Maar eenmaal met draaiende motor krijg ik de versnellingsbak niet ontkoppelt
Dat kan toch niet
Bob
95V4-1973

Je hebt het mis, de vrijloop werkt op de versnellingsbak, niet op de wielen.bbelonje schreef: ↑di 16 jul, 2019 19:38Wat betreft de vrijloop, dat zou toch enkel de aandrijving van de wielen naar de motor moeten beïnvloeden. Maar volgens mij heb ik die uitgeschakeld, en zit met een boutje geborgd. Dus het zou geen invloed moeten hebben voor het ontkoppelen, of heb ik het mis?

Niet gehinderd door te veel kennis van zaken, wil ik ook een duit in het zakje doen. Zie hier een quote uit mijn post in Funky Dude's topic over Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld:bbelonje schreef: ↑wo 17 jul, 2019 17:44Het is in dit geval zo dat het probleem erger is geworden, als de plaat te dik was dan zou het nooit gewerkt hebben lijkt me.
Het blok uitbouwen om de plaat te controleren is niet erg was het niet zo dat ik dan weer niks kan vinden en pas het probleem kan aantonen als alles er weer in zit.
De dikte heb ik wel eens vergeleken met de ander gebruikte plaat, er zat nagenoeg geen verschil in.
Wat ik niet weet is wat er verkeerd kan zijn met de klinknagels.
...
Het punt met FOUT geklonken platen is niet zo zeer de plaatdikte en/of iets met de klinknagels! Het gaat er om dat de klinknagels te hoog zitten (doordat de binnen- en buitenplaat omgekeerd zijn vastgezet). De klinknagels slepen daardoor tegen het vliegwiel...U-Poll schreef: ↑do 18 jul, 2019 8:38Ik ben toch bang dat het een FOUT geklonken plaat is! Het punt is namelijk dat [bij de foute platen] de klinknagels van de binnenste rij (waarmee het centrale deel vast zit aan de buitenring waar de voering op zit) te hoog uitsteken (die glimmende dingetjes op de onderstaande foto). De plaat van het centrale deel zou namelijk ONDER dat van de buitenring moeten zitten (zie foto) - daardoor zitten de nagels namelijk een paar mm lager. In eerste instantie zal deze plaat beslist werken... echter, doordat de nagels bij een foute plaat vrijwel net zo hoog liggen als de voering, zal het snel fout gaan als de voering ietsjes slijt: dan lopen de klinknagels tegen het vliegwiel.
Zo ziet een GOEDE (omgeklonken) plaat er uit:
![]()