Mijn vader had me al een tijdje gezegd dat als we het echt perfect willen doen we alle metalen onderdelen opnieuw moesten laten verzinken. Hierop heb ik alle onderdelen eerst schoon gemaakt van Verf, vuil en olie (ja dus ook ALLE schroeven en bouten
Zie hieronder hoe ik het heb opgehaald:

Hierna hebben we alles gesorteerd in losse bakjes zodat het met monteren makkelijk te vinden is:

En dan is het zo'n plezier ineens om alles terug te monteren:

Ook het kachelhuis hebben we flink onderhanden genomen. Het eerste plan was om deze blank metaal te maken, maar dit leek toch een klus die niet helemaal het gewenste resultaat opleverde dus is hij nu na goed gronden in een echte zilvergrijs gespoten. Resultaat is eigenlijk net zo mooi en lekker strak ook zo:

Kachelhuis weer in de auto:

Met kacheltje aan werken in de garage, het is zo'n heerlijke afleiding. Zie ook achter het brandstofsysteem inclusief tank zitten weer in de auto:

Brandstoftank er weer in:

De donor auto zou volgens de verkoper een volledig gereviseerde motor hebben (stond nog op krat) dus we plaatsen deze "op goed geluk". Maar zover de visuele inspectie gaat van de verschillende onderdelen lijkt dit wel goed te zitten.

Ik had nog een setje gespoedercoate kleppendeksel covers liggen, dat maakt het dan straks onder de motorkap ook weer een feestje om naar te kijken.

Bij de donor zit een nieuwe 2-traps Solex carburateur, maar we hebben toch gekozen om de "oude" Weber die we ooit in Dalfsen hebben gekocht terug te plaatsen. Wel hebben we ervoor gekozen om deze helemaal te reviseren. Dit hebben we gedaan door hem helemaal uit elkaar te halen en daarna in een Ultrasoon bad te leggen. Na de eerste "wassing" is de carburateur op lage druk gestraald en daarna wederom een half uur ondergedompeld in de Ultrasoon. Hierna hebben we met een nieuwe pakkingen set (E-Bay) de Weber weer helemaal opgebouwd.

Als nieuw

Omdat de Saab soms langer stil staat en het dan soms wat langer duurt voordat de brandstof uit de tank bij de motor is, hebben we ervoor gekozen om een opvoerpomp te monteren. Deze schakelt met contact en slaat af bij voldoende druk. We laten de originele brandstofpomp ook zitten aangezien deze pomp met slechts .2 bar meer bedoeld is als opvoerpomp. We hebben daarnaast de voeding met een impact sensor geschakeld zodat bij een aanrijding de pomp nooit kan blijven pompen. Inmiddels hebben we trouwens ook alle leidingen vervangen (niet op foto) voor E-10 geschikte leiding.

En toen was het tijd om de motor weer in het chassis te hangen, mooi klus en als je het rustig doet ook helemaal niet zo lastig. Al is de bout van de versnellingsbak aan het chassis wel een "geduldig" klusje

En daar ligt ze erin! We zijn nu druk bezig de kabelboom op de juiste manier aan te sluiten en maken daarvoor gebruik van een fotoboek die we hebben gemaakt voordat we de Saab gingen slopen. Ondanks dat dit prima werkt merk je ook wel dat je niet alles kan fotograveren

Volgende stappen zijn het Koelsysteem opbouwen, uitlaat monteren en dan na wat laatste controles een kijken of ze een beetje geluid wil maken
Sterkte allemaal in de komende tijd met Corona, maar bedenk ook, van aan een Saab sleutelen kun je het niet krijgen