1967-1980
-
MvR
- Geregistreerd lid
Bericht
door MvR » di 23 jul, 2024 20:49
Een tijdje geleden begaf het druklager van mijn 95 het. Of misschien is het de gaffel die het lager beweegt. Een bekende kwaal is een 'uitgesleten' gaffel waardoor een randje de drukgroep raakt.
Na was overleg met JoTa gekozen voor de meest elegante optie. Hij heeft de auto bij me opgehaald (we wonen 30 min bij elkaar vandaan) en gaat er mee aan de slag. Daarbij krijg ik net een aapje met de mededeling dat de bak zelf okee is (qua lawaai enz)

-
Ronnes
- Donateur (2x)

Bericht
door Ronnes » wo 24 jul, 2024 7:36
Dit gaat wel goed komen, hij is in goede handen.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is. Zelf gok ik een beetje op verkeerd geklonken koppelingsplaten, dan raakt de gaffel na een tijdje ook de drukgroep.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Bericht
door MvR » wo 24 jul, 2024 9:30
Onze eerste impressie is iets anders. Onder het rubber afdek-'klepje' zit het mechaniek waarmee je vrije slag kunt checken. Dat nokje kun je wel naar voren schuiven, dat moet heel makkelijk heen en weer gaan. Het gaat moeizaam vooruit en maar gaat niet terug. Wanneer je dat niet handmatig (vingers) voldoende terugduwt, gaat er iets fout: zodra je koppeling intrapt, vergaat horen en zien met een luid ratelend geluid.
Zoals gezegd: Johan deed een testritje met de auto bij hem voor de werkplaats. De versnellingsbak klinkt zoals het moet. Pffff... scheelt weer een bak geld.
Johan houdt me op de hoogte - en ik dan de 96-parochie hier op het forum.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Bericht
door U-Poll » vr 26 jul, 2024 8:07
Aii, balen! Goed dat de 95 bij Jota is, komt zeker goed! Zo te lezen lijkt de koppelings hulpcilinder hemelen (maar het staat me bij dat je die nieuw/revisie had gedaan). Ben benieuwd!
-
MvR
- Geregistreerd lid
Bericht
door MvR » vr 26 jul, 2024 8:49
Ja, het heeft zeker iets met de hulp cylinder te maken. Maar dat niet als enige. Er is meer aan de hand.
Die hulpcilinder: wanneer we het rubberen afdekklepje van de vrije slag (zo noem ik het maar even) optilden en de nok heen en weer wilden bewegen, ging dat heel moeizaam. Zeker op de terugweg. Echt duwen met mijn vingertoppen. En wanneer ik 'm niet ver genoeg terugduwde tot tegen de aanslag, verging horen en zien bij het starten. Er was duidelijk contact van de gaffel tegen de drukgroep.
Maar goed, zoals je al zegt: JoTa is het juiste adres om dit op te lossen. Ik ben allang blij dat de versnellingsbak zelf het kwaliteitskeurmerk van Johan heeft gekregen!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » vr 26 jul, 2024 15:33
MvR schreef: ↑wo 24 jul, 2024 9:30
...Dat nokje kun je wel naar voren schuiven, ... gaat moeizaam vooruit en maar gaat niet terug. Wanneer je dat niet handmatig (vingers) voldoende terugduwt, gaat er iets fout: zodra je koppeling intrapt, vergaat horen en zien met een luid ratelend geluid.
Lijkt er op dat de torsieveer aan de rechterkant los of gebroken is en de arm niet meer terug duwt. Het nokje naar voren duwen moet juist
niet makkelijk gaan want gaat tegen de veerdruk van die torsieveer in. Het ratelen komt doordat de arm tegen de drukgroep aankomt.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Bericht
door willemwerkt » za 27 jul, 2024 20:28
Ik ben ook zeer benieuwd naar de oorzaak en het traject wat er nu komen gaat. Mijn Saabje 95 heeft ook een (rijdbaar) probleem in die buurt. De auto schakelt wel maar niet soepeltjes. Wanneer ik de hulpcilinder m.b.v. vulplaatjes naar voren stel gaat hij beter schakelen maar teveel vulplaatjes levert een vervelende ratel op. Waarschijnlijk een versleten gaffel. Prettig om hier te lezen dat dit vaker voorkomt en vooral; wat er dan gedaan wordt.
-
jota
- Geregistreerd lid
Bericht
door jota » vr 02 aug, 2024 18:40
Ter informatie voor de liefhebbers:
Achter de koppelingcilinder waren vulplaatjes gezet om de gaffel dieper te laten indrukken. Dat is voor ons al een teken dat er iets niet goed is. Bij demontage was te zien dat er een laatste type F&S platen/drukgroep zijn gebruikt en de tafel van de drukgroep te diep lag. Reden van de problemen. Gereviseerde originele delen gemonteerd en nu lijkt het goed.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Bericht
door MvR » vr 02 aug, 2024 22:08
Met dank!
Een stevige rit vanmiddag zorgde voor een glimlach van oor tot oor. Als nieuw, zijdezacht.
Ook fijn: op de snelweg met de redelijk hoge temp van vandaag, in vakantieverkeer en met 100 km/u. blijft de temperatuurmeter nét vóór de 'N' staan. En wanneer ik wat gas terugneem, zakt de temperatuurmeter ietsje. Getest op een stuk van 50 km lengte. Mijn auto heeft een oliedrukmeter en die staat braaf tussen de 3,5 en 4 bar. Ook fijn.
Kortom, blije Saab-rijder hier.
EDIT: ook een heel goedkope pomp in Nieuwleusen trouwens! In jaren niet zo goedkoop 98RON getankt. Maakte me nog blijer.