Veer gasstang Saab 96
-
multiflex
- Geregistreerd lid
Veer gasstang Saab 96
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Hussar blauwe MJ68 Saab 96. Het is een Zweedse auto, tussen 1967 en 2002 in het bezit geweest van slechts 1 eigenaar uit Norrkoping. Vervolgens gekocht door een handelaar die de auto naar Nederland gehaald heeft en tussen 2002 en 2018 in het bezit van een oudere man die onlangs aan mij verkocht heeft omdat hij er te weinig mee reed. De auto heeft volgens de Zweedse papieren sinds 2001 maar 10.000km gelopen tot heden.
De vorige eigenaar wees mij erop dat de veer van de gasstang een gek geluid maakt als het pedaal wordt ingedrukt. Dit verbaast me niet want de veer draait zich om de as die tussen die blower en de carburateur zit. De veer zat bevestigd aan de rail die de accu op de plek houdt. Dit lijkt mij een onlogische plek met bovenstaande als gevolg. Wie kan mij vertellen waar de veer wel bevestigd dient te worden? Ik vermoed ergens aan het stuurhuis. Als het kan graag met een foto, alvast bedankt voor de moeite!
De vorige eigenaar wees mij erop dat de veer van de gasstang een gek geluid maakt als het pedaal wordt ingedrukt. Dit verbaast me niet want de veer draait zich om de as die tussen die blower en de carburateur zit. De veer zat bevestigd aan de rail die de accu op de plek houdt. Dit lijkt mij een onlogische plek met bovenstaande als gevolg. Wie kan mij vertellen waar de veer wel bevestigd dient te worden? Ik vermoed ergens aan het stuurhuis. Als het kan graag met een foto, alvast bedankt voor de moeite!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
multiflex
- Geregistreerd lid
Re: Veer gasstang Saab 96
Een specifieke plek op de bak? En hoe wordt de veer dan bevestigd? Ik heb het idee dat ik dat met deze veer niet ga redden. De veer ziet eruit als deze ooit gebroken is en er een nieuw oogje aan gebogen is. En dat zal ook wel de reden zijn dat ‘ie niet aan de bak zat. Heeft er iemand nog een goede veer liggen?
-
Funky Dude
- In memoriam †
Als het goed is zit er bovenop je bak een oogje, dwars geplaatst.
Mijn 95 staat niet bij huis, misschien dat ik later vandaag een fotootje kan maken.
Mijn 95 staat niet bij huis, misschien dat ik later vandaag een fotootje kan maken.
-
multiflex
- Geregistreerd lid
Als je een foto zou willen maken heel graag want ik heb al lopen zoeken en turen maar kan niks vinden.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Voor het veertje kun je Onno Kempink https://www.classicsaabparts.nl/ of Johan Tammeling even bellen https://www.classicsaabparts.nl/
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Zo zit ie bij mij, net naast de versnellingsbak

-
multiflex
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de foto en de tips. Ik zal een van beide heren bellen voor de onderdelen. Heb nog een paar meer kleine spullen nodig.
Net gekeken, dat oogje op het stuurhuis zit er bij mij niet. Is zelf te maken.
Net gekeken, dat oogje op het stuurhuis zit er bij mij niet. Is zelf te maken.
-
multiflex
- Geregistreerd lid
Achteruitrijschakelaar zit er niet op, heb toch geen achteruitrijverlichting 
Beugeltje zit er inmiddels op naar voorbeeld van Turbobakk.
Beugeltje zit er inmiddels op naar voorbeeld van Turbobakk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De originele veer heeft een grotere diameter en langere rechte uiteinden en zit aan het haakje/lipje op het stuurhuis, rechts van die op jouw foto.Turbobakk schreef: ↑di 14 aug, 2018 18:41Zo zit ie bij mij, net naast de versnellingsbak

Veer;

-
swedish garage
- Geregistreerd lid
klopt, oog ah stuurhuis is de juiste plaats,
veer is korter, dikkere diameter maar langere uiteindes, denk dat die vroegtijdig zal opgerokken zijn deze veer ...
nu, als ie correct terugkeert naar z'n aanslagpunt op de carburator dan is er geen voorlopig geen probleem al zou ik wel eens uitzien naar een origineel gebruikt exemplaar
veer is korter, dikkere diameter maar langere uiteindes, denk dat die vroegtijdig zal opgerokken zijn deze veer ...
nu, als ie correct terugkeert naar z'n aanslagpunt op de carburator dan is er geen voorlopig geen probleem al zou ik wel eens uitzien naar een origineel gebruikt exemplaar