Heeft iemand ervaring met dit grootlicht relais: https://allesvooruwvolvo.nl/p/relais-grootlicht-saab/ ?
En met name of je hiermee het grootlicht aan kunt zetten door 1 maal de richtingaanwijzer naar je toe te halen en weer uit kunt zetten door dit nog een keer te doen.
En seinen natuurlijk als het dimlicht niet aanstaat.
grootlicht/dimlicht schakeling
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: grootlicht/dimlicht schakeling
In mijn '79 96 zat dat rode plastic grootlichtrelais van een 900, werkte ok.
Het schema op het relais van je link is onleesbaar gemaakt, dat is wel jammer want de nummers van het originele 96 en het 900 relais zijn iets anders. Als je de draden op de goede nummers aansluit dan werkt het.

Het schema op het relais van je link is onleesbaar gemaakt, dat is wel jammer want de nummers van het originele 96 en het 900 relais zijn iets anders. Als je de draden op de goede nummers aansluit dan werkt het.

-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Dankje. Ik ga morgen eerst nog even langs de gewone automaterialenwinkel, misschien hebben die ook iets bruikbaars. Anders ga ik hem bestellen.
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Ik heb het Saab relais besteld en het is inmiddels binnen. Het was nog even zoeken naar de juiste aansluitingen maar dit zou het moeten zijn:
30 - 12V
31 - Massa
86 - Lichtschakelaar
56a - Dimlicht
56b - Grootlicht
S - Grootlichthendel
Echter, hij doet helemaal niets, zelfs geen enkel klikje met testen. Of het aansluitschema klopt niet of het is defect. Ik ga hem morgen maar eens uit elkaar halen.
30 - 12V
31 - Massa
86 - Lichtschakelaar
56a - Dimlicht
56b - Grootlicht
S - Grootlichthendel
Echter, hij doet helemaal niets, zelfs geen enkel klikje met testen. Of het aansluitschema klopt niet of het is defect. Ik ga hem morgen maar eens uit elkaar halen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Met 31 aan accu - en 86 aan + en dan met S steeds even aan massa zou het relais moeten omschakelen.
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Probleem gevonden!
Ik had het kapje eraf gehaald om te kijken of ik er een schroef doorheen kon draaien.
Daarna het kapje blijkbaar verkeerdom gemonteerd:
Zo hoort het:
Toen dit rechtgezet was deed ie het gelukkig meteen. Ik moest alleen 56a en 56b omdraaien omdat anders bij inschakelen van het licht meteen het grootlicht aanging.
Gemonteerd:
Gelukkig dat het nu goed werkt, komt anders de APK niet door.
Ik had het kapje eraf gehaald om te kijken of ik er een schroef doorheen kon draaien.
Daarna het kapje blijkbaar verkeerdom gemonteerd:

Zo hoort het:

Toen dit rechtgezet was deed ie het gelukkig meteen. Ik moest alleen 56a en 56b omdraaien omdat anders bij inschakelen van het licht meteen het grootlicht aanging.
Gemonteerd:

Gelukkig dat het nu goed werkt, komt anders de APK niet door.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Mooi
Zit nu dus precies zo als bij mij.
Zit nu dus precies zo als bij mij.