Nogmaals Weber

1967-1980
Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 jun, 2007 13:08

Wat zijn precies de voordelen van de Weber?
En dan ben ik met name benieuwd naar de vermogenswinst. Weet iemand dit toevallig?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 23 jun, 2007 0:16

Voordelen zijn 1: dat ze met grote regelmaat op Ebay worden aangeboden (Duitsland, UK en USA) en voor vaak niet al te veel geld van eigenaar wisselen. Toevallig zag ik deze week twee zeer knap uitziende exemplaren op Ebay USA staan; ze gingen voor iets van 39 en 65 dollar van de hand; 2: dat revisiesetjes zonder problemen te koop zijn, ook in Nederland bij BCCP voor niet al te veel geld; 3: het een kwestie is van los verkrijgbare sproeiers waarmee je iedere 32/36 DGV kunt afstemmen op de benzinebehoefte van een V4, of het nou een 1500 of 1700 motor is al dan niet met snellere nokkenas; 4: dat iedereen die een beetje handig is zo'n carburateur uit elkaar kan halen, schoonmaken, van een revisiesetje voorzien en weer in elkaar kan zetten; 5: dat er een heleboel informatie over te vinden is.

Vermogenstoename in pk weet ik niet zo; dat hangt ook af van de andere randvoorwaarden om de motor heen. Met een standaard uitlaat zal je denk ik weinig verschil merken, maar als je ook aan de uitlaatkant de ademhaling makkelijker maakt moet je het nodige kunnen winnen. Hallo Ron Bebelaar, heb jij jouw voormalige 96 met 1700 motor niet eens op de rollenbank gehad? 1700 motoren worden op Ebay Duitsland altijd aangemerkt met 73 of 75pk, dus houd dat maar als uitgangspunt aan, hopelijk kan Ron dan vertellen hoeveel pk zijn motor had (die ook was voorzien van Simons uitlaat en Pertronix ontsteking met blauwe Bosch bobine).

Alex

Thom
Donateur
Donateur

weber

Bericht door Thom » za 23 jun, 2007 0:19

mijn Sonett heeft een Weber carburateur. Ik heb er nooit een andere op gehad, kan dus geen verschil aangeven maar heb in de 10 jaar dat ik de Sonett heb nooit een probleem gehad. Loopt er uitstekend op.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 23 jun, 2007 1:24

Alex B schreef:het een kwestie is van los verkrijgbare sproeiers waarmee je iedere 32/36 DGV kunt afstemmen op de benzinebehoefte van een V4
Sproeierbezettingen zijn al eerder in dit topic aangegeven.
Vermogenstoename in pk weet ik niet zo; dat hangt ook af van de andere randvoorwaarden om de motor heen.
Ja, met alleen een Weber carburateur zal vermogenstoename niet de moeite zijn, je moet het totaalpakket bekijken.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » ma 25 jun, 2007 14:59

Hoe ziet het totaalpakket er uit als je er klein een aantal pk's bij zou willen hebben? Gewoon om er iets meer pit uit te krijgen.

- Stel je neemt een Weber carburateur en voegt daar een simons uitlaat aan toe? Is deze combinatie al merkbaar? Welke opties zijn er nog meer zonder aan betrouwbaarheid in te moeten leveren en geen complete dure motor operaties uit te voeren?

Jeroen

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 25 jun, 2007 23:02

Ja, dat is te merken. Als derde onderdeel kan je de ontsteking aanpakken en door een electronische vervangen. Als je zin hebt om zelf aan de slag te gaan kan je de vinding van Bertus gaan namaken, anders kan je voor meer geld maar met veel minder moeite een Pertronix met krachtiger bobine installeren. De volgorde om dingen te installeren is m.i. sportuitlaat, ontsteking en als laatste een Weber. Een sportuitlaat verbetert de uitademing voelbaar, accelereren gaat soepeler en bij gas loslaten bij hogere toeren remt de motor met veel minder terugslag af. Een goede vonk verbetert de verbranding, waardoor je bij koude start en bij hogere toeren sneller een goede verbranding hebt. Als laatste kan je dan een Weber toevoegen. De motor is dan klaar om het benzinemengsel in meer kracht om te zetten.

Wat het belang van een uitlaat betreft, toen ik mijn Sonett kocht had die al een Weber 32/36 DGV, maar als uitlaat zat er een stukje Amerikaanse huisvlijt onder waarbij de uitlaatgassen van beide motorkanten samen kwamen in een enkel pijpje dat geen al te grote diameter had; ongeveer gelijk aan een standaard 96-uitlaat. Bij volgas in z'n 4 kwam de motor niet verder dan 5000 tpm. Nadat ik dit pijpje vervangen had door een dubbele Highgate (op dat moment waren er geen complete Sonettuitlaten beschikbaar) had ik er opeens 500 toeren bij; waarschijnlijk nog wel meer, maar dat moet ik nog gaan uitproberen op een stille zondagmorgen :twisted: . Er komt niet alleen meer vermogen vrij, ook het benzineverbruik kan verbeteren. Als ik de Sonett (bij mooi weer)gebruik voor woon-werkverkeer en verder geen lange tochten maak kom ik uit op een verbruik van rond de 1 op 11,5.

