155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
- scancaep
- Geregistreerd lid
- Berichten: 395
- Lid geworden op: di 10 dec, 2013 16:20
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Ik heb meer angst bij een te lage spanning dan bij het verhogen met 0.2bar.
Hoe moet het dan als je zwaar beladen of met vier personen in auto zit.
Menigeen verhoogt niet de bandenspanning om dit extra gewicht te dragen...over gevaarlijk gespoken!
Neem de proef op de som en ga naar je bandenhandel en vraag of dat kwaad kan of gevaar oplevert.
Let maar op nadat je nieuwe banden gemonteerd hebt en thuiskomend de spanning (koud) meet is die ook hoger dan voorgeschreven.
Hoe moet het dan als je zwaar beladen of met vier personen in auto zit.
Menigeen verhoogt niet de bandenspanning om dit extra gewicht te dragen...over gevaarlijk gespoken!
Neem de proef op de som en ga naar je bandenhandel en vraag of dat kwaad kan of gevaar oplevert.
Let maar op nadat je nieuwe banden gemonteerd hebt en thuiskomend de spanning (koud) meet is die ook hoger dan voorgeschreven.
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Tja, als je telkens andere argumenten aan gaat voeren, wordt de discussie er niet beter op...
Te lage spanning is i.d.d. ook niet goed, maar is sneller merkbaar tijdens het rijden en je kunt er dus op anticiperen.
Bij zeer winterse omstandigheden met gladde wegen is het echter wel een manier om meer grip te krijgen zolang je je snelheid er op aanpast, op mulle zandwegen werkt dit trouwens ook. Zodra het kan wel eraan denken de banden weer op spanning te brengen.
Zolang je niet meteen als een dolle rijdt, valt het met gevaar wel mee.
Ik wil het wel met je eens zijn dat teveel mensen te weinig op de bandenspanning letten of geen vieze vingers willen krijgen.
Ik ben de afgelopen jaren met verschillende auto's bij verschillende bandenhandels geweest en die vroegen mij allen met hoeveel druk ze moesten vullen. I.v.m. een paar keer lekke ventielen, de druk goed in de gaten gehouden en daarbij viel op dat de meter op de pomp iets andere waarden aangaf dan de losse bandenspanningsmeter. Consumentenspul wordt echter zelden geijkt in tegenstelling tot de professionele apparatuur, ik denk dat jouw verschil daar ook mee te verklaren valt.
Te lage spanning is i.d.d. ook niet goed, maar is sneller merkbaar tijdens het rijden en je kunt er dus op anticiperen.
Bij zeer winterse omstandigheden met gladde wegen is het echter wel een manier om meer grip te krijgen zolang je je snelheid er op aanpast, op mulle zandwegen werkt dit trouwens ook. Zodra het kan wel eraan denken de banden weer op spanning te brengen.
Ik heb gewoon een voetpompje in de auto liggen maar er zijn ook 12V pompjes met aansluiting voor in de aansteker of aan de accu.Menigeen verhoogt niet de bandenspanning om dit extra gewicht te dragen...over gevaarlijk gespoken!
Zolang je niet meteen als een dolle rijdt, valt het met gevaar wel mee.
Ik wil het wel met je eens zijn dat teveel mensen te weinig op de bandenspanning letten of geen vieze vingers willen krijgen.
Ik ben de afgelopen jaren met verschillende auto's bij verschillende bandenhandels geweest en die vroegen mij allen met hoeveel druk ze moesten vullen. I.v.m. een paar keer lekke ventielen, de druk goed in de gaten gehouden en daarbij viel op dat de meter op de pomp iets andere waarden aangaf dan de losse bandenspanningsmeter. Consumentenspul wordt echter zelden geijkt in tegenstelling tot de professionele apparatuur, ik denk dat jouw verschil daar ook mee te verklaren valt.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
- Regio: - kies een regio
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
waarom zou je kiezen voor een classic band?
ik heb er een (relatief moderne) vredestein T-trac 165 80 15 op liggen en dat rijdt helemaal top.
fijne stille band met geen tot heel weinig afrolgeluid bijkomend voordeel, ook geen tellerafwijking meer
dat classic is alleen leuk voor de looks, maar de performance is vele malen slechter dan een moderne band.
ik heb er een (relatief moderne) vredestein T-trac 165 80 15 op liggen en dat rijdt helemaal top.
fijne stille band met geen tot heel weinig afrolgeluid bijkomend voordeel, ook geen tellerafwijking meer
dat classic is alleen leuk voor de looks, maar de performance is vele malen slechter dan een moderne band.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
vredestein T-trac 165 80 15
Klinkt goed!
Verbruik: E Nat: B Geluid: 70 dB
Classic sprint:
Verbruik: F Nat: E Geluid: 72 dB
De classics maken meer geluid en hebben minder grip op nat asfal,t én zijn anderhalf keer zo duur.
Klinkt goed!
Verbruik: E Nat: B Geluid: 70 dB
Classic sprint:
Verbruik: F Nat: E Geluid: 72 dB
De classics maken meer geluid en hebben minder grip op nat asfal,t én zijn anderhalf keer zo duur.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Dunlop Sport Classic Verbruik: C Nat: C Geluid: 67 dB € 104,95
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 7364cfb01/
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 7364cfb01/
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
jullie gaan van 155 naar 165 en bij 165 is er iets meer keus
rij nu ook op 165 omdat een fatsoenlijke betaalbare 155 band er eigenlijk niet is. en nog is 165 ruk, die band is aan de brede kant voor de (4,5J) velg.
