'Klemplaatjes' remblokken lopen aan op remschijf

1967-1980
Plaats reactie
MOD-97
Geregistreerd lid

'Klemplaatjes' remblokken lopen aan op remschijf

Bericht door MOD-97 » di 16 sep, 2025 0:33

Hallo allemaal,
Onlangs heb ik de voorremmen van mijn Saab 96 uit 1972 vervangen. Ik heb een volledige revisie uitgevoerd, waarbij ik schijven, remklauwen, remblokken en remleidingen heb vervangen (inclusief nieuwe remvloeistof). Tijdens de eerste proefrit bleek echter dat de nieuwe 'klemplaten' van de remblokken tegen de bovenkant van de remschijven schuren. De remmen werken goed, maar de klemplaten die tegen de remschijven schuren, klopt duidelijk niet. Ik heb gekeken of de klemplaten in een iets andere positie gemonteerd konden worden, maar dat bleek niet het geval.
Weet iemand hier wellicht waarom de klemplaten tegen de nieuwe schijven schuren? Is dit een veelvoorkomend probleem na een revisie van de voorremmen? En hoe kan ik dit oplossen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Hieronder nog 2 links ter verduidelijking:

https://www.classicsaabparts.nl/a-13448 ... escription

https://www.skandix.de/en/documents/ins ... IIvJLuwArW

jota
Geregistreerd lid

Re: 'Klemplaatjes' remblokken lopen aan op remschijf

Bericht door jota » di 16 sep, 2025 7:12

Heb je imitatie remklauwen gemonteerd, of de originele gereviseerd? Bij montage imitatie remklauwen heb ik ditzelfde probleem gehad.

MOD-97
Geregistreerd lid

Bericht door MOD-97 » wo 17 sep, 2025 0:18

Dank voor de reactie!
Ik heb imitatie remklauwen gebruikt van Classic Saab Parts. Behalve de plaatjes lijkt alles goed te passen, maar er is duidelijk iets anders t.o.v. de originelen.
Zijn hier vaker problemen mee? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten met imitatie remklauwen?

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » wo 17 sep, 2025 8:18

Ik gebruik ze niet meer. Had ook problemen met pasvorm klauw op schijf en remzuiger die vastliep. Hoorde laatst dat dit verbeterd zou zijn. Momenteel reviseer ik zelf het oude originele spul en heb geen problemen meer.

MOD-97
Geregistreerd lid

Bericht door MOD-97 » wo 17 sep, 2025 23:59

Dat is goed om te weten. De oude remklauwen heb ik gelukkig nog liggen en ik heb zojuist een revisieset besteld.
Qua montage ging het best makkelijk met de nieuwe remklauwen, maar ik zal nog letten op eventueel aanlopende remzuigers. Uit dit zich door remklauwen die heel heet worden en afnemende remkracht?

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » do 18 sep, 2025 8:01

Inderdaad heet worden doordat de zuigers in mijn geval niet goed terug gingen. Bij mijn imitatiesetje was er ook niets uitwisselbaar met de originele spulletjes. Vandaar al het originele spul gereviseerd. Zowel klauw als cilinder/zuiger

Plaats reactie