Versnellingsbak probleem

1967-1980
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Versnellingsbak probleem

Bericht door Turbobakk » vr 03 nov, 2006 21:11

Ik ben vandaag bij een 95 wezen kijken. De auto reed en schakelde prima, alleen de versellingsbak had het volgende probleem. Bij draaiende motor kon de achteruit niet worden ingeschakeld. Het ging ook gepaard met een hoop geknars. Als de motor werd afgezet kon de achteruit wel worden ingeschakeld. De eigenaar voelde zich nogal lullig omdat hij dit nog niet eerder had meegemaakt en juist nu bij de proefrit deed het zich voor.

Iemand een idee?

willem3
Geregistreerd lid

Bericht door willem3 » za 04 nov, 2006 0:20

bekend probleem, de koppelingsgaffel slijt waardoor hij niet goed meer kan ontkoppelen. Je kunt het probleem het eenvoudigste oplossen door een ringetje tussen versnbak en koppelingscilinder te leggen die zit vast met een bout waarop vermoedelijk ook de achteruit rij schakelaar zit.
De koppelingscilinder moet ahw iets naar voren.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 04 nov, 2006 0:39

willem3 schreef:... de koppelingsgaffel slijt waardoor hij niet goed meer kan ontkoppelen....oplossen door een ringetje tussen versnbak en koppelingscilinder te leggen...
Waarom dan alleen bij de achteruit en niet ook bij de 1e? Volgens mij is er iets anders mis in de bak zelf.
Dat met het ringetje ertussen is de verkeerde aanpak. De goede oplossing is de vrije slag afstellen, heeft hetzelfde effect als een ringetje ertussen.
Zie wat die vrije slag betreft ook viewtopic.php?t=16689
viewtopic.php?t=1102

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 04 nov, 2006 9:48

Het probleem kan meer oorzaken hebben:
- de stuurkolom kan niet goed afgesteld staan, maar dan had het probleem waarschijnlijk al eerder opgetreden
- er zijn problemen met de koppeling. Als de platen iets blijven meedraaien kun je meestal nog vrij goed in voorwaartse versnellingen schakelen maar achteruit is dan een probleem. Normaal treedt dit niet plotseling op.
- er zijn serieuze bakproblemen.

Persoonlijk vind ik het raar dat het net bij de proefrit gebeurt en dus plotseling ontstaat. Heeft de eigenaar niet even iets afgesteld aan de koppeling? Zijn er misschien lekkages in de hydroliek? Of heeft een koppelingscylinder inwendig een probleem gekregen?

Ik zou dus eerst een goede werking van het hydrolisch systeem controleren. Een probleem hierin is nl vrij makkelijk en tegen niet al te hoge kosten te verhelpen. Voor een probleem in de koppelling zelf moet de motor eruit en als er bakproblemen zijn :evil: :evil:

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 04 nov, 2006 16:52

Dank voor jullie reacties. Ik heb deze naar de eigenaar doorgestuurd en gevraagd mij nog even te laten weten wat het probleem precies was.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 04 nov, 2006 17:09

sabo schreef:Ik zou dus eerst een goede werking van het hydrolisch systeem controleren.
Ja, maar het blijft vreemd dat je met draaiende motor, stilstaande auto en ingetrapte koppeling wel zonder probleem in de 1 kan schakelen maar niet in de achteruit. Alles in bak staat dan stil dus er zou helemaal niets kunnen knarsen en kraken.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 04 nov, 2006 17:54

Dit is de reactie die ik inmiddels via de mail van eigenaar ontving:

Ik heb de juiste oorzaak weten te achterhalen.

Het heeft niets met de versnellingsbak te maken.
Het ligt aan het koppelingssysteem.
Het koppelingssysteem bestaat uit 2 cylindertjes, 1 op het schutbord, achter het pedaal en 1 op de versnellingsbak. Hiervoor zijn revisiesetjes in de handel. 1 van de 2 cylindertjes is lek, en daardoor bouwt hij niet meer genoeg druk op. Om problemen te voorkomen ga ik ze allebei vervangen
.

