veer aan "gasstang"
-
hemi1974
- Geregistreerd lid
veer aan "gasstang"
De garage heeft een nieuwe carburateur geplaatst (WEBER)
ik heb het idee dat de grote veer die het gasgebeuren weer moet terug "trekken" niet goed gemonteerd is. Met name het rustig gas geven gaat heel moeilijk. Het lijk wel of je ergens "doorheen" moet drukken.
Wie kan mij zeggen waar de onderste bevestiging van de veer zit? ik dacht dat er in de buurt van het stuurhuis een ringetje oud zit.
ik heb het idee dat de grote veer die het gasgebeuren weer moet terug "trekken" niet goed gemonteerd is. Met name het rustig gas geven gaat heel moeilijk. Het lijk wel of je ergens "doorheen" moet drukken.
Wie kan mij zeggen waar de onderste bevestiging van de veer zit? ik dacht dat er in de buurt van het stuurhuis een ringetje oud zit.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: veer aan "gasstang"
Forummer jota kan je van alle informatie en service omtrent de Weber-ombouw voorzien. Er is een aanpassing aan de gasstang nodig voor een geslaagde ombouw.
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: veer aan "gasstang"
Onder aan het stuurhuis zit een klein lipje met sleufgaatje. Zeker als het iets vettig is daar, effe zoeken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
Dat ligt aan de carb die er op zat, de stang van een Solex 32TDID is ongewijzigd bruikbaar voor een Weber 32-36DG*V.silvandam schreef: ↑ma 18 apr, 2022 22:59... Er is een aanpassing aan de gasstang nodig voor een geslaagde ombouw.
Bevestiging veer aan lipje op pignonlager stuurhuis;

Veer;

-
Luud
- Donateur (8x)

Re: veer aan "gasstang"
Haha, mooi die reacties, top
Net even de zolder opgelopen om een foto van een stuurhuis te maken.....voldoende reacties...
-
hemi1974
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
bedankt voor jullie reacties. Ik heb ontdekt dat het niet aan de veel ligt.
Het vertikale stangetje dat vanaf de veren bak omhoog komt krijgt het horizontale stangetje (richting de carburateur) niet goed gekanteld. Het lijkt wel of hij beneden door een "doorpunt" heen gedrukt moet worden.
Volgens mij kun je de plastic kogelkoppelingen aan het verticale stangetje niet verdraaien (langer maken).
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem moet aanpakken?
Het vertikale stangetje dat vanaf de veren bak omhoog komt krijgt het horizontale stangetje (richting de carburateur) niet goed gekanteld. Het lijkt wel of hij beneden door een "doorpunt" heen gedrukt moet worden.
Volgens mij kun je de plastic kogelkoppelingen aan het verticale stangetje niet verdraaien (langer maken).
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem moet aanpakken?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
De verticale stang zit onderaan vast aan de stang naar het gaspedaal, misschien moet je die stang wat verbuigen.
-
hemi1974
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
Als ik de stang die van het gaspedaal komt verbuig dan komt de aansluiting met de horizontale stang (die naar de carb gaat) voor het ‘Dodepunt’ te liggen. Ik zou hem het liefste na het dodepunt (in de opwaartse beweging) willen hebben.
Ik vind het vreemd dat het jaaaren goed gefunctioneerd heeft.
Ik vind het vreemd dat het jaaaren goed gefunctioneerd heeft.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
Dan buig je de gasstang toch omhoog? (Het deel in de motorruimte.)
-
silvandam
- Donateur (3x)

-
theun
- Donateur (3x)

Re: veer aan "gasstang"
Ik heb in het verleden exact hetzelfde gehad. En toen een andere gasstang gemonteerd, ze zijn namelijk niet allemaal hetzelfde. Die andere stang bediende de carburateur door omhoog/omlaag te draaien (juiste volgorde weet ik niet meer, maar tegenovergesteld van wat er in zat). Door een andere vorm kwam de stang vanaf het gaspedaal
Op 180 graden andere plek op de stang, en dan werkt die tegengesteld.
Ik denk dat je dus wel degelijk een andere gasstang nodig hebt.
Op 180 graden andere plek op de stang, en dan werkt die tegengesteld.
Ik denk dat je dus wel degelijk een andere gasstang nodig hebt.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
Het belangrijkste zijn de hoeken waaronder de armpjes op de gasstang en de carburateur staan. De arm op de carburateur moet net zoveel graden aan de ruststand en volgas hebben tov een verticale lijn over de as van de gasklep heen. De arm op de gasstang aan de carburateurkant moet bij volgas niet of maar een klein beetje over de verticale lijn heenkomen en bij gas dicht niet helemaal horizontaal liggen. Aan de kant van het kachelhuis moet je als ijkpunt een horizontale lijn gebruiken. Als ik me niet vergis draait de gasklepas 70 graden tussen dicht en volledig open dus dat kan je het beste verdelen over beide zijden van je referentielijnen. Op de foto van Sil kan je het ook zien. Ik meen me te herinneren dat ik hetzelfde euvel heb ervaren, maar weet niet meer precies in welke combinatie. Het kan zijn dat het bij de ombouw van de 96 van een Fomoco naar een Weber DGV was. Ik heb toen zelf het armpje dat op de gasklepas zit gemaakt en het kan zijn dat die in eerste instantie te veel naar rechts dat waardoor je bij gas geven over een lastig dood punt heen moest.
Van wat voor carburateur naar welke Weber ben je gegaan?
Alex
Van wat voor carburateur naar welke Weber ben je gegaan?
Alex
-
hemi1974
- Geregistreerd lid
Re: veer aan "gasstang"
bedankt voor jullie reacties. Ik heb de kogelgewrichten (zoals te zien op de foto van silvandam) wat verder uit elkaar gedraaid. Waardoor het gasstangetje net voorbij het dode punt staat. Hopelijk is dit de oplossing.


