saab 96 massa probleem?

1967-1980
Plaats reactie
thomkins
Geregistreerd lid

saab 96 massa probleem?

Bericht door thomkins » za 03 dec, 2005 18:35

Massa probleem? Haalde vandaag de trouwe 96 uit de stalling,die zonder aarzelen meteen starte,prima dus.Wat wel vreemd was dat het oplaadlampje begon te branden,ik dacht bij wat toeren gaat dit vanzelf wel uit,nee dus.Bij starten begint het lampje soms wel soms niet te branden,als ik de auto in zijn achteruit zet gaat het lampje feller branden.Zelf dacht ik aan een massa probleem,heeft een uwer de oplossing?Dank. :idea:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: saab 96 massa probleem?

Bericht door 72sonett-III » za 03 dec, 2005 23:28

thomkins schreef:... het oplaadlampje begon te branden,
Versleten koolborstels in de dynamo? Nieuwe halen bij Bosch dealer;

Afbeelding
als ik de auto in zijn achteruit zet gaat het lampje feller branden
Want dan gaan de achteruitrijlampen aan en de accu wordt nog minder bijgeladen. Wat gebeurt er als je alle verlichting en de achterruitverwarmimg er bij aan doet?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 04 dec, 2005 9:59

Kan ook een vastzittende koolborstel of een geoxideerde/vervuilde sleepring zijn.
Verwijder de spanningsregelaar om dit te controleren..
Ook kapotte velddioden van de dynamo zijn mogelijk. :(
Controleer zo mogelijk alle massaverbindingen, mn in de motorruimte.
Meten is weten!
Cornell

thomkins
Geregistreerd lid

Bericht door thomkins » ma 05 dec, 2005 18:40

de meedenkers hartelijk dank,geweldig dat dit forum bestaat.Het laad stoomlampjes probleem is opgelost,het bleek uiteindelijk te liggen aaneen zekering die wat geoxideerd bleek te zijn :lol:

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » wo 07 dec, 2005 1:32

waar zitten die massaverbindingen eigenlijk? Heb wel een boek van Haynes, maar weet niet waar ik eigenlijk moet zoeken :roll:
(mijn richtingaanwijzers doen nog steeds niet echt knipperen)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 07 dec, 2005 3:36

Basman schreef:waar zitten die massaverbindingen eigenlijk?
Er zit een dikke (blanke) massakabel tussen de accu en het motorblok (op een cilinderkopbout van cilinder #2, deze kabel zit ook vast aan de carroserie, op de dwarsbuis bij de accu. Hierop zit ook de massaverbinding van de koplampen, groot/dimlicht relais, ruiten+koplampwisser (2 zwarte draden).
De massaverbinding van de verlichting in de achterspatborden (achterlicht, richtingaanwijzers, remlichten e.d) loopt via de spatborden en de bouten waarmee ze aan de body vast zitten. Dat wordt op den duur vaak een slechte verbinding, dan gaan b.v. de remlichten meeknipperen met de richtingaanwijzer.

Plaats reactie