Carburateur lekt door pakking

1967-1980
Plaats reactie
Johan96V4
Geregistreerd lid

Carburateur lekt door pakking

Bericht door Johan96V4 » wo 02 nov, 2011 23:52

Beste forumleden,

Na jaren loopt de motor van mijn 96V4 weer.

Enige euvel is dat de carburateur lekt door de pakking heen. Zweet door zodat het net nat is en dus enorm stinkt.

Nu is de vraag: mag die pakking ("papieren" pakking van een setje van de firma scandix) helemaal niet lekken of zweten (ongeacht vlotterhooghte)? Oftewel is de oorzaak de pakking?
De carburateur is wel heel goed schoongemaakt en geen krassen waarde pakking zit.

Of: Gebeurt dit lekken van de pakking toch wel als bijvoorbeeld de vlotter te hoog staat of er iets iets lekt bij de (nieuwe) vlotternaald? Maw: moet ik de oplossing eerder zoeken buiten de pakking zelf?

Wie weet er raad?

Groet,

Johan

windekind
Donateur
Donateur

Re: Carburateur lekt door pakking

Bericht door windekind » do 03 nov, 2011 9:18

Ik heb diverse carburateur pakking setjes van Scandix gemonteerd. Nooit iets gemerkt van doorzweten. Ze waren van blauw "papier".
Wat ik wel altijd doe is de pakking met olie of vet insmeren. Het pakkingmateriaal kan zich dan gemakkelijker zetten naar de pasvakken. En dan gelijkmatig vastzetten, kruislings. 2 keer een rondje alle boutjes goed vastzetten en iedere keer het boutje waar je mee begint als laaste nog een keer extra.

Een vlotterkamer deksel is een deksel. Het vloeistof nivo hoort meestal onder de rand te staan. Dus dit moet je nog maar eens controleren.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » do 03 nov, 2011 22:15

Ok, dank voor de snelle reacties.

Van het weekend ga ik er mee aan de slag
Dan breng ik verslag uit.

Groet.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » di 08 nov, 2011 23:35

Van het weekend bezig geweest aan de Fomoco carburateur type 1969-1975.

Vlotterniveau is ok, volgens boekje 27,5 hoogste- en 34mm onderste stand.
Evt lekken vlotternaald getest met vlotterdeksel op de rand van een blik en vullen brandstoftoevoer met een trechter, geen spat lekkage, nog niet na een half uur. Vlotterniveau ook hier goed.

Na een inspectie van het dekselrandje blijkt deze toch wel iets te ruw te zijn door corrosie.
Ook is het deksel iets krom, een voelermaat van 0,3mm krijg ik er zonder pakking tussen tpv waar de benzinetoevoer zit, (hoe dat komt? met te veel kracht slang erop geduwd/eraf gehaald?, materiaal is erg zacht, is weer terug te buigen tot alleen voelermaat van 0,1mm ertussen kan zonder pakking). Uiteindelijk is de lekkage, na terugbuigen en met korrel 600 opschuren van randje, een stuk minder.
Met vloeibaar pakking zal het wel helemaal over zijn. Ik zal eens zien wat ik doe.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 09 nov, 2011 14:53

Gebruik een nieuw pakkinkje en smeer deze dun in met vloeibare pakking. En de schroefjes/boutjes met beleid kruislings vastzetten. Het is maar een composietmateriaal met kennelijk erg veel zink, boterzacht. En er komt geen druk op te staan nl.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » za 31 dec, 2011 21:45

Is inmiddels gelukt. Heeft effe geduurd voor ik weer eens tijd had om verder te gaan.
Goeie tip die vloeibaar pakking. Een vleugje vloeibaar pakking was voldoende.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » za 31 dec, 2011 22:02

Ja, zie bericht 8 nov.

En nu de oudejaarsfuif!

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 24 nov, 2024 19:06

Bedankt voor deze tips.
Mijn carburateur lekt ook, ondanks een nieuwe pakking.
Dacht eerst dat ik de foute pakking had gemonteerd, maar misschien valt het op te lossen met wat vloeibare pakking.
Vlotternaald ben ik niet aan geweest, veronderstel dat het niveau dan nog goed zit.

Ik vraag mij wel af hoe diep het knopje aan de zijkant moet worden ingedrukt. Nu is dat maar ongeveer 1 mm.

Afbeelding

Overigens, waar dient dit staafje voor? Is dat een ontluchter?

Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 24 nov, 2024 23:05

davidvb schreef:
zo 24 nov, 2024 19:06

Ik vraag mij wel af hoe diep het knopje aan de zijkant moet worden ingedrukt. Nu is dat maar ongeveer 1 mm. Is je acceleratiepompje, even kijken in de venturi of er een straaltje benzine komt als je hem indrukt

Overigens, waar dient dit staafje voor? Is dat een ontluchter? Aansluiting voor vacuüm vervroeger. Ontluchter van vlotterkamer zit boven op carburateur.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 25 nov, 2024 9:46

davidvb schreef:
zo 24 nov, 2024 19:06
Overigens, waar dient dit staafje voor? Is dat een ontluchter?
heey
volgens mij dient dat voor de onstekingsvervoeger aan te sturen op je delco

mvg werner

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 17:29

werli schreef:
ma 25 nov, 2024 9:46
heey
volgens mij dient dat voor de onstekingsvervoeger aan te sturen op je delco

mvg werner
Oei, dan zit er één en ander niet goed.
Daar moet dus een buisje/darmpje op en dan waar naartoe?

Thanks!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 28 nov, 2024 18:47

Naar de vacuümdoos op de verdeler.

Alex

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 18:59

[]

Verdorie, iets verkeerd aangesloten dus :(
Maar, we leren bij, da's belangrijk.
Reden: quote verwijderd

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 09 feb, 2025 17:34

Carburateur helemaal opengemaakt en alles uitgeblazen, vlotter afgesteld, pakkingen vervangen, vlotternaald vervangen … Het pinnetje met de kleine metalen knikker zat vast door roest, dus ook losgemaakt en schoongemaakt.

Helaas, motor start niet én carburateur loopt opnieuw over.

Bij het monteren van de carburateur, kreeg ik een klepje niet goed en ik begrijp de werktekening niet.
Weten jullie meer? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie