Weet iemand waar Sonett V4 1599 gebleven is

1967-1980
Plaats reactie
Ex-1599
Geregistreerd lid

Weet iemand waar Sonett V4 1599 gebleven is

Bericht door Ex-1599 » di 03 jul, 2018 19:47

Hoi,

Ongeveer 20 jaar geleden verkocht ik mijn Saab Sonett V4. Het was een heel mooie blauwe. Ik was met die Sonett het onderwerp van een artikel in Autogids (Belgisch automagazine). Als je op motorbase gaat dan zie je een foto van dat artikel "BVR-451" was mijn nummerplaat: http://motorbase.com/vehicle/profile/sa ... 1171658758

Ik heb nog altijd spijt van de dag dat ik hem verkocht heb omdat ik verliefd was op een andere wagen... maar die draaide eigenlijk op niks uit.
Ik vraag me soms af waar mijn Sonett V4 met chassisnummer 97001599 op dit moment zou zijn.
Niet dat ik hem direct wil terugkopen, maar het zou me al geruststellen te weten dat er iemand is die er goed voor zorgt :-)

Iemand die toevallig hem heeft of weet waar hij verzeild is geraakt? Ik weet zelfs niet meer aan wie ik hem verkocht heb...

Bedankt!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Weet iemand waar Sonett V4 1599 gebleven is

Bericht door Marius0404 » di 03 jul, 2018 22:40

dan ben ik toch benieuwd welke auto je had willen kopen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 04 jul, 2018 7:14

Ik eigenlijk ook wel :wink:

Wat de Sonett, forumer Ronnes weet heel veel van de Sonnets heeft ook een lijst en als hij dit topic leest zal hij zich vast melden.

Als ik de foto zie, zou ik ook spijt krijgen bij verkoop. En dan heb ik het nog niet eens over het geld :D

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 04 jul, 2018 17:14

Volgens de site; saab sonett.org is deze auto sinds december 2017 in Ohio VS.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 04 jul, 2018 18:29

@ Ex-1599 : Hah Bert, dat is lang geleden! Ik herinner me nog dat ik bij jullie in Gavere ben geweest. Jij en je vader vertelden me toen dat jullie op het punt stonden om een Bricklin te kopen... :) Ik heb geen idee waar de Sonett is gebleven. Je hebt de verkoop ook nooit bij mij gemeld. In het Benelux Sonett Register staat hij nog steeds op jouw naam. Enkele jaren geleden is er in het Gentse een Sonett V4 opgedoken, geschilderd in Gulf-kleuren. Ik dacht toen dat dit jouw ex-Sonett was.
Ergens in mijn geheugen hangt er ook nog een verhaal over een Sonett die van bij jullie naar Saab-dealer Callens in Oudenaarde is gegaan (of andersom?)

@bert knip: Bert, staan er op die website ook foto's van #1599?

Ex-1599
Geregistreerd lid

Bericht door Ex-1599 » wo 04 jul, 2018 18:51

Hoi Ronny,

Inderdaad, je geheugen laat je absoluut niet in de steek.
Het verhaal van de Bricklin is correct en die is er ook gekomen. Maar niks kan eigenlijk aan de Sonett tippen.

Ik rij nu met een ander jeugdsentiment... Honda CRX Del Sol... als je me zoekt: https://www.youtube.com/watch?v=hIge92XR6-0
Deze auto komt het dichts bij het gevoel van de Sonett (ook FWD, licht en vinnig)... vandaar waarschijnlijk dat de heimwee een beetje knaagt. Niet dat de CRX weggaat hoor... ik ga geen twee keer dezelfde fout maken als met de Sonett :-)

Ik heb even archief ingedoken en ik heb de Sonett verkocht ergens in 2003... dus het is meer 15 jaar dan 20 jaar. Hij is inderdaad in het Gentse verkocht. Maar dan ben ik alle spoor kwijtgeraakt. Het doet me eigenlijk een beetje huiveren dat ze er een Gulf-versie van gemaakt zouden hebben. Ik hou enorm van het originele.

@Bert Knip: Waarschijnlijk is dat oude informatie. Ik heb hem in pakweg 1998 gaan halen in Columbus, Ohio. De eigenaar heette Richard Coburn. STaat deze informatie bij die website?Het zou me verwonderen dat hij terug gegaan is naar daar.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 04 jul, 2018 21:24

Even voor de duidelijkheid, sonett vin 1599 is 8 december aangemeld op deze site.
Dus geen oude informatie.
Dat deze auto ooit in Ohio is gekocht zegt niets (misschien is hij back where it came from.
De site; saabsonett.org, houd redelijk bij waar de sonetts zich bevinden, dus ik heb weinig reden om dat te betwijfelen.
En de kleur klopt.
Wie het beter weet mag het zeggen, maar ik ga er van uit dat nr 1599 in Ohio is.
Aan de andere kant weet ik ook dat er wel wat sonetts in de wereld verkeren met niet hun orginele chassis nummers.
vrgr Bert

Ex-1599
Geregistreerd lid

Bericht door Ex-1599 » do 05 jul, 2018 18:38

@Bert:
Bedankt voor de informatie... zou straf zijn dat hij terug naar Ohio gegaan is.
STraf verhaal ook dat Sonetts chassisnummers verliezen en onder een ander chassisnummer door het leven gaan.
Heeft iemand daar informatie over over wie, hoe, wat of waar?

