En weer door... hij gaat weer!

1967-1980
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » zo 25 aug, 2024 21:49

Alex B schreef:
zo 25 aug, 2024 21:01
Ik ken dit topic niet uit m'n hoofd, maar als je motor een 1,5 is zonder tuning als een snellere nokkenas en grotere kleppen is de bezetting m.i. aan de ruime kant. Het lijkt mij niet dat je daardoor last van bokken krijgt, maar wel van zwarte bougies. Welke emulsiebuizen zitten er in?
De emulsiebuizen zijn de, voorgeschreven, F6 buisjes.
De stationairsproeiers zijn inderdaad wat aan de ruime kant, voor de rest is het aardig gelijk aan wat er voorgeschreven werd door SAAB zelf
Alex B schreef:
zo 25 aug, 2024 21:01
Wat doet de motor precies als ie bokt? Is het als je met gelijkmatige snelheid rijdt? Komt het bij bepaalde snelheden/toerentallen voor? Gaat het over als je als ie bokt gas bij geeft? Zijn alle electrische contacten en aardpunten schoon? Geen losse schotten in de einddemper?

Alex
Het speelt het alleen als de motor warm is, koud is er niks aan de hand en loopt ie als een trein, tot ie warm is...
Ook stationair (zowel koud als warm) is er niks te merken, als je flink toeren maakt merk je ook geen haperingen dan.
Op kleine boodschappen rondjes merk je dus niks, rijden, parkeren, rijden etc, pas als je langer blijft rijden en de motor goed warm wordt komt het voor.

Komt dus enkel voor bij mij met een warme motor, en in alle versnellingen, dus al vanaf stilstand wegrijden is op een gegeven moment een uitdaging. Het probleem wordt dus ook steeds erger, na enig afkoelen kun je dan weer wat verder komen (lijkt het probleem weg te zijn maar komt snel weer terug), maar snelheid is er ook niet meer mee te halen.
Soms denk ik dat heel geleidelijk gasgeven dan het beste werkt, dan is er nog enigszins mee thuis te komen.
Dus veel gasgeven/gas bijgeven werkt eerder averechts is mijn idee.

Volgens mij is zijn de elektrische punten schoon, alles werkt verder naar behoren, zonder haperingen. Ook de einddemper zit niks, hoorbaar, los in.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » ma 26 aug, 2024 8:17

Condensator van de ontsteking al vervangen?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 26 aug, 2024 20:40

Twee F6en? Doorgaans is het een F6!en een F50. Ik weet even niet uit m'n hoofd welke degene met de meeste gaatjes is. Waar schreef Saab de sproeiers voor? In een van de S&R boeken? Enige model dat ik ken waar een DGV op zat was een 1700S die met een snellere nokkenas, grotere kleppen en een sportuitlaat het tot 90pk schopte.

Controleer voor de zekerheid de klepspeling nog een keer. Toen ik de Sonett net had liep de motor onregelmatig als ie warm werd. Bleken een paar kleppen te weinig speling te hebben, ik denk de uitlaatkleppen. Werd de motor warm dan sloten ze niet meer goed af en begon ie slecht te lopen. Nadat ik ze goed gesteld had ging het beter maar nog niet helemaal lekker. Toen ik de koppen had weggebracht om na te laten kijken bleken de uitlaatkleppen roestig te zijn, waardoor ze ook na het stellen niet goed afsloten. Het probleem was pas over nadat er nieuwe kleppen waren gemonteerd.

Alex

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 26 aug, 2024 21:41

Ik meende het plaatje hier van het forum te hebben gehaald, maar kan het topic zo even niet terug vinden, wel de anderen met de diagrammen die inderdaad ook een F50 als secondaire buis gebruiken.

Maar de waardes zijn hetzelfde als dit tabelletje;
Afbeelding
Uit dit topic viewtopic.php?f=11&t=15997&start=165#p1598679

Ik vraag me wel af of dat uit zou maken aangezien ik de problemen (ook) ervaar bij lage snelheden en dus de 2e trap niet gebruik, maar ik ben ook geen carburateur expert... :roll:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 26 aug, 2024 22:32

Zie ook dit topic.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » za 31 aug, 2024 15:08

Vanochtend de carb er maar eens afgehaald.
Wat me opviel is was de hoeveelheid smurrie die op pakkingen en tussenplaat zat, vind ik toch verwonderlijk.

En een gescheurde/gebroken isolator plaat zal wel niet helpen met deze problemen…
Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » do 14 nov, 2024 16:59

We zijn inmiddels ruim 2 maanden verder, maar er is progressie :lol:
Het probleem lijkt volledig te zijn verholpen door het plaatsen van een (gloed)nieuwe 32/36 carburateur.

De gescheurde isolatorplaat heb ik eerst nog vervangen door een aluminium exemplaar, zonder resultaat. Ook het grondig reinigen van alle sproeiers en gang in de carb hebben ook geen resultaat gehad.
Uiteindelijk de auto maar laten ophalen en in Dalfsen laten onderzoeken. Daar kwam ook niet direct (gelukkig maar) een oorzaak naar boven, mede omdat het probleem zich niet direct zo voordeed zoals bij mij. Uiteindelijk bij het zoveelste ritje begon de auto ook weer te ploffen en te bokken en sloeg ook af.
Uiteindelijke conclusie leek dat als de auto warm werd hij te rijk ging lopen, wat ook de eerder genoemde walm veroorzaakte.

Inmiddels zit er dus een nieuwe Weber op en ben ik er zonder problemen weer mee naar Apeldoorn gereden.
Afbeelding

En ik moet zeggen hij rijdt leuker dan ooit, voor mijn gevoel :O:
(maar ja, dat gevoel is gebaseerd op een hoop stil vallen :roll: )

Alex B
Geregistreerd lid

Re: En weer door... hij gaat weer!

Bericht door Alex B » do 14 nov, 2024 19:12

Gefeliciteerd, enige juiste oplossing.

Alex

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » do 14 nov, 2024 21:49

Zo blijven we leren en hobbyen Redmer....eindresultaat is Top, tijd om te rijden en te genieten.... :O:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 15 nov, 2024 9:32

Mooi dat het gelukt is.
Vraagje, Heeft die nieuwe weber dezelfde sproeier bezetting ?

Ben benieuwd of de bougies er ook anders uit gaan zien.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 15 nov, 2024 21:16

Huidige bezetting tov de vorige;

Afbeelding

Wel iets anders dan de oude setup van begin september

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 01 dec, 2024 12:53

Zondagochtend ritje Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 08 dec, 2024 12:15

En aangezien hij weer lekker gaat, kom de jaarlijkse traditie ook weer doorgang vinden Afbeelding
Afbeelding

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » zo 08 dec, 2024 12:20

Goed bezig!

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 19 jan, 2025 13:01

Met het koudere weer merk ik dat hij na langere stukken op hoge snelheid wat last heeft van een terugval in het toerental als je dan weer gaat stoppen, bijv bij het afrijden van de snelweg tot een stop. Toerental valt dan bij het terugschakelen helemaal terug en de auto slaat af. Tijdens ritjes in de stad eigenlijk geen last van, en ik los het maar op met de choke iets uit te trekken. Ben benieuwd of het bij warmer weer blijft en we toch wat anders moeten afstellen.

En dan nog maar wat plaatjes;
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie