Vraagje: welke kleur “zwarte vlakken” Sonett 3 ?
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Vraagje: welke kleur “zwarte vlakken” Sonett 3 ?
Beste forum leden,
Op dit moment ben ik volop bezig met de restauratie van mijn Sonett 3 (1973).
Één van de nog openstaande punten op de “to do” lijst is het spuiten van de “zwarte vlakken” oftewel het bovenste deel kleine motorklepje, de neus en de kont.
Nu ben ik er echter niet zeker van welke kleur zwart dit zou moeten zijn (zijdeglans of mat), dit is lastig te bepalen a.d.h.v. foto’s.
Vandaar mijn vraag, kan iemand mij helpen aan informatie of de kleurcode(s). Zodat ik ook dit punt van de lijst kan strepen!
Alvast bedankt, groetjes Niek
Op dit moment ben ik volop bezig met de restauratie van mijn Sonett 3 (1973).
Één van de nog openstaande punten op de “to do” lijst is het spuiten van de “zwarte vlakken” oftewel het bovenste deel kleine motorklepje, de neus en de kont.
Nu ben ik er echter niet zeker van welke kleur zwart dit zou moeten zijn (zijdeglans of mat), dit is lastig te bepalen a.d.h.v. foto’s.
Vandaar mijn vraag, kan iemand mij helpen aan informatie of de kleurcode(s). Zodat ik ook dit punt van de lijst kan strepen!
Alvast bedankt, groetjes Niek
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Vraagje: welke kleur “zwarte vlakken” Sonett 3 ?
Ik wilde gisteren uit volle overtuiging mat zeggen, maar het is zijdeglans, in ieder geval op de mijne (ook een '73er).
Alex
Alex
-
Funky Dude
- In memoriam †
Vraag het anders hier eens: https://www.sonettclub.se/wp_se/
-
klaasj
- Donateur (8x)

Ik wilde niet de eerste zijn maar bij mij was het toen ook zijdeglans zwart
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

-
Niekske
- Geregistreerd lid
Dankjewel voor jullie reactie, dit bevestigd mijn gevoel dat het met het blote oog moeilijk te zien is. Ik zou het liefste met een kleur werken, dus of zijdeglans of mat.
@Turbobakk, als ik naar de foto van jou Sonett kijk, vind ik die kleurcombi mooi staan bij elkaar! Ook al is het zijdeglans oogt het best mat (vandaar ook de verwarring soms denk ik). Weet je zo welke kleurcode dit is, of is dit unikleur zijdeglans zwart?
@Turbobakk, als ik naar de foto van jou Sonett kijk, vind ik die kleurcombi mooi staan bij elkaar! Ook al is het zijdeglans oogt het best mat (vandaar ook de verwarring soms denk ik). Weet je zo welke kleurcode dit is, of is dit unikleur zijdeglans zwart?
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Is geen bepaalde kleurcode. Heb dit gespoten met een standaard zijdeglans zwart van Motip.
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Oké dankjewel gaat goedkomen, heb je toevallig ook een foto van de achterkant? Dan kan ik het verschil zien tussen zijdeglans en mat.
Zal een foto van het eindresultaat delen, als ik over een tijdje zover ben om naast het restauratie plezier kan gaan genieten van het rijden met mijn Sonett.
Zal een foto van het eindresultaat delen, als ik over een tijdje zover ben om naast het restauratie plezier kan gaan genieten van het rijden met mijn Sonett.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Meerdere merken hadden zwarte vlakken op hun auto's in die tijd. We hadden thuis een Taunus met zo'n achtervlak. Triumph TR6 modellen hadden het ook. Een snelle blik op het Engelse TR forum leert dat bij de TR het achtervlak oorspronkelijk mat-zwart was, maar dat veel eigenaren een switch naar 'satin' maakten omdat je na het poetsen van de auto rare plekken over kon houden op de matzwarte lak. In ieder geval is dat wel iets om te overdenken als je een keuze maakt.
Ik weet niet hoe het achter de grill van een Sonett moet, maar de Britten zijn het er ongevraagd allemaal over eens dat het zwart daar ALTIJD MAT moet zijn. Niet alleen bij de TR, maar blijkbaar gold (geldt) dat voor alle merken die een zwarte 'achtergrond' achter de grill hebben. Ik zie hun punt om eerlijk te zijn.
Persoonlijk zou ik dus voor zijdeglans gaan op de carrosserie (probeer meerdere merken; er is nogal wat verschil in glans-graad). En mat-zwart achter de grill.
Ik weet niet hoe het achter de grill van een Sonett moet, maar de Britten zijn het er ongevraagd allemaal over eens dat het zwart daar ALTIJD MAT moet zijn. Niet alleen bij de TR, maar blijkbaar gold (geldt) dat voor alle merken die een zwarte 'achtergrond' achter de grill hebben. Ik zie hun punt om eerlijk te zijn.
Persoonlijk zou ik dus voor zijdeglans gaan op de carrosserie (probeer meerdere merken; er is nogal wat verschil in glans-graad). En mat-zwart achter de grill.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
En achter de grill? Was Saab 'connected' met de mode van andere merken in die tijd die het daar mat-zwart spoten?
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Mooi om te zien dat mijn vraag "terecht" gesteld is haha
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Allemaal zijdeglans zwart, maar mijn Sonett is ooit niet origineel geel overgespoten dus ik weet niet of het zwart wel naar origineel overgespoten is.MvR schreef: ↑ma 06 mar, 2023 15:36En achter de grill?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Maak je geen zorgen. Als het om de oudere modellen gaat, is iedere vraag 'terecht'. En zeker de kleur-vragen!Niekske schreef: ↑ma 06 mar, 2023 17:01Mooi om te zien dat mijn vraag "terecht" gesteld is haha
Heb je nog meer vragen? Stel ze hier gerust!!
Wanneer je echt terug wilt naar de bron, dan lijkt dit een goede spot: https://www.sonettclub.se/wp_en/about-c ... tt-sweden/