Arm of telescoop schokdempers?
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Arm of telescoop schokdempers?
De schokdempers van mijn Saab 95 uit 1972 zijn nog de orginele Armstrong schokdempers. Nu lekken ze behoorlijk, dus kom ik voor de volgende vraag: laat ik ze reviseren of ga ik de boel ombouwen naar telescoop schokdempers?
Ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen. Ik ben er al wel uit dat als ik de boel om ga bouwen naar telescoopdempers dat ik dan niet de oplossing wil waarbij de bovenkant van de dempers in de bagageruimte bevestigd wordt.
Ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen. Ik ben er al wel uit dat als ik de boel om ga bouwen naar telescoopdempers dat ik dan niet de oplossing wil waarbij de bovenkant van de dempers in de bagageruimte bevestigd wordt.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Arm of telescoop schokdempers?
Je kunt ze vrij eenvoudig laten reviseren. Zo'n beetje iedere Britse auto tot aan de originele Mini van de jaren '60 (en zelfs nog wel tot de jaren '70 voor sommige merken...) had die dingen aan de achteras hangen.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Ik zou niet aarzelen om ze te laten reviseren. Informeer eens bij classicsaabparts.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Mijn eerste keuze zou zijn reviseren, om het origineel te houden.
Als dat te duur wordt, zou ik telescoopdempers monteren op de plaat waar ook de Armstrong op vast zitten, met een extra bout er op gelast. Er staat hier op SF wel ergens een beschrijving.
Als dat te duur wordt, zou ik telescoopdempers monteren op de plaat waar ook de Armstrong op vast zitten, met een extra bout er op gelast. Er staat hier op SF wel ergens een beschrijving.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Ik heb besloten om ze te laten reviseren, wanneer ze het uiteindelijk helemaal begeven kan ik altijd nog ombouwen naar telescoop schokdempers.
Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Goede keuze. Met van tijd tot tijd een revisie gaan ze onbeperkt mee.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Toch ombouwen naar telescoopdempers
Ik heb besloten om de dempers te laten reviseren, dus heb ik ze opgestuurd. Nadat ik ze beide gedemonteerd had viel me op dat bij een van de twee de arm 'verkeerd om' stond.

Beide dempers in een doos en opsturen maar. De dag nadat ze bij degene die ze zou gaan reviseren kreeg ik van hem een telefoontje. Of de dempers onder water gestaan hebben? Dit waren wel de slechtste dempers die hij ooit gezien heeft, hij reviseert regelmatig Armstrong dempers voor MGs. Hieronder de binnenkant van het afdekkapje.

Niet alleen waren ze vies van binnen, maar ook vol metaal/zand/andere troep. Maar goed, arm eruit en verder kijken. Nadat de arm eruit was kreeg ik weer een belletje. De arm was ver ingesleten, net op het punt waar de keerring zou komen. Er kon wel een nieuwe keerring in, maar dan zou hij snel weer gaan lekken. De eerste foto is de arm uit mijn schokdemper, de andere een goede van een andere auto.

Al met al heb ik besloten om de Armstrong dempers te laten voor wat het is en toch te gaan voor een ombouw. Via Facebook zag ik een ombouw naar schokdempers van een Mini classic en dit is wat er bij mijn auto ook gaat gebeuren. Nog even wachten tot de postbode de conversieplaten brengt dan kan ik ze een laklaagje geven en monteren en dan kan ik eindelijk weer een stukje sturen.
Hieronder twee foto's van twee andere Saabs 95 die de ombouw al hebben gehad.

Beide dempers in een doos en opsturen maar. De dag nadat ze bij degene die ze zou gaan reviseren kreeg ik van hem een telefoontje. Of de dempers onder water gestaan hebben? Dit waren wel de slechtste dempers die hij ooit gezien heeft, hij reviseert regelmatig Armstrong dempers voor MGs. Hieronder de binnenkant van het afdekkapje.

Niet alleen waren ze vies van binnen, maar ook vol metaal/zand/andere troep. Maar goed, arm eruit en verder kijken. Nadat de arm eruit was kreeg ik weer een belletje. De arm was ver ingesleten, net op het punt waar de keerring zou komen. Er kon wel een nieuwe keerring in, maar dan zou hij snel weer gaan lekken. De eerste foto is de arm uit mijn schokdemper, de andere een goede van een andere auto.

Al met al heb ik besloten om de Armstrong dempers te laten voor wat het is en toch te gaan voor een ombouw. Via Facebook zag ik een ombouw naar schokdempers van een Mini classic en dit is wat er bij mijn auto ook gaat gebeuren. Nog even wachten tot de postbode de conversieplaten brengt dan kan ik ze een laklaagje geven en monteren en dan kan ik eindelijk weer een stukje sturen.
Hieronder twee foto's van twee andere Saabs 95 die de ombouw al hebben gehad.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Links en rechts zijn toch verschillend? Het lijkt alsof je twee rechterkant dempers hebt.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Dat was ook mijn gedachte. Ik vermoed dat iemand nog wat had liggen en daar een demper van gemaakt heeft. Die met de arm verkeerd om was ook degene die er het slechtst aan toe was.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Bliksem Piebe, dat ziet er goed uit.
Ik heb deze conversie in het verleden niet gedaan, omdat de schokbrekers dan scheef kwamen te staan en dan maar half werken. Maar ben nu wel een beetje klaar met het geknoei met de armschokbrekers.
Ben erg benieuwd waar je de conversieploaten vandaan hebt en welke schokbrekers je gebruikt.
Zijn dit shocks front van een 96 ?
Ik heb deze conversie in het verleden niet gedaan, omdat de schokbrekers dan scheef kwamen te staan en dan maar half werken. Maar ben nu wel een beetje klaar met het geknoei met de armschokbrekers.
Ben erg benieuwd waar je de conversieploaten vandaan hebt en welke schokbrekers je gebruikt.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik zou graag een foto zien van de binnenkant. Hoe ziet het er daar uit?
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ach ,de dempers zijn af te lezen uit de foto's, tenminste de rode en de zwarte.
De rode is een Koni 80 1717
De zwarte een Sachs 94 002
Via chat contact gehad met Bilstein en daar krijg ik een mogelijk alternatief:
Bilstein Rear Motorsport Shock Absorber - 24-010382
Dit is voor een Peugeot 205 rally, weet niet of ik dat wil
Ik heb nog half vergane montage platen liggen, waar mogelijk nog genoeg materiaal uit te halen is om de bestaande platen te verlengen.
De rode is een Koni 80 1717
De zwarte een Sachs 94 002
Via chat contact gehad met Bilstein en daar krijg ik een mogelijk alternatief:
Bilstein Rear Motorsport Shock Absorber - 24-010382
Dit is voor een Peugeot 205 rally, weet niet of ik dat wil
Ik heb nog half vergane montage platen liggen, waar mogelijk nog genoeg materiaal uit te halen is om de bestaande platen te verlengen.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Ik zal morgen even opzoeken bij wie ik de platen gekocht heb en dit dan doorsturen naar je. In ieder geval ben ik er via een Facebookgroep bij gekomen.Sadelrûker schreef: ↑za 13 jul, 2024 10:03Bliksem Piebe, dat ziet er goed uit.
De schokdempers zijn de voordempers van een classic Mini. Niet helemaal plug en play, maar wel makkelijk te doen. Ik heb de rubbers van de schokdemper iets aangepast.
-
noknokius
- Geregistreerd lid
Hoe bedoel je precies de binnenkant?MvR schreef: ↑za 13 jul, 2024 12:18Ik zou graag een foto zien van de binnenkant. Hoe ziet het er daar uit?