Onduidelijk koppeling probleem

1967-1980
Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » ma 15 jul, 2019 19:53

De koppeling lijkt te werken als ik in de versnelling sta en ontkoppel dus de auto kan voortduwen.
Maar eenmaal met draaiende motor krijg ik de versnellingsbak niet ontkoppelt

Dat kan toch niet :-S+ , wat zie ik over het hoofd??

Bob
95V4-1973

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Funky Dude » ma 15 jul, 2019 20:12

Controleer de vrijloophandel, rechtsboven de pedalen. (Met de vrijloop ingeschakeld hoef je de koppeling niet te gebruiken maar kun je ook niet op de motor remmen), Check en/of ververs de bakolie.

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Luud » ma 15 jul, 2019 21:54

Start eens met de auto in versnelling en koppeling ingetrapt. Als je dan de koppeling op laat komen, wanneer grijpt deze dan aan. Als dit vrij snel is, kan het zijn dat de koppeling niet voldoende vrij komt om te kunnen schakelen.

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » di 16 jul, 2019 19:38

Wat betreft de vrijloop, dat zou toch enkel de aandrijving van de wielen naar de motor moeten beïnvloeden. Maar volgens mij heb ik die uitgeschakeld, en zit met een boutje geborgd. Dus het zou geen invloed moeten hebben voor het ontkoppelen, of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » di 16 jul, 2019 19:58

Luud, het punt van koppelen heb ik op 2 manieren geprobeerd te beinvloeden, 1e via de stelmoer op de versnellingsbak, 2e met een ring onder de slave cilinder. Uiteindelijk merkte ik dat te ver induwen de veren van de koppeling de handel gaat raken.

Vreemd vind ik dat ik nadat de motor heeft gelopen geen ontkoppeling meer krijg, tot een onduidelijk moment van veel prutsen ontluchten hij bij stilstand weer oppakt. Als dat eenmaal klik zegt maakt het dus niet uit hoever ik de handel naar binnen forceer, geen koppeling.

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Funky Dude » di 16 jul, 2019 20:30

bbelonje schreef:
di 16 jul, 2019 19:38
Wat betreft de vrijloop, dat zou toch enkel de aandrijving van de wielen naar de motor moeten beïnvloeden. Maar volgens mij heb ik die uitgeschakeld, en zit met een boutje geborgd. Dus het zou geen invloed moeten hebben voor het ontkoppelen, of heb ik het mis?
Je hebt het mis, de vrijloop werkt op de versnellingsbak, niet op de wielen.
Zit dat boutje nog op z'n plek? Heb je de bakolie al gecontroleerd? Is je koppeling niet gewoon naar z'n grootje?

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » di 16 jul, 2019 20:51

Dat heb ik gehad, het grote lager achterin de bak was helemaal aan stukken, tandwiel van de km teller was gesneuveld, maar kon nog altijd rijden ongeloofelijk, die bak is vervangen. :mrgreen:
Olie is vers, sae 75,
Vrijloop boutje zit nog vast, zal voor de test nog eens proberen en beide standen uitproberen, gewoon om uit te sluiten. Je hoort het nog :arrow:

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » wo 17 jul, 2019 10:22

:arrow: Vrijloop, zit normaal met de handel (rond zwart rubber in wit plastic beugel) naar achter richting versnellingsbak.
De koppeling doet niks meer (in versnelling, motor uit)
Het maakt niks uit of dan de vrijloop naar voren richting vliegwiel staat.

:? Er zit een nieuwe koppelingsplaat tussen. Na het monteren op het vliegwiel komt de drukplaat gelijk te liggen met de drukgroep.
De versnellingsbak met handel en druklager zien er ook massief uit. De handel met pin voor de cilinder steekt uit het huis tot midden van de borgpen van de drukpen.
Bij het intrappen gaat de hele handel naar binnen.
:oops: Mechanisch kan ik niet ontdekken wat er mis loopt.

Mischien niet de juiste benamingen maar hoop dat de beschrijving toch duidelijk is :roll:

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Funky Dude » wo 17 jul, 2019 14:16

Voorgeschreven bakolie is API GL4 of GL5 SAE 80 (mineraal), SAAB schreef 1.7 liter voor, 1,9 liter werd later aanbevolen.
In de regel wordt met het vervangen van de koppelingsplaat, ook de drukplaat en -lager vernieuwd.

