Ruitenwisser mechaniek

1967-1980
Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » di 01 okt, 2019 19:27

Tot nu toe alleen de moeren buiten bijgedraaid, en lekker wat olie op de as, maar de zaak loopt steeds los.

Er zit dus steeds een berg speling op.
Begrijp dat de "stangetjes" duur zijn, dus eerst maar kijken hoe het zit.

De buitenste bouten van het dashboard die in de deursponning zitten losgemaakt maar dan blijft het dashboard nog vast zitten in het midden.
Daar zit een beugel maar zo te zien zit die niet vast aan het dashboard of toch wel :?: :?:
Als iemand een tip heeft, graag. :-S+
Mischien hoeft het dashboard niet los,
Afbeelding
Op de mantel zit het schuin rubber, oud en hard, dan een ring en een moer. De ruitenwisserarm zit met een bout haaks op de aandrijfas.

Ga nu eerst maar eens kijken of er continue stroom op de motor is. En dan of de interval schakelaar werkt.....nu nog niet.
Er is ook een potmeter op het dashboard die lijkt wat te doen :wink:

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » di 01 okt, 2019 19:38

Onder het luchtrooster zit tegen het schutboard nog een moer.
Die zit los, maar hoe kom je daar bij...vanuit de motorruimte zo te zien.

Afbeelding

Steeksleutel 14 haaks op een ronde stang lassen....zou dat lukken of is dat over de top

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2312
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Kies een regio:

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Ronnes » di 01 okt, 2019 20:10

Als de boel steeds los komt, zijn waarschijnlijk de asjes vastgeroest. Die kun je enkel bereiken met het dashboard gedemonteerd. Om het dashboard los te maken moet ook de middelste beugel los. Om de moer onder het luchtrooster los te maken, zul je de luchtinlaat van de interieurfan in de motorruimte moeten verwijderen.
Vooraleer je alles demonteerd zou ik eerst - onder het dashboard - de verbinding tussen ruitenwissermotor en de asjes losmaken. Dan kan je proberen om de asjes manueel te draaien. Dit zou heel soepel moeten kunnen. Als de buitenkant ook meedraait, weet je genoeg: vervangen is de boodschap. Geen makkelijke klus.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2170
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Alex B » di 01 okt, 2019 20:45

Ik heb de mijne vervangen zonder het dashboard los te halen. Je komt er lastig bij maar het gaat wel.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » di 01 okt, 2019 21:06

Aha dat is mooi,
Alex, wat maakte het voor jou nodig om, die (asjes) te vervangen :?:

Hoop zelf dat ik vanuit de motorruimte alleen de moer moeten vastzetten, als daar nu nog draad zit :roll: Bob

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » wo 02 okt, 2019 22:37

Ok je kan dus makkelijk bij de as door de lucht inlaat in de motorruimte tussen ventilator en body los te halen.
Draad was kapot door het gejutter een dikke ring om hem wat hoger vast te vast te zetten

Afbeelding

Dat gaat niet lukken, de as zit vast
Regelmatig de zaak aangezet en dat NIET GEZIEN :oops:

Ok stapje verder, maat is gelijk aan de kopere buis van verlichting, alleen is dat grovere spoed van de draad, en iets kleinere diameter
Flink wat kruipolie en eens kijken of dat los wil.

Electrisch zijn er 2 potmeters op mijn dashboard
De bovenste is voor de teller verlichting.
De onderste lijkt me interval ruitenwisser.
Zitten 5 draden aan
Bruin rood wit geel en zwart is niet aangesloten.
Volgens het 95 schema 1967 zou dat rood wit geel zijn... is een wagen van 1973 is daar een ander schema voor?

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2170
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Alex B » wo 02 okt, 2019 22:52

bbelonje schreef:
di 01 okt, 2019 21:06
Aha dat is mooi,
Alex, wat maakte het voor jou nodig om, die (asjes) te vervangen :?
Lekkage. Ik kreeg iedere keer als het regende bruine spatten op m'n schoenen. Bleek de linker as water door te laten tussen as en huls door. De as was flink verroest wat het water bruin kleurde. De as zat zo los dat ik 'm zo uit de huls naar binnen kon trekken. Na het hele ding vervangen te hebben heb ik op de wisserarm een stukje huls gezet dat over de as en het schuine stuk rubber viel. Op die manier komt er geen water meer op de as. Ik had het principe afgekeken van hoe de assen waren afgedekt op m'n vaders 900; we spreken hier over 1986 /87 als ik het me goed herinner. Ik zal de foto opsnorren en plaatsen ter leering ende vermaeck als ik morgen weer m'n PC heb aangeslingerd.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2312
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Kies een regio:

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Ronnes » do 03 okt, 2019 16:50

bbelonje schreef:
wo 02 okt, 2019 22:37

Electrisch zijn er 2 potmeters op mijn dashboard
De bovenste is voor de teller verlichting.
De onderste lijkt me interval ruitenwisser.
Zitten 5 draden aan
Bruin rood wit geel en zwart is niet aangesloten.
Volgens het 95 schema 1967 zou dat rood wit geel zijn... is een wagen van 1973 is daar een ander schema voor?
Een 95/96 heeft geen interval op de ruitenwissers. Enkel een twee-snelheden-motor. Bedrading loopt rechtstreeks van de hendel op de stuurkolom naar de ruitenwissermotor (bruin, grijs, rood en blauw)
Schema (45 (ruitenwissermotor en 44 (schakelaar)) :
Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » do 03 okt, 2019 19:33

Nou hier ook roest, asje zit totaal vastgeroest. Die moet eruit :arrow:
Heb nog een oude daar valt me op dat de kopere huls boven en onder 180 graden tov elkaar zwaar zijn ingesleten. :roll:
Denk erover hem met de slijtage sporen horizontaal te plaatsen in de hoop dat dit het nog even volhoud.
De armen losstrekken van die kogeltjes lijkt me wel spannend om niks stuk te trekken

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » do 03 okt, 2019 20:02

Bedankt Ronnes voor het schema.
Heb in het boek van Haynes alleen schema's van RHD en USA modellen.
Deze index lijkt wel te kloppen met ander schema.

