aug, 2024 12:04Dat is inderdaad niet Saabs beste detail-ontwerp.

-
davidvb
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de foto, zo weet ik toch een beetje waaraan ik bezig ben.
Wat is de tweede foto?
Wat is de tweede foto?
-
MvR
- Geregistreerd lid
-
davidvb
- Geregistreerd lid
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Mag Brunox ook op onderdelen die heet worden?silvandam schreef:Als je de motor er niet uit wilt halen zou ik gaan voor Brunox! Gewoon verkrijgbaar in spuitbussen en het kan gebruikt worden op vliegroest.
Bijvoorbeeld uitlaatpijpen en metalen buisjes van koeling?

-
MvR
- Geregistreerd lid
Dat grote gat op de voorgrond is voor de aftapplug van de versnellingsbak. De rommel zit met name links en rechts in de hoek. Een mix van vocht, zand, vet enz.davidvb schreef: ↑zo 04 aug, 2024 19:33Er zit wel een groot gat in de bodem. Ik veronderstel om te draineren?
-
Funky Dude
- In memoriam †
Zoals ik wel vaker heb gemeld, ben ik geen fan van roestomvormers: te vaak gezien dat het onder de omvormer na verloop van tijd weer verder gaat roesten.
Een roestverwijderaar als Rustyco (gel) verdient mijn voorkeur, daarna zinkspray.
Beter meteen in 1 keer goed aanpakken dan over een paar jaar alles weer moeten doen...
Een roestverwijderaar als Rustyco (gel) verdient mijn voorkeur, daarna zinkspray.
Beter meteen in 1 keer goed aanpakken dan over een paar jaar alles weer moeten doen...