Alex

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » di 26 jun, 2007 1:05

hoi

en de nieuwe bougies van bosch innovation met 4 electroden die geven ook extra pk`s , echt voelbaar over het hele toerengebied

mvg bert

Ron Bebelaar
Geregistreerd lid

Bericht door Ron Bebelaar » di 26 jun, 2007 13:29

Sorry, na de verkoop van mijn 96 eerder dit jaar ben ik een tijdje afwezig geweest op dit forum onderdeel.
Tijdens een rollenbank test op een oldtimer gebeuren in de provincie was het resultaat van mijn 1700cc V4 met Weber DGV 32/36 + Petronix ontsteking incl. blauwe Bosch coil en Simons sportuitlaat ruim 80 pk.
Zoals door Alex al aangegeven was de door BCCP aanbevolen sproeirbezetting een duidelijke verbetering.

mvg
Ron

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 26 jun, 2007 19:21

Ik heb een aantal weken geleden een 32/36 DGEV geinstalleerd (gekocht op EBAY). Ondanks de standaard uitlaat is er wel verbetering merkbaar. De motor is soepeler, merkbaar feller en loopt regelmatiger (koude loopeigenschap moet nog verbeterd worden ivm afstellen elektrischechoke :?: ). Wel is de ontsteking voorzien van een Pertronix-ontsteking.

Ik vind dit zeker een verbetering welke ik kan aanraden.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » do 02 aug, 2007 21:58

Ik ben nu bezig met het reviseren en plaatsen van een 32/36 DGAV Weber carburateur. Ik loop echter tegen de volgende vragen aan:

- de carburateur heeft openingen van 32 en 36mm. Het vacuumtussenstuk niet. Dien je deze openingen te vergroten? Zo ja; wat doe je dan met het ovale inlaatspruitstuk?

- Bij de huidige carburateur heb ik 3 vacuumslangetjes lopen. Eentje gaat richting de verdelerunit en de andere twee gingen naar de Solex carburateur. Bij de Weber is slechts 1 aansluitpunt. Wat doe ik met het andere slangetje?

Jeroen

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 02 aug, 2007 22:35

Jengels schreef:- de carburateur heeft openingen van 32 en 36mm. Het vacuumtussenstuk niet. Dien je deze openingen te vergroten?
Ik heb de het middendeel uit het tussenstuk gezaagd en de opening van de secundaire kant (links) wat groter uitgevijld, ook zodat de gasklep niet vast zou lopen bij openen, e.e.a. zoals aangegeven in de SSR catalogus (item 4, tussenflens);
Afbeelding.
wat doe je dan met het ovale inlaatspruitstuk?
Daarvan heb ik de ovale opening ook wat verder uitgeslepen.
... 3 vacuumslangetjes ... Bij de Weber is slechts 1 aansluitpunt. Wat doe ik met het andere slangetje?
Mijn Weber 32/36 DGAV heeft net als de Solex twee vacuumaansluitingen, die heb ik op dezelfde manier aangesloten.
Als je echt maar één vacuum aansluiting op je carb hebt, dan sluit je die rechtstreeks aan op de vacuumvervroeging van de verdeler, dus zonder de PVS klep.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » vr 03 aug, 2007 11:58

Ik heb tussen het vacuumtussenstuk en de carburateur de isolatiepakking (ca. 4-5 mm dik) geplaatst. Hierdoor lopen de gaskleppen niet aan. Verder niets aangepast.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 03 aug, 2007 22:49

Op die manier lopen de gaskleppen niet meer aan, maar je hebt wel een knelpunt(je) in de luchtstroom; lijkt me zonde en bovendien is het gat met een slijpsteen op je boor en 10 minuten (als het dat al is)blackendeckeren uitgefreesd.

Alex

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 06 aug, 2007 20:14

Op die manier lopen de gaskleppen niet meer aan, maar je hebt wel een knelpunt(je) in de luchtstroom; lijkt me zonde
Ik had begrepen dat de weber zonder aanpassingen kon worden gemonteerd. Aldus gedaan en verder niet nagedacht. :oops: Aldoende leert een leek :P .
Overigens ben ik in dit geval ookal zeer positief over de weber in vergelijking met de solex. Wat een vooruitgang :lol:

Kan ik weer een iets aan mijn lijstje te doen toevoegen :? . Ik hoop elke keer dat deze korter wordt ipv langer.
En dan wil mijn gezin ook nog aandacht :twisted: .

ioanum
Geregistreerd lid

Conversie

Bericht door ioanum » vr 10 aug, 2007 10:07

Ik lees met veel interesse de Weber-conversie alleen volgens mij doet iedereen het net weer op een iets andere manier.
Kan iemand met technisch inzicht en ervaring geen "standaard" conversie op dit forum kan plaatsen. Geen verwijzing naar BCCP maar stap voor stap wat je nodig hebt bij welke (originele) carburateur.

Dus van:

FoMoCo type XXXX
Heb je nodig:

Ander spruitstuk XXXX
Carburateur YYYY
Luchtfilter ZZZZ
en eventueel andere aanpassingen.

Ik en wellicht anderen (die niet zo snel allerlei sproeiers/pakkingsets/vijlen/zagen e.d. willen proberen maar het liefst met standaard (nieuw) materiaal werken) zullen diegene zeer dankbaar zijn.

Alvast bedankt voor jullie reaktie!

Ioanum

Plaats reactie