Toeval of niet, maar sinds de TT/V4-meeting in Dalfsen liep mijn 95 ook niet meer zo mooi. Stotteren op de snelweg, snel en steeds sneller afslaan bij stationair, niet mooi meer draaien... 3 jaar geleden is er veel vervangen, waaronder de tank door een gloednieuw aluminium exemplaar en (tot op heden probleemloze) elektronische ontsteking. Dus toch wel de nodige hoofdbrekens over wat er aan de hand kon zijn.
Inmiddels is de carburateur (fomoco met handchoke) maar weer eens goed gereinigd en is de timing weer 'goed' gezet. En toch strande ik gisteren alsnog, gelukkig vlakbij in Schiedam. Moest remmen voor een rotonde, motor sloeg af en wilde daarna met geen mogelijkheid meer starten. Nader onderzoek leverde op dat de contactpunten bij de bobine verroest waren. Na die op op te schuren sloeg de motor wel weer aan. De bobine ga ik op korte termijn ook nog vervangen, want die blijkt toch niet meer zo fris.
Kortom, 3 tips van mij om mee te beginnen:
- contactpunten bobine opschuren voor beter contact (en evt bobine vervangen)
- timing 'goed' zetten
- vuile carburateur schoonmaken
slecht stationair lopen 95
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Re: slecht stationair lopen 95
Heen en terug naar Dalfsen was top.
Het Saabje reed heerlijk en supersoepel.
Pas de dag erna begon het gestotter.
Na het vervangen van (wat ik al vermeldde) bougies, kabels, e.d.
rijdt hij goed, alleen stationair gaat niet lekker.
Eerdaags mag ik met de Saab naar dokter Francofiel voor wat aanschouwelijk onderwijs.
Ik kijk ernaar uit.
Wordt vervolgt.
Groet, Willem
Het Saabje reed heerlijk en supersoepel.
Pas de dag erna begon het gestotter.
Na het vervangen van (wat ik al vermeldde) bougies, kabels, e.d.
rijdt hij goed, alleen stationair gaat niet lekker.
Eerdaags mag ik met de Saab naar dokter Francofiel voor wat aanschouwelijk onderwijs.
Ik kijk ernaar uit.
Wordt vervolgt.
Groet, Willem
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Valse lucht met een busje remmenreiniger opsporen is het goedkoopste begin om oorzaak te vinden
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Daarna doen old crab zuinige 5 euro rijders een stuk karton over de carburateur schuiven. Als dat karton bijna helemaal dicht is en motorke loopt langzamer, teveel/ te hoge afstelling peut. Harder lopen te weinig brandstof.
Zonder orginele luchtfilter lopen ze te arm op toeren. Boven de 2500 rpm zorgt de versmalling in het filter voor extra aanzuiging die je kwijt bent met elkaar ander filter. Buiten dat staat je ontsteking ram verkeerd net elk ander smorend filter en kan je de klepjes blijven stellen tot je een ons weegt
Zonder orginele luchtfilter lopen ze te arm op toeren. Boven de 2500 rpm zorgt de versmalling in het filter voor extra aanzuiging die je kwijt bent met elkaar ander filter. Buiten dat staat je ontsteking ram verkeerd net elk ander smorend filter en kan je de klepjes blijven stellen tot je een ons weegt
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Vorig weekend met het Saabje naar Yuri (Francofiel) geweest.
Reden was het slecht stationair lopen van de Saab maar zoals dat gaat onder autoliefhebbers; er is genoeg om over te babbelen.
Van Saab naar Citroën en weer terug. (met je oude mehari de schiopholtunnel induiken en dan maar hopen dat je ooit weer boven komt).
Dat soort verhalen. Heel gezellig maar ook nuttig want;
Aanschouwelijk onderwijs is het beste onderwijs en op die wijze heeft Yuri de contactpunten vervangen en een nieuwe condensator gemonteerd.
Alles minutieus afgesteld tot de meester tevreden was.
En dan een rondje rijden als test. Na 30 meter weer terug, "nee, is nog niet naar m'n zin".
Motorkap weer open en toch nog wat rijker gesteld en weer proberen.
En nu was het goed.
De Saab snort heerlijk, rijdt ook heerlijk, gaan we niks meer aan doen.
Voor nu gewoon lekker rijden met dat ding.
Super bedankt Yuri, ik ben er superblij mee.
Groet, Willem
Reden was het slecht stationair lopen van de Saab maar zoals dat gaat onder autoliefhebbers; er is genoeg om over te babbelen.
Van Saab naar Citroën en weer terug. (met je oude mehari de schiopholtunnel induiken en dan maar hopen dat je ooit weer boven komt).
Dat soort verhalen. Heel gezellig maar ook nuttig want;
Aanschouwelijk onderwijs is het beste onderwijs en op die wijze heeft Yuri de contactpunten vervangen en een nieuwe condensator gemonteerd.
Alles minutieus afgesteld tot de meester tevreden was.
En dan een rondje rijden als test. Na 30 meter weer terug, "nee, is nog niet naar m'n zin".
Motorkap weer open en toch nog wat rijker gesteld en weer proberen.
En nu was het goed.
De Saab snort heerlijk, rijdt ook heerlijk, gaan we niks meer aan doen.
Voor nu gewoon lekker rijden met dat ding.
Super bedankt Yuri, ik ben er superblij mee.
Groet, Willem
-
francofiel
- Donateur

Het plezier was geheel aan mij Willem. En, zo’n 95 is een leuke auto die in dit geval ook nog eens lekker rijdt. Zonder jankende bak is dat een heel andere ervaring dan m’n eigen 96