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » za 04 nov, 2006 19:46

Dan nog is het vreemd dat het alleen te horen is bij het in de achteruit zetten... Zoals Sonett al zegt staat alles in de bak stil als je vanuit stilstand de achteruit inschakelt.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 04 nov, 2006 20:25

Dus toch wat ik vermoedde. Waarschijnlijk kun je door een inwendig lek in een van beide cylinders (meestal de hulpcylinder) de koppelingsplaten net niet helemaal vrij krijgen. De bak draait dan net even mee. Schakelen vanuit stilstand gaat dan nog, ook tijdens het rijden als je de bak dan even tot rust laat komen. Omdat bij de achteruit een derde tandwiel in de overbrenging gebracht wordt krijg je een omkering van de draairichting. En dat gaat dan bij licht meedraaiende bak kraken (tandjes poetsen).

Hetzelfde had ik bij een verkeerd toplager. De prise-as zat licht klem en draaide mee. De gewone versnellingen inschakelen ging prima, de achteruit had wat moeite. Je moest een hand op de pook leggen en dan schoot hij er wel in. Wilde je hem er meteen indrukken (zoals normaal moet kunnen) dan protesteerde hij. Zie topic: viewtopic.php?t=15998

Een revisiesetje van ruim 10 euro zal het probleem normaal gesproken oplossen (indien de hulpcylinder zelf nog goed is). Voor de zekerheid zou ik zelf ook de hoofdcylinder reviseren. Dan ben je de komende tijd van koppelingsproblemen af (als de platen en drukgroep nog goed zijn natuurlijk). Het reviseren is trouwens een fluitje van een cent.

rmelle
Geregistreerd lid

niet soepel schakelen

Bericht door rmelle » di 03 apr, 2007 15:52

Beste Sabo,

na zoeken op het forum kwam ik uw bericht tegen over de stuurkolom
ik heb nu eindelijk een heerlijk schakelende bak!
de stuurkolom heb ik naar de motor toe geplaatst en de 1ste glijd nu perfect in! (zelfs mijn vriendin vind 'm nu heerlijk schakelen, reden dat ze er niet in WILDE rijden)
zo te horen heeft U er meer ervaring ermee.
wat zijn een beetje de toleranties die er zijn.
ik heb de achteruitslotblokering niet hoeven aan te passen, de kolom is net 4 tot 5 mm naar binnen verschoven... (heynes schrijft dat dat moet als de kolom is gewijzigd)
wat ik bedoel is wanneer kom ik met de 3 en 4 in het gedrang?
en dan dus te veel speling bij 1 en 2?
of is het gewoon zo: schakelt 't goed, is 't goed?

onvolprezen haynes zegt niet echt heel veel vind ik...

alvast bedankt,

succes en geluk!

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 03 apr, 2007 19:37

Het is idd zo: schakelt ie goed, staat ie goed. Als het aan de afstelling van de stuurophanging ligt is het dus gewoon ff uitproberen.

Fijn te horen dat mijn bijdrage geholpen heeft.

Jip
Geregistreerd lid

versnellingsprobleem

Bericht door Jip » vr 20 apr, 2007 11:39

Dag,

Sinds een half jaar rijd ik in een Saab 96V4 (1972) en ik ben geen techneut. Zoals altijd moet je wennen aan de auto, de geluiden, het rijgedrag etc. Het eerste wat ik heb gedaan is hulpveren achter laten plaatsen vanwege de gastank. Omdat ik vrij lang ben kon ik nauwelijks in de achteruitkijkspiegel kijken. Nu is de wagen weer in balans en is er meer druk op de voorwielen en dat rijdt een stuk prettiger.

Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem. De versnelling maakt een trillend geluid alsof hij niet helemaal goed pakt. Het schakelen gaat soepel, maar je moet heel voorzichtig schakelen en de koppeling langzaam op laten komen en niet te veel gas geven. Dan gaat het prima op het meeloop geluid na (overigens niet in zijn 4). De vrijloop heb ik uitgeschakeld, omdat het bijgeluid hetzelfde is en hij even niet in zijn versnelling schiet als ik het gas heb losgelaten en in z'n 4 rijd. En dat is lastig als je in de tunnel rijdt en je moet weer naar boven. Wat zou het kunnen zijn?
De vrijloop? Is het mogelijk de koppeling wat minder direct te zetten zodat ik 'm minder lang vast hoef te houden? En heeft iemand nog een linker achterspatbord bijvoorkeur olijfgroen (ongelukje)?

Groet,

Jip Vogel
Amsterdam

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 23 apr, 2007 12:17

Hoi Jip het zou kunnen zijn dat je achterste motorsteun ruim is.
Dit kan tot gevolg hebben dat bij het optrekken vibraties onstaan.
Doordat de motor en versnellingsbak extreem bewegen tov het koetswerk
kan hij ook uit de vernelling schieten.
Mocht dit het geval zijn, dan is het zaak de motor en versnellingbak te verwijderen , dus ik hoop voor je dat je een andere oorzaak vindt.
Ik heb wel een spatbord eventueel, maar het staat nog in de primer want
het is nieuw (40 euro) en als je motorsteun inderdaad kapot is heb ik die ook Vr gr Bert 0655118343 Alkmaar

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: versnellingsprobleem

Bericht door 72sonett-III » ma 23 apr, 2007 14:24

Jip schreef:Het eerste wat ik heb gedaan is hulpveren achter laten plaatsen ... Nu is de wagen weer in balans en is er meer druk op de voorwielen ..
Ik denk dat het plaatsen van hulpveren alleen de stand van de auto verbetert, de druk op de (voor)wielen blijft hetzelfde. Zie viewtopic.php?t=23107
De versnelling maakt een trillend geluid alsof hij niet helemaal goed pakt. Het schakelen gaat soepel, maar je moet heel voorzichtig schakelen en de koppeling langzaam op laten komen en niet te veel gas geven.
Dat kan van alles zijn...
- kapotte motorsteunen (de achterste wordt weer nieuw gemaakt door de Zweedse Saabclub)
- kapotte vrijloop
- kapotte v.bak
- kapotte drukgroep
- uitgesleten druklagervork
- lekke koppelingscilinder(s)
- ...
Is het mogelijk de koppeling wat minder direct te zetten zodat ik 'm minder lang vast hoef te houden?
Je bedoelt minder ver intrappen? Dan kun je de vrije slag wat bijstellen.

Jip
Geregistreerd lid

versnellingsprobleem

Bericht door Jip » wo 25 apr, 2007 16:05

Dag,

Ik ben bij Alex (overtuigd Saab hobbyist) in Wormer geweest en we hebben de vrije slag een halve slag naar buiten gedraaid. En dat heeft geholpen. Het meeloopgeluid is nagenoeg verdwenen, wellicht helemaal en het optrekken gaat nu wat makkelijker. Een keer pakte de versnelling even niet in z'n 4, maar ik gebruikte de koppeling niet en reed circa 50 achter een slowboy en gaf een peut gas. Wellicht was terugschakelen beter. Verder geen last meer gehad. Ik ga het even aanzien. Daarnaast hebben we de motor nog wat afgesteld en vanwege valse lucht wat aangedraaid zodat hij directer loopt en met name beter stationair loopt. Dank Alex.
Bert ik wil dat spatbord wel en bel je daarover. En wat betreft het gebruik van de hulpveren een paar opmerkingen, want het is een andere topic: Het rijdt wel degelijk anders. De druk op de voorwielen is echt wel verbeterd. Normaal bij stilstand (zonder de hulpveren) hing hij door de gastank naar achteren en kon ik bijna met een pink sturen. Nu niet meer. ik heb zelfs een vrachtwagen stuurknop erop zitten. Bij hogere snelheden ligt ie beter op de weg, zeker bij wind en bij bochten heeft ie iets minder de neiging recht door te gaan. En ik kan weer wat zien achter.

Groet Jip

Plaats reactie