Gebroken nokkenas

1967-1980
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Gebroken nokkenas

Bericht door Ronnes » ma 08 jun, 2020 21:37

Twee jaar geleden kreeg ik van een vriend de vraag of ik ergens een nokkenas wist liggen omdat die in zijn auto gebroken was. De auto maakte geen abnormaal geluid of iets dergelijks, maar opeens viel de ontsteking weg. Beiden hadden we zoiets nog nooit gezien, laat staan zelf meegemaakt.

Afbeelding

Nu, na 1500km en een andere nokkenas hetzelfde verhaal: nokkenas gebroken, ontsteking weg en de auto valt stil:

Afbeelding

Deze keer is de nokkenas gebroken langs de andere zijde van de middenste lagering. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? De "nieuwe" nokkenas ging er vlot in en draaide mooi vrij rond. Deze keer is de nokkenas gebroken langs de andere zijde van de middenste lagering.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Gebroken nokkenas

Bericht door turbopilot » ma 08 jun, 2020 22:30

Nog nooit eerder meegemaakt

Wel dat het middelste lager ging verdraaien en daardoor geen olie meer naar boven, misschien daardoor vastgelopen?

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » ma 08 jun, 2020 22:31

Heb je ook foto's van de breukvlakken? Als ik het zo zie lijkt het net alsof hij precies gebroken is bij een overgang van dun naar dik, dus wellicht een vermoeiingsbreuk door spanningsconcentraties rond een
(te) scherpe hoek? Aan het breukvlak kun je zien of het plotseling is gebroken of geleidelijk door vermoeiing :)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 08 jun, 2020 22:34

Nog nooit eerder meegemaakt

Wel dat het middelste lager ging verdraaien en daardoor geen olie meer naar boven, misschien daardoor vastgelopen?

Draait hij ook mooi rond met ontsteking erin, volgens mij wordt de olie pomp toch ook aangedreven door hetzelfde onderdeel als de ontsteking?
Zou daar iets mee kunnen zijn?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 09 jun, 2020 0:14

Is de lijnboring in de kop wel goed? Kappen niet verwisseld per ongeluk of omgedraaid? Evt na te meten met een binnenmicrometer. Evt de boel opwarmen voor het meten om nauwkeurigheid te vergroten. Ik zou ook kijken of alle oliekanalen goed open zijn. Daar het hetzelfde motorblok betreft is dit geen toeval van een slechte as. Wel een tamelijk bizarre schade!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 09 jun, 2020 0:22

Nokkenas in de V4 heeft geen lagerkappen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 09 jun, 2020 7:19

Een stoter die wat te ruim in de boring zit en kan haken? Wel eens gezien bij de D5 blokken van Volvo, daar is de oorzaak dat er een hydraulische stoter klem komt te zitten waardoor de hele nokkenas uit de lagerkappen breekt. Maar dat is een heel andere motor constructie.
Of een klep met teveel vervuiling op de steel? Of teveel ruimte op de lagers waardoor er resonanties kunnen optreden misschien. Je ziet wel dat op sommige nokken het draagbeeld verre van symmetrisch is. Of iets in de verdeler aandrijving wat blokkeert of zwaar loopt. Vreemd verhaal inderdaad. Alles demonteren lijkt me. Denk dat je een redelijke kans hebt om de oorzaak te vinden, hier is zoveel kracht voor nodig dat er ergens sporen te vinden moeten zijn.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 09 jun, 2020 8:42

oja, de stoters, als zo'n ding blijft haken kan ik het mij voorstellen. maar dat je dan niet alle tanden van je distributietandwiel kwijt bent :-S+

ontsteking en oliepomp lijken mij achteraf sterk, dan gaan er eerst tanden lijkt mij of de zeskant wordt rond.
stoterstangen of een nokkenasbrug lijken mij ook eerder te breken bij vastzittende kleppen.

bij een verdraaid middelste lager loopt normaal gesproken eerst je 1 van je nokkenasbruggen droog.

bij een slechte zeskantige aandrijfstang heb je te weinig oliedruk, maar dan zou het lampje ook af en toe aangaan

vreemd vreemd vreemd, maar als dit de 2e keer is, kwam het blok er bij mij niet meer in.

goed nadenken wat er gedaan is met het blok, voordat het de eerste keer op is getreden

en zoals gezegd door Koen K heb je ook foto's van de breukvlakken?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 09 jun, 2020 9:05

Dit is de eerste:

Afbeelding

En dit de tweede:

Afbeelding

Aan een slechte lijnboring hebben we ook gedacht, maar dan moeten er slijtagesporen te zien zijn op de lagerschalen, maar die zijn er niet. De tweede nokkenas ging er ook soepel in.

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » di 09 jun, 2020 9:37

Helaas, het is niet zo makkelijk te zeggen (tenminste, mijn kennis van metallurgie is daarvoor onvoldoende). Het ziet er wat mij betreft uit als een plotselinge breuk. Ik herken hier in elk geval geen tekenen van een vermoeiingsbreuk, dan zou je naast het ruwe oppervlak dat hier zichtbaar is ook nog een glad deel van het breukvlak moeten zien:

Afbeelding

Voor zover er aan de breuk in de nokkenas gladde stukken zichtbaar zijn lijken die mij eerder veroorzaakt te zijn door het kortstondig tegen elkaar aan botsen van de beide delen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 09 jun, 2020 13:21

als je de breuken eens schoonspuit met remreiniger zie je dan verschil?

dus niet aan gaan poetsen, alleen de olie eraf

2e foto links lijkt op een begin breuk?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 09 jun, 2020 19:36

72sonett3 schreef:
di 09 jun, 2020 0:22
Nokkenas in de V4 heeft geen lagerkappen.
Ook goed, maar gelijnboord is hij wel in elk geval!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 10 jun, 2020 20:41

Ik heb er vaker over gelezen op een van de Engelse fora die ik volg dus het is iets dat wel eens voorkomt.

Alex

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 10 jun, 2020 21:09

Is gewoon een andere kop monteren niet de kortste klap?

a3426rage
Geregistreerd lid

Bericht door a3426rage » wo 10 jun, 2020 23:38

Ha, was het zelf nooit tegengekomen bij een andere auto. Zo kwamen die van mij uit mijn auto een jaar of 2 terug na een snelweg ritje. Nooit de oorzaak kunnen vinden.

Geen Sonett maar een B205 blok in een 9-3OG.

Afbeelding

Plaats reactie