Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet

1967-1980
Bummer
Geregistreerd lid

Re: Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet

Bericht door Bummer » zo 05 nov, 2023 12:42

Dit is de kleurenkaart uit de folder van modeljaar 1979. Daar
zie je middernachtblauw met de grijze bekleding op staan, te samen met andere combinaties die met die kleur bekleding mogelijk waren.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 05 nov, 2023 13:21

Dank dank! Ik weet niet of de kleur vanaf '78 geleverd werd. Maar we weten nu zeker: 79 wel.

Interessant is ook wel dat Saab de 'cinnabar' rode auto's rond die tijd ook van grijze bekleding voorzag! Daarvoor (zoals mijn rode 76'er) werd geleverd met bruine bekleding. Ik weet niet of afwijkende combinaties ook konden: zoals 'middernachtblauw' met groene bekleding bijvoorbeeld. Dat laatste zou nou typisch een 'Emory Outlaw'-combinatie bij Porsche zijn denk ik.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » zo 05 nov, 2023 13:28

Vanaf de laatste week augustus werd het nieuwe productiejaar geproduceerd. Dus heb je een auto van de tweede helft 1978, dan is dat modeljaar ‘79.

Overigens werd er ook nog wel eens afgeweken van wat er in een land aan kleurencombinaties geleverd werd, ook afhankelijk van wat men nog op de plank had liggen.

Zo werden in Zweden in ‘74 en ‘75 Sienna bruin met zwarte bekleding geleverd, zoals in de folders stond, maar
werden ze in Nederland met licht
bruine bekleding geleverd.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 05 nov, 2023 13:41

Sienna bruin met zwart moet wel een mooie combi geweest zijn. Misschien wel mooier dan wat wij hadden. Ik vind afwijkende autobekleding mooi, vooral als het niet zo voor de hand ligt!

In 2013 kocht ik een rode Up die binnen een jaar de bekleding van een Golf I GTi had. Stoffeerder Meneer Sam in Apeldoorn had/heeft die stof op voorraad. En het was ver voordat VW met de Up GTi op de markt kwam.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 05 nov, 2023 15:36

Sapphire schreef:
zo 05 nov, 2023 12:28
Wat een mooi schema! Eigenlijk zouden we dit moeten aanvullen met de vroegere jaren. Kleuren waren soms ook markt afhankelijk. Enig idee voor welke markt deze tabel geldt?
Tabel komt uit “The Saab Way”. Op de vorige pagina staan nog de Sonett-kleuren en een tabel met de oudere kleuren. En onder bovenstaande tabel de metallic-kleuren tot ‘84. Een boek dat iedere Saabfan zou moeten hebben.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 05 nov, 2023 15:42

Aha. Ik ken het boekje inderdaad. Ik zou graag een exemplaar hebben, maar ik mis deze inderdaad nog in mijn redelijk uitgebreide Saab bieb.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 05 nov, 2023 19:52

Sapphire schreef:
zo 05 nov, 2023 12:28
...
Wat een mooi schema!...
Ik heb het niet gemaakt :oops: komt uit het boekje " The SAAB Way' van Gunnar Sjōgren.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » ma 06 nov, 2023 20:46

Onmisbaar naslagwerk. Ik pak het er vaak bij.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 06 nov, 2023 21:48

^^^Dit^^^ Om even te kijken wanneer een detail aan een Saab veranderd is. (En dan nog kom je een Zweed tegen die zegt dat hij in het Saabmuseum hoorde dat het anders is!)

Plaats reactie