Afbeelding

Er is een vreemd effect als ik de genoemde potmeter niet in de uiterste stand zet gaan de ruitenwissers spontaan een eigen leven leiden ze maken een halve slag en stoppen weer. Nog tijdens de apk, monteur was verbaast dus potmeter max naar links en het is over.
De wiper schakelaar aan het stuur heeft 4 standen
1-Uit
2-Stand normale snelheid
3-Stand hoge snelheid
4-Stand hoge snelheid
Zo werkt het nu, dus niet een dubbele stand met normale snelheid wat meer zou wijzen naar een stand voor interval.
Hebben de 95 wel een auto stop in de parkeerstand? Heb wel de motor bekeken maar nog geen schakelaar gezien

Dit is de dashboard kant van de aanwezige potmeter
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 2312
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: Kies een regio:

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Ronnes » do 03 okt, 2019 20:34

Parkeerstand zit ingebouwd in de ruitenwissermotor.

Stand 3 = hoge snelheid + koplampwissers
Stand 4 = hoge snelheid + koplampwissers + ruitensproeiers + koplampsproeiers

De sproeiers worden ook in werking gezet door de hendel naar je toe te trekken (ook als de wissers niet werken).

Die draaiknop is er later ingezet. Probeer de bedrading eens uit te tekenen en de potmeter door te meten.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » do 03 okt, 2019 21:59

Geen koplamp ruitenwissers (jammer)
Maar is ook origineel NL kenteken dus wel logisch
Bedankt, verklaart stand 4, bij mij werken de sproeiers allen met trekken.
Zal de bedrading eens proberen te volgen en de potmeter doormeten.

Asje meer half doormidden :wow:
Daar zitten al meer regen km in dan ik ooit heb gezien

Afbeelding

Wat zal dat straks weer fijn zijn :P

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door bbelonje » vr 04 okt, 2019 21:48

Schakelaar in de motor werkt goed, alles los getest:
Zwart aarde met rood snelheid 1 en wit hoge snelheid
De schakelaar zit op blauw en bruin
Om hem te bedienen
Dekseltje eraf, aandrijfarm los en tandwiel eruit trekken. Onder het tandwiel kan je bij de schakelaar.

De bijgevoegde potmeter is een pulsgever van bosch 0336 920 004. Check hem maar eens op internet. Duur dingetje, leuk dat ie erin zit. Echt "oldtimer look"
Begrijp van een electricien dat je hem zelf kan maken, potmeter + condensator + relais. Stuk goedkoper en net zo goed (voor de betere hobbyist)

Nu nog een schema maken netjes met draad kleur, dat duurt wel even ben meer van praktijk.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10927
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door 72sonett3 » za 05 okt, 2019 16:47

bbelonje schreef:
do 03 okt, 2019 21:59
Geen koplamp ruitenwissers (jammer)
Maar is ook origineel NL kenteken dus wel logisch
Koplampwissers zaten ook op NL modellen, ik heb een '77 96, had '78 95 en '79 96, alle met koplampwissers.

Met contact aan staat op de bruine draad 12 V van zekering 5, zowel naar schakelaar, wissermotor en pompje.
Het koplampwisserrelais en -motor krijgen 12 V via een rode draad met zwevende zekering van de 'hete' kant van zekering 6.

De wisserschakelaar (44) heeft 5 standen:
1 = uit (elektrische rem, rood+blauw met elkaar verbonden)
2 = voorruit langzaam (bruin + rood)
3 = voorruit snel (bruin + grijs)
4 = voorruit snel + koplampwissers (bruin+grijs, groen naar massa)
5 = pookje omhoog trekken = sproeier + koplampwissers (via apart relais 49), schakelt groen (van relais) en zwart (van pompje) naar massa.

Beide wissermotortjes (45 voorruit, 48 koplamp) hebben een elektrische rem om te voorkomen dat de motor door de parkeerstand heen schiet, de schakelaar sluit motorwikkelingen kort in de uit stand (rood+blauw met elkaar verbonden, het relais verbindt dan geel met massa). Hierdoor geeft een losse intervalschakelaar kortsluiting als de wisserschakelaar op uit staat. Voor het inbouwen van een intervalschakelaar moet de bedrading dus gewijzigd worden.

Beide wissermotortjes hebben ook een parkeerschakelaar ingebouwd.

Onder de onderrand van de voorruit, onder het dashbord, zit een beugel met een rubber en een moer, hiermee zit het messing buisje van de wissers vast. Dit krijg je alleen op een nette manier los met dashbord verwijderd, zonder voorruit is het nog iets makkelijker. Eèn van de moeren op het buisje zit vastgeperst, die krijg je er niet af zonder de schroefdraad te vernielen, moet dus blijven zitten.

Zie hier voor foto's.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op zo 06 okt, 2019 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ruitenwisser mechaniek

Bericht door Oelo74 » zo 06 okt, 2019 13:07

Wat is de meest waarschijnlijke reden dat de wissers van m'n 96 direct stoppen als ik de schakelaar terug in stand 1 zet? Ze maken hun baan naar de ruststand dus niet af.

Mijn 96 is overigens ook origineel in Nederland geleverd en voorzien van koplampwissers, niet in werking (motortje lijkt incompleet, bedrading niet meer aanwezig).
96V4 1974

Plaats reactie