Saab Sonett (1973)
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Volgens mijn 'owners manual' weegt een Sonett III met airco 880 kg en zo staat ie ook bij de RDW genoteerd. Lijkt mij dan vrij veel gezien jouw weging. Mijn 96 staat bij de RDW te boek voor 914 kg.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Ik heb hem een paar keer op de weegschaal gehad om hem lichter te krijgen,
lag ook geen krik in
Ruitenwisservloeistof aan minimum.
Tijdelijk enkel uitlaatje.
Gewogen bij de rdw tijdens invoerkeuring.
lag ook geen krik in
Ruitenwisservloeistof aan minimum.
Tijdelijk enkel uitlaatje.
Gewogen bij de rdw tijdens invoerkeuring.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Vandaag even bij Sweedspeed geweest. Hij is bijna klaar en uiteindelijk is het toch een hele renovatie geworden, mede omdat bepaalde rand-onderdelen na 45 jaar niet meer deden wat er van ze verwacht werd of gewoon de geest gaven.
Dit is meer een toerenblok geworden dan die van de 96. De cilinderkoppen zijn iets gewijzigd tov de 96 koppen, nu met bronzen klepgeleiders en dubbele klepveren, waardoor hogere toerentallen (tot 7500 rpm) mogelijk zijn. De nokkenas is wel gelijk (7.4). Bij een eerste afstelling op de rollenbank kwam er 127,4 pk bij 6000 rpm en een koppel van 173 nm bij 4660 rpm. Liep moeiteloos door naar 6500 rpm, waar het blok in de 96 het bij 5000 rpm wel voor gezien houdt. Straks het blok verder inrijden (1000 km), een oliewissel, kleppen stellen en dan nog een keer een afstellen op de rollenbank en dan
Dit is meer een toerenblok geworden dan die van de 96. De cilinderkoppen zijn iets gewijzigd tov de 96 koppen, nu met bronzen klepgeleiders en dubbele klepveren, waardoor hogere toerentallen (tot 7500 rpm) mogelijk zijn. De nokkenas is wel gelijk (7.4). Bij een eerste afstelling op de rollenbank kwam er 127,4 pk bij 6000 rpm en een koppel van 173 nm bij 4660 rpm. Liep moeiteloos door naar 6500 rpm, waar het blok in de 96 het bij 5000 rpm wel voor gezien houdt. Straks het blok verder inrijden (1000 km), een oliewissel, kleppen stellen en dan nog een keer een afstellen op de rollenbank en dan
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
6500 x 29/100, dan zit je tegen de 190 
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Besloten om de Compomotives onder de Sonett te leggen. Staan hem goed en de velgen zullen netter blijven dan onder de 96 waar toch iets ruiger (onverhard) mee gereden wordt. Banden 165/80 zijn helaas net te breed. Loopt linksachter net iets aan bij de verkeersdrempels e.d. Toch maar tzt weer 155 laten monteren


-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Velgen zijn iets breder dan soccers
Ik heb er 175/70 op soccers onder, kan wel maar die banden zijn eigenlijk te breed voor soccers.
Ik heb er 175/70 op soccers onder, kan wel maar die banden zijn eigenlijk te breed voor soccers.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Zijn 175/70 banden nog een beetje te vinden? 175/65 is inmiddels wel een vrij gangbare maat, en nieteens heel veel kleiner dan de originele 155SR15. Wellicht ook interessant, het aanbod lijkt ook in moderne (en wat sportievere) banden best aardig.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Die 175 70 moeten er bij mij nog af, zijn te oud
die 175 65 lijkt mij ook wel wat, volgens mij heeft mijn broer er nog wat liggen, die moet ik maar eens proberen
https://www.willtheyfit.com/
Is wel een handige site
Maar hoe hoog is die 155?
die 175 65 lijkt mij ook wel wat, volgens mij heeft mijn broer er nog wat liggen, die moet ik maar eens proberen
https://www.willtheyfit.com/
Is wel een handige site
Maar hoe hoog is die 155?
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Dat is 155/80-15. Helaas ook slecht verkrijgbaar. Alleen Vredestein heeft volgens mij een redelijk betaalbare band in het programma. Ben bang dat 175/65 niet gaat passen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Hoeveel cc is dit blok?Turbobakk schreef: ↑vr 16 nov, 2018 18:50Dit is meer een toerenblok geworden dan die van de 96. De cilinderkoppen zijn iets gewijzigd tov de 96 koppen, nu met bronzen klepgeleiders en dubbele klepveren, waardoor hogere toerentallen (tot 7500 rpm) mogelijk zijn.
Alex
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
1853 cc, zelfde als in de 96.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
1,7 krukas en 93 mm zuigers 
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Nee, 94 mm. Anders krijg je 1815 cc. (1814,145)
VS= (3,14 / 4) × 94² × 66.8 × 4 = 1853,368
https://www.paruzzi.com/nl/tech/engine-calculator.php
VS= (3,14 / 4) × 94² × 66.8 × 4 = 1853,368
https://www.paruzzi.com/nl/tech/engine-calculator.php
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab Sonett (1973) aangeschaft update
Aha, ik dacht al.
Zelf heb ik gekozen voor 93 mm ivm de resterende wanddikte en beschikbare zuigers.
Zelf heb ik gekozen voor 93 mm ivm de resterende wanddikte en beschikbare zuigers.
