Olafs witte Saab 95 1972

1967-1980
bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Red een saab 95 1972 wit

Bericht door bert knip » zo 20 dec, 2020 12:45

Bert heet van Beek

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 21 dec, 2020 0:21

ja Bert Knip zit in Alkmaar toch?

Foto's volgen nog.

Vanmiddag uren staan poetsen op de motorkap. De lak is verweerd en erg vuil. Hardnekking vuil ook. Normaal krijg je met Autoglym het vuil er snel af, maar ik denk dat de lak in geen jaren goed verzorgd is geweest. Of het vuil vuil hecht extra goed op verweerde lak of zo.

Rond de voorruit is het overgespoten na reparatie, daar ging het er normaal eraf.

Het was er in ieder geval lekker weer voor. 8)

Was er 1972 één kleur wit leverbaar? of wit en ivoor? De kleurcode is niet meer af te lezen, het plaatje is gecorrodeerd.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 29 dec, 2020 1:06

Even een update:
Tussen de buien door ben ik al aan het poetsen. Vandaag kwam met de post een verse lading polijstpasta en dat gaat een stuk soepeler dan het laatste restje wat nog in de oude bus zat. 8)
Het ging zo lekker dat ik ben doorgegaan tot het donker, foto's volgen nog...
De motorkap had ik de vorige keer al gedaan dat ging stroef, wat misschien ook aan de oude polish lag. In afwachting van de post had ik van de week al het glas van het ingeslagen ruitje weggehaald, er lag verbazingwekkend veel glas in de auto voor zo'n klein ruitje!
Vandaag het dak, de hele linkerkant en het rechtervoorscherm gepoetst, op de hand. Er zijn de plekken die je op de instagram foto's kan zien, maar de schermen rondom zijn gaaf en zeker niet verloren -behalve dan rechtsvoor waar iemand een deuk in heeft gereden. Hopelijk kan dat uitgedeukt worden. Die schermen en ook de deuren zijn al eens gespoten denk ik, het vuil liet daar in ieder geval goed los.
Rond de voorruit zit al nieuwe lak en de verkoper vertelde dat de sponning ook al eens gelast is. Helaas niet mooi uitgespoten naar het dak.....

Op de bovenkant van de deuren zitten de bekende plekken, maar het is nog bij te werken schat ik in. Onderkant deur alleen bestuurdersdeur slecht. Dorpels en voetenruimte bestuurder& bijrijder verdacht, maar dat ga ik eens met een expert bekijken, er is nog 1,5 jaar apk, dus tijd zat voor laswerk. Gezien de toestand van de auto verwacht ik geen grote rotterij, onder de motorkap en in de tank en voetenbank ziet het er nog netjes uit, ook rond de achterklep valt het heel erg mee, ook de kaasschaaf! wel wat bubbeltjes onder de lak, maar geen grote plekken en niks door.

Het blok loopt als een zonnetje, de koppeling zit heel diep en doet het inderdaad af en toe niet soepel, en hij schakelt en stuurt goed.

Het rijden is eng. De remmen doen het slecht. Het is veilig om naar mijn garagebox 500m verderop te rijden en een rondje door de wijk, maar niet meer dan dat. Af en toe hoor je een hele harde knoep bij het remmen en bij een langer stukje is dan de linker velg goed warm, daar loopt wat aan. Trekt ook naar links dan. Ik heb het idee dat het loskomt als je even achteruitrijdt en dan remt.

Het plan is om de auto bij Jota neer te zetten in het nieuwe jaar om de remmen 100% te krijgen en de ruitenwisser aan de praat. De motor doet niks en een asje zit erg los op het plaatwerk.

Er Is maar een ding dat het écht moet doen bij een oude auto, en dat is de remmerij, voor de rest is er de Anwb... :D

Als de remmen gefixt zijn, gewoon lekker de auto rijden met roestplekken en al, en dat een voor een op m'n gemak gaan aanpakken. Ik heb er zin in.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 29 dec, 2020 9:43

Goed bezig Olaf. Ik zie uit naar de foto's. Remmerij heb ik bij de 96 en 95 vervangen. Niet dat dit nodig was maar is idd een van de belangrijkste items die goed moeten werken. En sleutelen aan een 95 of 96 is gewoon leuk. Succes met je project verder....

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 30 dec, 2020 0:58

Goed gewassen en de motorkap gepoetst

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 30 dec, 2020 1:01

Is dit uit te deuken?
Afbeelding

Het scherm is verder hard en zit er mooi op.

Verdere poetsfoto's volgen nog. die moet ik nog maken..

Ik heb in de eerder berichten ook wat foto's bij geplaatst 8)

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » wo 30 dec, 2020 9:55

Mooi gedaan Olaf, Dank voor de foto's, leuk om te zien hoe de 95 is opgeknapt van een poetsbeurt.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 30 dec, 2020 18:55

op schreef:
ma 21 dec, 2020 0:21
Was er 1972 één kleur wit leverbaar?
Tot en met '74 had je maar één kleur wit: Polar white (W1).

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 31 dec, 2020 0:51

Afbeelding

Op het plaatje is het echt niet meer te zien.
Ik zou denken dat er de resten van een 7 en een deel van een B te zien zijn. Misschien een variant wit, roomwit of ivoorwit van een speciale serie? De Jubileum had als kleurcode 137b en die is anders dan de 137.

polar white is gewoon knalwit toch?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 31 dec, 2020 1:02

Polar white is roomwit. Jouw plaatjes zijn geschroefd, ze zouden dus ook van een andere auto kunnen komen...

Witte varianten:
W1: tot en met '74
W2 (orchidee wit): vanaf '75
152 b (marble white): vanaf '79

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » do 31 dec, 2020 19:55

Je kunt de kleur laten meten

Woodybouwt
Donateur
Donateur

Bericht door Woodybouwt » zo 03 jan, 2021 13:01

Na al dat gepoets ziet de 95 er best goed uit. Top dat de auto op de weg blijft in NL. Er zijn er nog maar weinig van over. Blijf posten, dan blijf ik volgen :-) Succes met dit mooie project.

Groet Ocin

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » zo 03 jan, 2021 13:35

Hoi Ocin, jouw 95 staat vrij hoog op de wielen achter lijkt mij.
Heb je andere veren of anderszins de boel verhoogd?
Vrgr Bert

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 03 jan, 2021 21:10

Ronnes schreef:
do 31 dec, 2020 1:02
. . Jouw plaatjes zijn geschroefd...
Ja, zouden met popnagels vast moeten zitten. Komt het chassisnr wel overeen met het nummer onder de achterbank?
De auto kan op kenteken wel van 1972 zijn, maar volgens het nr is het een modeljaar 1973.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jan, 2021 22:05

Laag serienummer dus kan heel goed in 72 gebouwd (en op naam gesteld) zijn. Maar ik zou inderdaad ook even de andere plek controleren. Niet dat je daar nu veel aan hebt behalve enige wetenschap. :lol:

Op de foto's ziet het er meer orchideewit uit trouwens. :?

Plaats reactie