trekhaak trekgewicht kenteken
-
5446gbv4
- Donateur

trekhaak trekgewicht kenteken
Ik heb een passende trekhaak bij mijn 96 v4 uit 1968 die ik graag wil monteren om een klein karretje te trekken. Contact met RDW leert dat er voor dit model geen trekgewichten bekend zijn. Daar deden ze toen niet aan. Een trekhaak zou dan nu alleen voor een fietsendrager mogen worden gemonteerd. Omdat ik wel onderwerpen op het forum heb gezien over trekhaken moet het wel kunnen lijkt me. Rdw was ook benieuwd of er van 1968 of vlak daarna kentekens zijn met trekgewicht op het kenteken. Dan waren ze wel bereid om mee te denken. Vraag is dus of er forummers zijn met trekhaak en trekgewicht op kenteken voor een 96V4 eind jaren 60 en hoe men daar aan is gekomen. Andere info die kan helpen ook welkom natuurlijk.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: trekhaak trekgewicht kenteken
Bij mijn 95 staat er ook niets op het kentekenbewijs. Mijn 99 uit 1976 (import) mag 1500 kilo trekken en bij mijn 99 uit 1973 (origineel Nederlands) staat er wederom niets op het kenteken. Ik heb dus goede hoop dat er bij een andere (latere) 96 wél een Technische Massa AHW op staat. Succes.
-
5446gbv4
- Donateur

Instructieboekje spreekt van 500 ongeremd en 1500 geremd over korte afstand met lage snelheid. Maar dat laatste lijkt me erg optimistisch. Rdw accepteert dat niet als bron.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Ik ben ook heel benieuwd hoe de RDW bij de "1500 kilo geremd" van mijn 99 komt.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

De 95 2-takt uit 1964 van mijn vader heeft 810 kg (geremd) op kenteken staan.
Mijn eigen 95 V4 uit 1974 heeft 1000 kg geremd en 500kg ongeremd op kenteken staan.
Mijn eigen 95 V4 uit 1974 heeft 1000 kg geremd en 500kg ongeremd op kenteken staan.
-
5446gbv4
- Donateur

Mag ik je kenteken inbrengen bij de RDW als referentie? Ze gaven aan dat ze daar misschien iets mee zouden willen doen.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Ja hoor, de mijne is 13-YB-29 (import uit Zweden), maar ik kan me voorstellen dat er ook nog wel auto's (96's) dichterbij jouw bouwjaar zitten?
Als ik even in Google duik, zie ik bijvoorbeeld de AL-54-26 (een import 96 uit 1969), die heeft 400kg trekgewicht op kenteken staan. Er valt echt geen touw aan vast te knopen
Als ik even in Google duik, zie ik bijvoorbeeld de AL-54-26 (een import 96 uit 1969), die heeft 400kg trekgewicht op kenteken staan. Er valt echt geen touw aan vast te knopen
-
turbopilot
- Donateur (7x)

1500 voor de latere 99 is normaal, je kreeg destijds op verzoek een brief van de importeursilvandam schreef: ↑vr 13 aug, 2021 14:24Ik ben ook heel benieuwd hoe de RDW bij de "1500 kilo geremd" van mijn 99 komt.
Alleen tot 1974 is het 1250 kg geremd.
Ik moet nog ergens een originele brink trekhaak voor een 96 hebben liggen , ik weet ook dat de latere brink trekhaken verstevigd waren met extra dwars scoren en vergeet vooral de extra strips aan de binnenzijde van de kofferbak niet
-
silvandam
- Donateur (3x)

Turbopilot, ben jij ooit in de buurt van die 1500 kilo gekomen? Zo ja, ging dat een beetje? 
-
5446gbv4
- Donateur

Die 750 kg geldt voor de aanhanger. Daarboven keuren, er onder niet. In beide gevallen wel een Europeesgoedkeuringsbewijs nodig. Maar om te mogen trekken moet er een trekgewicht op het kenteken staan, anders alleen fietsendrager ed toegestaan.turbopilot schreef: ↑vr 13 aug, 2021 23:291500 voor de latere 99 is normaal, je kreeg destijds op verzoek een brief van de importeur
Alleen tot 1974 is het 1250 kg geremd.
kan het fout hebben, maar Volgens mij is het ongekeurd 750 kg in Nederland . Iig daar ligt ook de grens voor ongeremde aanhangers ( en zelfbouw aanhangers)
Ik moet nog ergens een originele brink trekhaak voor een 96 hebben liggen , ik weet ook dat de latere brink trekhaken verstevigd waren met extra dwars scoren en vergeet vooral de extra strips aan de binnenzijde van de kofferbak niet
-
5446gbv4
- Donateur

Dank, hou me aanbevolen voor meer kentekens met trekgewicht, zo mogelijk met bron.Tjøørd schreef: ↑vr 13 aug, 2021 23:07Ja hoor, de mijne is 13-YB-29 (import uit Zweden), maar ik kan me voorstellen dat er ook nog wel auto's (96's) dichterbij jouw bouwjaar zitten?
Als ik even in Google duik, zie ik bijvoorbeeld de AL-54-26 (een import 96 uit 1969), die heeft 400kg trekgewicht op kenteken staan. Er valt echt geen touw aan vast te knopen![]()
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ja hoor , 2 paard Williams trailer erachter, dikke winterbanden en ik kwam vaak nog beter het terrein of dan zo’n sukkel die zijn 4x4 gelijk de dikke blubber inreed.silvandam schreef: ↑vr 13 aug, 2021 23:32Turbopilot, ben jij ooit in de buurt van die 1500 kilo gekomen? Zo ja, ging dat een beetje?![]()
Maar harder dan 80 ging ik er niet mee, anders liep de lpg er aan de uitlaat kant er weer uit, (1 op 5/6)
Ik heb de korte trekhaak en de hoogte van de knobbel is belangrijk, dus ook fatsoenlijke veren.
Auto trailer gaat ook goed, alleen je moet opletten, je bent gauw te zwaar en als het fout gaat ben je de Sjaak
Een 99 halen met een 99 mag niet.
En een caravan/ sleur hut van zijn lang zal ze leven niet
-
silvandam
- Donateur (3x)

Het kan dus wel! Zo ken ik nog een verhaal van een hotel boven op een berg in een skigebied. De Audi met 4wd heeft het nooit bereikt en zijn eigenaren zijn ingestapt in een voorbijgaande 96 die zichzelf met horten en stoten omhoog wierp. De einddemper van deze 96 was na deze rit plat, maar de eer van Saab was gered.
-
5446gbv4
- Donateur

1. Heeft iemand ook een foto van een typeplaatje van de saab trekhaak van Brink voor de 96? Een typeplaatje is niet strikt noodzakelijk, maar zonder typepaatje is het maximale trekgewicht 750 kg.
2. Voor de bevestiging aan de binnenkant van de kofferbak wil ik een metalen strip laten maken van een centimeter of 4/5 breed en 5 a 6 mm dik, vergelijkbaar met het metaal van de trekhaak onder de auto, maar geen haaks profiel. Gewoon een strip lijkt me genoeg. Of weet iemand of daar nog specifieke eisen voor gelden? Misschien een fotootje?
2. Voor de bevestiging aan de binnenkant van de kofferbak wil ik een metalen strip laten maken van een centimeter of 4/5 breed en 5 a 6 mm dik, vergelijkbaar met het metaal van de trekhaak onder de auto, maar geen haaks profiel. Gewoon een strip lijkt me genoeg. Of weet iemand of daar nog specifieke eisen voor gelden? Misschien een fotootje?