@Ronny:
Het verhaal van de Gulf-Sonett intrigeerde me. Ik heb wat zitten surfen en warempel... daar was hij. De nummerplaat is leesbaar, dus misschien weet iemand meer. Ik kan alleszins niet opmaken uit deze foto of het ooit de mijne geweest is.
Wie de foto wil zien: in google.com "sonett gulf" ingeven en dan naar beneden scrollen
nummerplaat is 0-AYE-627

Groetjes,
Bert

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 05 jul, 2018 21:33

Hier is de Gulf-Sonett:

Afbeelding

Lijkt mij een andere: Sonett V4 -embleem op de neus is bij deze niet origineel.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 12 jul, 2018 22:53

In april 2016 stond er een blauwe '69 Sonett te koop in Stow, Ohio:

http://sonettforsale.com/1969-ii-stow-oh/

Afbeelding

Geen idee of dit dezelfde kleur blauw is?

Hier ook nog een blauwe '69-er in 2015. Zeg het maar... :roll:

http://infernomaster.blogspot.com/2015/05/

Afbeelding

Ex-1599
Geregistreerd lid

Bericht door Ex-1599 » zo 15 jul, 2018 19:49

Hoi,

De kleur is juist maar de details zijn niet juist.
Mijn Saab Sonett had langs beide kanten een uitlaat (niet origineel, gedaan door vorige eigenaar en zo'n gat in de carrosserie doe je moeilijk toe :-))
Ook een leuk detail waaraan je hem kan herkennen: het rooster (voor de radiator, onder de bumper) vooraan blonk niet meer zo mooi en ik heb dat laten chromeren.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 20 apr, 2025 22:12

Ex-1599 schreef:
zo 15 jul, 2018 19:49
Ook een leuk detail waaraan je hem kan herkennen: het rooster (voor de radiator, onder de bumper) vooraan blonk niet meer zo mooi en ik heb dat laten chromeren.
Hier staat een blauwe te koop met een opvallend rooster (maar zonder sidepipes):

https://www.saabclub.nl/marktplaats/autos/169

Afbeelding
Ex-1599 schreef:
wo 04 jul, 2018 18:51
Ik heb even archief ingedoken en ik heb de Sonett verkocht ergens in 2003... dus het is meer 15 jaar dan 20 jaar.
Deze hierboven is in Nederland ingeschreven op 14 januari 2005.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 20 apr, 2025 23:05

De AL-84-62 heeft chassisnummer #1738 en is van Roel Roeten. Roel en zijn Sonett kom je regelmatig tegen op (inter)nationale meetings.

De Gulf-Sonett is vorig jaar opgedoken in Noorwegen.

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 21 apr, 2025 10:59

Hij is al een paar jaar eerder naar Noorwegen (Trondheim om precies te zijn)gekomen, als ik het me goed herinner in 2022.

Alex

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 21 apr, 2025 14:47

Ik heb contact gehad met de topicstarter. Hier het verhaal van Sonett #1599:

De Sonett is van TS naar een antiquair gegaan die hem als dagelijkse auto gebruikt heeft. Maar deze had geen garage en daar stond de Sonett altijd buiten. De antiquair is dan overleden. Hij had geen kinderen en de auto heeft dan 3 jaar buiten gestaan in weer en wind. Sonetts zijn niet waterdicht, dus de roestduivel begon er aan te knagen en het interieur is uitgerot. De zus van de antiquair heeft de Sonett na 3 jaar aan een timmerman in Gent verkocht. Die heeft hem gerestaureerd “on a budget”. En heeft er dan de Gulf van gemaakt (de stickers verbergen veel fouten). Uiteindelijk was de timmerman de Sonett beu en heeft hem verkocht aan de Noor die er nu mee rijdt. De Noor is er helemaal gek van en is bezig de Sonett langzaamaan terug origineel te maken… of althans dat is hij van plan.
bert knip schreef:
wo 04 jul, 2018 17:14
Volgens de site saab sonett.org is Sonett #1599 sinds 8 december 2017 in Ohio VS... saabsonett.org houdt redelijk bij waar de Sonetts zich bevinden, dus ik heb weinig reden om dat te betwijfelen. En de kleur klopt.
Wie het beter weet mag het zeggen, maar ik ga er van uit dat nr 1599 in Ohio is.
Aan de andere kant weet ik ook dat er wel wat sonetts in de wereld verkeren met niet hun orginele chassis nummers.
vrgr Bert
Deze informatie is blijkbaar gekomen van een oude lijst, die op 8 december 2017 is geüpload. Sonett #1599 staat hier op naam van Richard Coburn, en dat is de persoon van wie TS de auto kocht in de jaren negentig.

Plaats reactie