Ik zou gaan voor de beste grip, je wilt net die ene meter niet te kort komen
en de hoogste laadindex, de meeste tijd staat hij gestald op 1 plek
verbruik, die paar km die je met een 96 rijdt
geluid, ik heb nog nooit in een stille 96 gezeten
beter is gewoon ombouw naar 4 gaats met (bijvoorbeeld ronal) 5,5 j brede velgen met 185 65 of 195 60
rij nu ook op 165 omdat een fatsoenlijke betaalbare 155 band er eigenlijk niet is. en nog is 165 ruk, die band is aan de brede kant voor de (4,5J) velg.
Ik zou gaan voor de beste grip, je wilt net die ene meter niet te kort komen
en de hoogste laadindex, de meeste tijd staat hij gestald op 1 plek
verbruik, die paar km die je met een 96 rijdt
geluid, ik heb nog nooit in een stille 96 gezeten
beter is gewoon ombouw naar 4 gaats met (bijvoorbeeld ronal) 5,5 j brede velgen met 185 65 of 195 60
Laatst gewijzigd door turbopilot op di 09 feb, 2021 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Heb je er wel eens stille banden onder gehad?
@ FD: niet meer op voorraad, elders € 160, - per band
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
geluid van de banden maakt mij niet uit, er zit ook een simons onder, weet je hoeveel lawaai dat geeft bij 170 km/h en 6000 toeren
overigens bij 100 is het al roepen naar elkaar
ik heb ook nog een setje vredestein winterbanden, dat geeft het geluid van 4 kappote wiellagers
maar gezien jouw openingspost zou ik gaan voor de toyo's
zeker als het een mooi weer auto is en de ervaring van turbobakk, die is volgens mij echt wel kritisch
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
- Regio: - kies een regio
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
turbopilot schreef: ↑di 09 feb, 2021 14:17jullie gaan van 155 naar 165 en bij 165 is er iets meer keus
rij nu ook op 165 omdat een fatsoenlijke betaalbare 155 band er eigenlijk niet is. en nog is 165 ruk, die band is aan de brede kant voor de (4,5J) velg.
Ik zou gaan voor de beste grip, je wilt net die ene meter niet te kort komen
en de hoogste laadindex, de meeste tijd staat hij gestald op 1 plek
verbruik, die paar km die je met een 96 rijdt
geluid, ik heb nog nooit in een stille 96 gezeten
beter is gewoon ombouw naar 4 gaats met (bijvoorbeeld ronal) 5,5 j brede velgen met 185 65 of 195 60
die 4 gaats met 5,5 j heb ik er dus onder zitten van een 99, daar zitten de 165/80/15 op en dat rijdt echt heel lekker.
als ik me niet vergis zijn er toch ook 5.5J stalen velgen voor de 96? die van de latere bouwjaren?
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
in de classic sprint gaat 165 SR 15 toch ook op de vijfgaats soccerball? Dus op 4,5 J
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2600
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Ja hoor, heb ik ook, gaat prima.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
beetje ballon band zeg maar en ja het gaat, ik rij nu ook op 165, groter voordeel iets meer omtrek, dus iets minder toeren.
maar als je hem hard de bocht "door duwt", rolt hij over de wang als het ware
de latere stalen velgen zij 4,5 j net als de soccers. sw 5 gaats minilites zijn 5 j
maar als je hem hard de bocht "door duwt", rolt hij over de wang als het ware
de latere stalen velgen zij 4,5 j net als de soccers. sw 5 gaats minilites zijn 5 j
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Die liggen er bij mij nu ook op en dat is helmaal waar! Boven de 110 neemt dat geluid weer flink af en rond de 120 ben je ook van de resonantie afturbopilot schreef: ↑di 09 feb, 2021 14:28
ik heb ook nog een setje vredestein winterbanden, dat geeft het geluid van 4 kappote wiellagers
Herrie is het ergst rond de 80km/u
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- bert knip
- Donateur (8x)
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Soccerballs zowel 96 als 99 zijn 5 J (inch)
Ronal 5 gaats zijn 5 J (inch)
Minilights 4 gaats (oudesteek) zijn 5,5 J,( er zijn 4 gaats nieuwe steek van 6 J )
Maar dan zal je over moeten gaan naar 4 gaats.
Als je bredere banden wllt, en niet het eerder opgemerkte rol effect in de bochten wil zal je bredere velgen, of (en) lagere (wang) banden moeten monteren.
Om de snelheidsmeter nog enigszins accuraat te laten zijn zou je de omtrek van de band ongeveer gelijk moeten houden, dus hoe breder, hoe lager, maar dat past misschien niet echt bij een klassieke 96/95
Met sneeuw is smaller trouwens handiger, zoals al opgemerkt.
Soccerballs zowel 96 als 99 zijn 5 J (inch)
Ronal 5 gaats zijn 5 J (inch)
Minilights 4 gaats (oudesteek) zijn 5,5 J,( er zijn 4 gaats nieuwe steek van 6 J )
Maar dan zal je over moeten gaan naar 4 gaats.
Als je bredere banden wllt, en niet het eerder opgemerkte rol effect in de bochten wil zal je bredere velgen, of (en) lagere (wang) banden moeten monteren.
Om de snelheidsmeter nog enigszins accuraat te laten zijn zou je de omtrek van de band ongeveer gelijk moeten houden, dus hoe breder, hoe lager, maar dat past misschien niet echt bij een klassieke 96/95
Met sneeuw is smaller trouwens handiger, zoals al opgemerkt.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 155 SR 15 welke banden? Toyo ipv Vredestein?
Ik heb er nog eens naar gekeken, en voor de looks zouden het de vredestein classic sprint moeten worden denk ik.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog