Koppeling

1967-1980
Plaats reactie
harrie55
Geregistreerd lid

Koppeling

Bericht door harrie55 » vr 13 jan, 2006 19:48

Hoi,ik ben op zoek naar een goede koppelingshandle.Saab 96
Die van mijn Saab is namelijk aan de bovenzijde waar het druklager wordt geplaatst versleten de speling is te groot waardoor de drukgroep scheef wordt gedrukt en de koppeling niet goed pakt (trilt).

Als je een goede hebt laat het mij dan weten.

groetjes Harrie Heuts

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 15 jan, 2006 10:40

Ik neem aan dat je het mechanisme bedoelt tussen de werkcylinder en het druklager. Als deze arm zelf versleten is zou je hem kunnen oplassen en weer mooi rond slijpen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de holte in het bakhuis te groot is geworden.Tja, en dan??

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Koppeling

Bericht door 72sonett-III » ma 16 jan, 2006 22:38

harrie55 schreef:..koppelingshandle... aan de bovenzijde waar het druklager wordt geplaatst versleten
Het gat is naar achteren ovaal uitgesleten? Ik heb de hele arm er uit gehaald (torsieveer aan de zijkant losmaken, spanstiftje uit de as tikken, as er uit trekken, vork uitnemen) en de achterkant van het gat dichtgelast + weer netjes afgewerkt met een ronde vijl. Het zou misschien ook wel kunnen zonder de arm los te maken, maar dan kun je niet makkelijk vijlen.
Afbeelding

Dat schudden bij wegrijden komt wel vaker voor, kan ook komen doordat de demperveren in de koppelingsplaat versleten/gebroken zijn, of dat er olie op de koppelingsplaat is gekomen.

harrie55
Geregistreerd lid

Bericht door harrie55 » wo 18 jan, 2006 19:28

de koppelingsplaat,drukgroep en druklager zijn pas 2000Km oud (3maanden).Het gat in de gaffel is inderdaad ovaal uitgesleten,ik ga dit dichtlassen en weer in een lijn met het andere gat boren met een freeze machine.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

groetjes Harrie.

Plaats reactie