resonantie V4
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 679
- Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
- Regio: - kies een regio
resonantie V4
Het resoneren van mijn Saab V4 '78 is wel iets wat mij irriteert. Aan deze saab is veel gerestaureerd en als hobby project niets aan kosten en moeite bespaard. Had zelf gedacht dat balanceren en uitlijnen de situatie zou verbeteren. Het resoneren begint bij 110km en na even hevig trillen is het over bij 120km. Veel van jullie zullen dit herkennen, en sta open voor tips in deze.
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: resonantie V4
Hou hevig is hevig? Mijn 95 '74 trilt sinds mijn buurman z'n beunerij bij 130 zo erg dat je niet eens meer scherp ziet...
Wat resoneert er? Je dashboard? De hele carrosserie?
Zijn de motorsteunen meegenomen in de restauratie? Mogelijk dat het helpt om ze iets vaster aan te draaien.
Een kleine afwijking in een band, bijv.een platgeremd vlakje, of een klemmende kiezel zou ook trillingen kunnen geven die bij uitlijnen en balanceren niet opgelost worden.
Als je dit soort "kleine dingen" uit kunt sluiten zal je het waarschijnlijk in lagers e.d. dergelijke moeten zoeken. Uitleg daarover laat ik graag aan meer ervaren V4-sleutelaars over.
Wat resoneert er? Je dashboard? De hele carrosserie?
Zijn de motorsteunen meegenomen in de restauratie? Mogelijk dat het helpt om ze iets vaster aan te draaien.
Een kleine afwijking in een band, bijv.een platgeremd vlakje, of een klemmende kiezel zou ook trillingen kunnen geven die bij uitlijnen en balanceren niet opgelost worden.
Als je dit soort "kleine dingen" uit kunt sluiten zal je het waarschijnlijk in lagers e.d. dergelijke moeten zoeken. Uitleg daarover laat ik graag aan meer ervaren V4-sleutelaars over.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 21 jul, 2009 0:42
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: resonantie V4
Dit is eigen aan de V4. De vloerplaat dreunt rond de 110 km/u;
Je kan 2 dingen doen : de ophanging van de uitlaat in het midden weglaten of een flexibele buis plaatsen in de uitlaatbuis na de collector.
Je kan ook moderne ophanging aan de uitlaat maken. In plaats van de rubberen bobijntjes een glijbevestiging met haak.
Of sneller rijden....
Je kan 2 dingen doen : de ophanging van de uitlaat in het midden weglaten of een flexibele buis plaatsen in de uitlaatbuis na de collector.
Je kan ook moderne ophanging aan de uitlaat maken. In plaats van de rubberen bobijntjes een glijbevestiging met haak.
Of sneller rijden....
SAAB TLC Center B-3190
- Christiaan94
- Donateur
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: resonantie V4
inderdaad, de uitlat anders monteren werkt het beste. Forummer Jelle met een oranje 96 heeft een how to gepost hier, even via de zoekfunctie zoeken op diabolo.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: resonantie V4
Ik neem aan resonantie geluid van de uitlaat?
Midden onder de Saab ter hoogte van de achterbak (edit achterbank) de uitlaat vaak vastgezet met van die Diablo rubbers.
Die zijn veel te star, of weglaten of iets met rubber ringen maken.
Bij mij hangt het in rubber ringen
Volgens mij doen de nieuwere 96 het eerder omdat de plaat onder de achterbank naar achteren verplaatst is.
Simons uitlaten hangen met hun rubbers al helemaal star eronder.
Midden onder de Saab ter hoogte van de achterbak (edit achterbank) de uitlaat vaak vastgezet met van die Diablo rubbers.
Die zijn veel te star, of weglaten of iets met rubber ringen maken.
Bij mij hangt het in rubber ringen
Volgens mij doen de nieuwere 96 het eerder omdat de plaat onder de achterbank naar achteren verplaatst is.
Simons uitlaten hangen met hun rubbers al helemaal star eronder.
Laatst gewijzigd door turbopilot op di 13 mar, 2018 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 679
- Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
- Regio: - kies een regio
Re: resonantie V4
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal alle tips nog eens nalopen, en laat het jullie weten.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2600
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: resonantie V4
Heb je een standaard uitlaat of een Simons?
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 679
- Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
- Regio: - kies een regio
Re: resonantie V4
Het is een RVS copie van de orginele. Deze is wel netjes nagemaakt, maar ook wat zwaarder. Zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 679
- Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
- Regio: - kies een regio
Re: resonantie V4
Het is een RVS, nette copie van de orginele maar ook iets dikker en zwaarder. Van iemand in het land overgenomen die aangaf dattie onder een 96 van zijn vader dienst heeft gedaan. Ik kon de ervaring van de eigenaar niet achterhalen helaas. Ik weet dat de Simons het resonantieprobleem ook kan hebben, waar Kempink een oplossing voor heeft gevonden. Mijn uitlaat zit met een dikke rubber onder de achterzitting, en met 2stuks ovale 99 rubbers aan de orginele achterophanging.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2600
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: resonantie V4
Dat gewicht maakt niet uit, het is de bevestiging in de vloerplaat halverwege die voor de resonantie zorgt. Die bevestiging weglaten vergroot het risico dat de aansluiting op de dwarspijp vooraan afscheurt; dat is mij tenminste een aantal keren gebeurd bij een originele uitlaat. Scheurde af op de las van de aansluiting voor de pijp die naar achteren gaat of de las van de rechter pijp die van het spruitstuk kwam. Saab had op een gegeven moment een extra bevestigingsbeugel in het assortiment die tamelijk vooraan gemonteerd moest worden, vlak achter de wielkast. Je kunt het beste een bevestiging monteren op de plek waar drie platen over elkaar liggen, de bodemplaat onder de motorruimte, de bodemplaat van de cabine en de fels van het brandschot. Als je daar doorheen boort is de kans op resonantie minimaal. Ik heb dat ook bij de Simons gedaan. Dan een stuk flexibele pijp tussen de voorste pot en de pijp monteren en dan moet het leed geleden zijn.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 679
- Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
- Regio: - kies een regio
Re: resonantie V4
Nog even een reactie van de hinderlijke trillingen rond de km 80 en 110 km. Ik heb deze week besloten de rvs uitlaat te demonteren, en vervolgens een nieuwe uitlaat ervoor in de plaats te zetten. E.e.a ook na enkele reacties die ik op de Saab-onderdelendag heb gekregen. En ziedaar, wat een verschil maakt dit uit. Heb wel de beugel in het midden niet verbonden aan het chassis met de 2 rubbers, dit vond ik met het veel zwaardere rvs model te link. Dat kan ik altijd nog doen op het 3-dubbele vloerdeel. Voorlopig is het weer lekker toeren, in ieder geval tot december....