Saab 96 van Renkhuis

1967-1980
Renkhuis
Donateur
Donateur

Re: Saab 96 van Renkhuis Schuurvondst

Bericht door Renkhuis » di 17 okt, 2017 1:42

Afbeelding

Nee hoor onzin het is mijn eigen 96 die ik ruim drie jaar geleden heb weg gezet met een lekke koppakking door tijdgebrek heeft hij al die tijd in de garage gestaan.

eerst maar eens lekker gewassen en gepoetst en meteen weer besmet met het virus wat is het toch een geweldig karretje

Afbeelding

Wat is mijn plan

*Alle koelwaterslangen vervangen er was er eentje gesprongen en het zijn nog de oude slangen.
*De koppakkingen vervangen

Afbeelding
*En iets wat ik nog niet zeker weet maar ik heb toen de koelvin vervangen voor een elektrische dit heeft nooit echt lekker gewerkt en ik vermoed ook de oorzaak van de lekke koppakking.
Ik wil dus eigenlijk het deksel vervangen voor een met een koelvin lager en gewoon weer op de originele manier koelen.

Afbeelding Afbeelding

zo zien de koppen er nu uit wat is nu wijsheid de koppen laten vlakken of is dit niet nodig.

Ik hou me aanbevolen voor tips wat betreft het vervangen van de koppakkingen.

Ik zal proberen om alles vast te leggen zodat iedereen die het interessant vind mee kan kijken.

Datwashemweertotdevolgendekeer

Rob

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Saab 96 van Renkhuis

Bericht door turbopilot » di 17 okt, 2017 7:23

Ik zou ze laten vlakken, die cilinderkop recht heeft een roestrand daar waar de koppakking afdicht.
Dus;
A ze zien er niet schoon uit.
B als de motor heet is geweest zijn ze misschien wel iets krom.
C je bent goed bezig, dus ik zou het risico niet nemen door het niet te doen.

En zou de koppen ook iets bewerken, zeker de uitlaatkant, krijg je een heel andere auto terug

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » di 17 okt, 2017 12:18

Bedankt voor je reactie ik was het eigenlijk al van plan om ze te vlakken maar een bevestiging vind ik altijd prettig en de uitlaat Kant heb ik de vorige keer al groter gemaakt dit in voorbereiding voor een Simons uitlaat.

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » wo 18 okt, 2017 0:42

Hallo

Nu heb ik hier ergens gelezen dat je ook van je cilinderkoppen een klein stukje af kan laten halen zodat je compressie hoger wordt.

Is dat zo en wat is het voordeel hier van.

Groet Rob

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 18 okt, 2017 1:53

Niet helemaal mijn terrein maar voor zover ik het uit diverse bronnen begrepen heb:
Als je de koppen kleiner maakt, krijg je een kleinere ruimte voor dezelfde verbranding en dus grotere kracht op de zuigers. Dit betekent echter ook een grotere belasting op o.a. de nokkenassen, dus lijkt me wel iets om je goed in te verdiepen voor je hiermee gaat experimenteren.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 18 okt, 2017 7:56

Ja, er kan een stuk af, afhankelijk wat je met de ciliderkamer gaat doen wel 1 mm
Persoonlijk als je dat ongewijzigd laat en je rijdt met een 1500 CV max een halve mm
En omdat het een V4 is ook goed kijken dat inlaatspruitstuk goed past.

Wat Albert zegt klopt wel, maar die aangevreten Roest rand zou ik eraf frezen

Beetje meer. Compressie , ander uitlaat goeie ontsteking en carburateur en je kent hem niet meer terug

Funk, bij mijn sonett heb ik er 1 mm af (volgens Saab rallyboek) in combinatie met hoge kamzuigers, tank dan ook bp98

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 18 okt, 2017 11:00

Weer wat geleerd :D
Met goeie ontsteking bedoel je Petronix o.i.d.?

Ik denk dat je de roest ook eerst zou kunnen verwijderen met Rustyco gel en dan kijken hoe diep het heeft ingevreten en wat/of er gefreesd moet worden.

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » wo 18 okt, 2017 13:25

Ha fijn weer

Feedback van liefhebbers met verstand van zaken ik zal in de toekomst nog wel meer vragen hebben :shock: ik ben geen monteur slechts een handige knutselaar. :D

Rob

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 18 okt, 2017 17:01

Nee, jij behoort bij de groep handige monteur met knutselervaring :D

Nee geen petronic, ik heb er een echte electronische ontsteking op van bosch ( als van de latere 99 modellen)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 20 okt, 2017 17:05

Pertronix of een kloon daarvan in combinatie met een sterkere bobine gaat prima. Als ik niet op Megajolt was overgegaan zou ik nog steeds Pertronix gebruiken. Vooral de koude start wordt een stuk beter; wel een goed functionerende carburateur gewenst natuurlijk.

Alex

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » di 24 okt, 2017 23:44

Afbeelding

Zo de bestelling binnen en nu beginnen

Nog even een adres in de buurt vinden waar de koppen gevlakt kunnen worden.

Rob

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 24 okt, 2017 23:56

Even zoeken op motorenrevisie bedrijf + een plaatsnaam

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » do 26 okt, 2017 0:40

Afbeelding

Vandaag nieuw koelvin lager waterpomp en balans as ring in het distributie deksel geplaatst en alles gemonteerd.

Ook alvast wat nieuwe koelwater slangen gemonteerd het viel me op dat de oude slangen erg zacht waren geworden.

Adres gevonden voor het vlakken van de koppen 60 euries per kop.

Rob

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » wo 01 nov, 2017 13:11

Hallo techneuten

Ik kom er achter dat er wel wat smurrie in het koelsysteem van het motor blok zit ik dacht zelf om alles in elkaar te zetten en daarna het koelsysteem met water goed door te spoelen.

De radiator heb ik al een nacht in de schoonmaak azijn gehad maar hier kwam weinig tot niks uit.

Is het slim om ook het hele koelsysteem dus met alles er aan nog een nacht in de azijn te laten weken en dan heel goed door te spoelen.

Morgen kan ik trouwens de cilinderkoppen weer ophalen kan ik van het weekend alles weer opbouwen.

Groet Rob

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » wo 01 nov, 2017 21:37

Beste Techneuten

Afbeelding

Kan iemand bevestigen of deze koppakkingen goed om liggen.

Groet Rob

Plaats reactie