De laatste serie Sachs koppelingsplaten waren verkeerd om geklonken, daardoor is er te weinig ruimte tussen koppeling en vliegwiel en loopt de boel vast. Ik begin te vermoeden dat dit wel eens het probleem bij jou kan zijn.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Tjøørd » wo 17 jul, 2019 14:28

Daar moest ik ook aan denken inderdaad, na die opmerking dat er een nieuwe plaat in zit..

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » wo 17 jul, 2019 17:44

Het is in dit geval zo dat het probleem erger is geworden, als de plaat te dik was dan zou het nooit gewerkt hebben lijkt me.
Het blok uitbouwen om de plaat te controleren is niet erg was het niet zo dat ik dan weer niks kan vinden en pas het probleem kan aantonen als alles er weer in zit.
De dikte heb ik wel eens vergeleken met de ander gebruikte plaat, er zat nagenoeg geen verschil in.
Wat ik niet weet is wat er verkeerd kan zijn met de klinknagels.
Mischien zijn het toch wel gewoon de bediening cilinders die niet goed zijn. Heb er al een andere master cilinder op gezet, extra veel keer ontlucht.
Slave heb ik helaas geen 2e van.
Wel geprobeerd een hulpstuk te maken om mechanisch te bedienen, dat is niet echt gelukt.
Ga daar nog eens naar kijken, moet blijven zoeken :wow:

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door Funky Dude » wo 17 jul, 2019 19:48

Ik geef het op...

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door U-Poll » do 18 jul, 2019 9:06

bbelonje schreef:
wo 17 jul, 2019 17:44
Het is in dit geval zo dat het probleem erger is geworden, als de plaat te dik was dan zou het nooit gewerkt hebben lijkt me.
Het blok uitbouwen om de plaat te controleren is niet erg was het niet zo dat ik dan weer niks kan vinden en pas het probleem kan aantonen als alles er weer in zit.
De dikte heb ik wel eens vergeleken met de ander gebruikte plaat, er zat nagenoeg geen verschil in.
Wat ik niet weet is wat er verkeerd kan zijn met de klinknagels.
...
Niet gehinderd door te veel kennis van zaken, wil ik ook een duit in het zakje doen. Zie hier een quote uit mijn post in Funky Dude's topic over Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld:
U-Poll schreef:
do 18 jul, 2019 8:38
Ik ben toch bang dat het een FOUT geklonken plaat is! Het punt is namelijk dat [bij de foute platen] de klinknagels van de binnenste rij (waarmee het centrale deel vast zit aan de buitenring waar de voering op zit) te hoog uitsteken (die glimmende dingetjes op de onderstaande foto). De plaat van het centrale deel zou namelijk ONDER dat van de buitenring moeten zitten (zie foto) - daardoor zitten de nagels namelijk een paar mm lager. In eerste instantie zal deze plaat beslist werken... echter, doordat de nagels bij een foute plaat vrijwel net zo hoog liggen als de voering, zal het snel fout gaan als de voering ietsjes slijt: dan lopen de klinknagels tegen het vliegwiel.

Zo ziet een GOEDE (omgeklonken) plaat er uit:

Afbeelding
Het punt met FOUT geklonken platen is niet zo zeer de plaatdikte en/of iets met de klinknagels! Het gaat er om dat de klinknagels te hoog zitten (doordat de binnen- en buitenplaat omgekeerd zijn vastgezet). De klinknagels slepen daardoor tegen het vliegwiel...

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » do 18 jul, 2019 19:09

Dat deze tegen het vliegwiel lopen dat geluid heb ik gehoord, dacht dat het een probleem was van de startmotor.....
Dan zal ik het blok eruit moeten halen en kan een oude koppelingsplaat monteren.
En dat het erger word naar verloop van tijd klopt dan ook.
Bedankt voor de foto ga meteen aan de slag.
Hoop heel erg dat dit de oorzaak is :idea:

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid

Re: Onduidelijk koppeling probleem

Bericht door bbelonje » vr 19 jul, 2019 21:36

;-(+ 8 niks mis mee met de koppelingsplaat

Motorblok staat ervoor, alweer uitgebouwd en alweer geen probleem gevonden

Is er iemand die met me mee kan kijken. :-S+
Ik ben ten einde raad, dat in en uitbouwen is prima maar dan moet je toch wel wat oplossen en dat lukt me blijkbaar NIET

Pffff ga even blokje met de hond :(

Plaats reactie